Motorsåg och handhållet

vilken såg?

53 inlägg 16186 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Valmet830.3  
#19061
gossebear skrev:äh.. inte så farligt på med 44 eller ännu värre 88 och man tar fyra-6 stockar åtgången ;-))

hmm.. undra om man skulle prova på att arborista sig med 3120... nhää.. ger nog upp det.


Nja, då får man börja med att skaffa större skotare... :wink: 22" räcker bra till att kapa när det hänger i gripen.. 2 man en som kapar från varje håll.. Då går det undan... :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19063 har ju 2 st 3120xp och www.granberg.com har ju svärd där det går att sätta dubbelmontage på .. kanske skall leka lite med det. en 88 svärd med två 3120 på det borde snurra lite.

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#19064
gossebear skrev:har ju 2 st 3120xp och www.granberg.com har ju svärd där det går att sätta dubbelmontage på .. kanske skall leka lite med det. en 88 svärd med två 3120 på det borde snurra lite.


Ja, också kompletera med en Valmet 890 så börjar det likna något.. :wink:

Har vi fått tråden att spåra ur nu :?: :wink:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#19065 Ja en anings, fortsätt gärna att hjälpa såg köparen om ni kan :)
För övrigt håller jag med Valmet att även en 372:a efter en dag i vedhögen !!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19067 Inte riktigt än, Valmet...

Men nu!

gossebear skrev:har ju 2 st 3120xp och www.granberg.com har ju svärd där det går att sätta dubbelmontage på .. kanske skall leka lite med det. en 88 svärd med två 3120 på det borde snurra lite.


Hur skulle det gå till?


BILD på ditt 88" hade räckt för o impa lite i alla fall på mig. 😈

Det finns svärd med möjlighet att ha två maskiner.
Finns även en klass för detta i de Amerikanska sågtävlingarna.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19069
swe#kipp skrev:Ja en anings, fortsätt gärna att hjälpa såg köparen om ni kan :)
För övrigt håller jag med Valmet att även en 372:a efter en dag i vedhögen !!


372 kommer bättre till sin fulla rätt när man ska sönderdela de största "asen" på vedbacken. 😈

Fö så är jag inne på ungefär samma som vi resonerat om otaliga ggr tidigare, nämligen att: till lite ved/fritidshuggning så räcker en "farmarsåg" på rätt sidan om 50 cc strecket långt.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19077
Valmet830.3 skrev:
gossebear skrev:har ju 2 st 3120xp och www.granberg.com har ju svärd där det går att sätta dubbelmontage på .. kanske skall leka lite med det. en 88 svärd med två 3120 på det borde snurra lite.


Ja, också kompletera med en Valmet 890 så börjar det likna något.. :wink:

Har vi fått tråden att spåra ur nu :?: :wink:


Tycker jag inte vi verkar ju vara överrens om att antinge skall han ha en Skördare, eller två 3120 på ett svärd och som komplletering en 372 för kvistrana.

Han ville väl hosta upp nån mille eller så ? ;-))

För att återföra lite till ämnet så sulle jag rekommendera att titta vidare på partner 500-serien. Bra sågar till vettiga priser. Eller HVA 242 245 444

Vad rekommenderar Mange om man skulle titta på en såg i 2000 kr klassen från Blocket?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19078 Skulle nog kolla lite vad som finns för 2000:-

Det blir inte så nytt eller så proffsigt...

Ska man hålla på med ved är det bättre o köpa riktiga grejer som funkar o håller. Att man sen har dem länge är väl ingen nackdel...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19081 Hur går det för er som köpt "Kina-såg" för lite vedhuggning mm?. (nyfiken!).

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... sc&start=0

Ska man snickar ner och isär någon mindre trave ved/år (10-20 m3), så kanske det är ett alt?, och då får man dessutom nya grejor för 1000-1200:- + m.
(Fanns även i + 50 cc utf om inte jag minns riktigt fel?.)

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19098 Hrmm :oops: Jag får väl erkänna då att när jag står där o ska ta en såg så blir det oftast 242an. Den är suverän till det mesta tycker jag. Kinesen funkar bra men när jag kör den så saknar jag det snabba accet som 242an har. Men då är ju jag van vid proffssågrna från HVA så det är väl inte riktigt rättvist. Men om den ska gå på vedbacken skulle jag nog rekommendera den större modellen. Om jag ska jämföra kinesen med nåt som jag kört en del så ligger nog HVA 234 närmast, o den är för klen för vedkapning. 242an är ok om man har vasst o kör med hjärnan. Vet man med sig att man är slarvig så ska man nog satsa på en större.

Magnus M

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19102
Mange skrev:Skulle nog kolla lite vad som finns för 2000:-

Det blir inte så nytt eller så proffsigt...

Ska man hålla på med ved är det bättre o köpa riktiga grejer som funkar o håller. Att man sen har dem länge är väl ingen nackdel...


Hur förhåller sig 444 den brukar man kunna se för en 1500:-

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#19105 Detta är en bra vedsåg !!
http://www.blocket.se/vi/15115614.htm?ca=6_s

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19115 444 är lite gammla tycker jag, 1979...

Är det en buse knäcker de den i ved högen.

254 är precis rätt medicin, men brukar vara rätt slitna o inte direkt prisvärda (denna såg Kipp la upp är inte som de brukar!).

Svårt o råda utan o veta mer om personen, så jag står fast i att nåt nytt är o föredra om det ska huggas o eldas ved regelbundet.
Ska va roligt med ved, annars blir det inte gjort.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19129 en uppmaning vet inte om den är rätt i denna tråden men ändå.. när du köper en såg på tex blocket tex en proffsåg. köp den inte om det är en typisk pundare för jag är rätt nyfiken på var alla sågar som blir stulna varje år har för samanlagt värde för de skogsarbetare som blir av med dom.... fast denna info kanske är rätt meningslös för jag antar att dom flesta som sitter här är medvetna om sitvationen med stula sågar..
stöd inte den kriminela värden..(moral kärring) Mvh Niklas

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19137
swe#kipp skrev:Detta är en bra vedsåg !!
http://www.blocket.se/vi/15115614.htm?ca=6_s


Den sågen är mycket bra har en exact likadan från försvaret. får du tag på den för 2000 då har man gjort ett mycket bra köp!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).