Motorsåg och handhållet

Kedjeröjsåg - med häcksax

27 inlägg 17945 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjeröjsåg - med häcksax

bserv  
#259902 Kedjeröjsågen är riktigt trevlig i skogsröjning - iallafall när den blivit inkörd och man fått koll på kedjespänningen som ofta strular i början. Men den har ju inte lika många användningsområden som den klassiska röjsågen - exvis i trädgården. Har hört att det skulle gå att sätta på tillbehör som egentligen är för parkmaskinerna - exvis häcksaxen. Är det någon som testat?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

tallen100  
#259921 Det låter som en bra ide, bör ju vara riktigt smidigt med ett sånt tillbehör...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

JensSkoog  
#259999 Känner en som använder Stihls kombimaskin, med olika forsatsar. Där är ochså en långskaftig motorsågsforsats men den är bara til grenkapning, och skulle inte gå å röja med. Enligt han, så är sakorna lite tunga å bära på, men hans chef köpte grejorna och mente det va bra!

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260011 Vist går det å röja med den! [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PZcbHa00KUA[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

palbin  
#260014 Det måste vara HT131-ans lillebror - HT101 heter den väl ... .

Det är bra stå lite på avstånd när man sågar - om ngt skulle
hända alltså ... .

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

palbin  
#260019 OK - man lär sig - tackar för informationen!

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

bserv  
#260020 Nja - det här var ju Stihl-maskiner. Så hoppas någon testat med Husqvarnan - den är ju betydligt mer genomtänkt ergonomiskt - och det är väl det man vill ha - även för häckklippning. Sedan skulle jag ju gärna ha en "slåtterbalk" att sätta på - det vore smart när man har lite större ytor att slå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

palbin  
#260021 Jag tror det är Stihl man vill ha - i vart fall då det gäller
teleskopsågar ... . Men jag vet inte så mkt, tyvärr (:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260023
bserv skrev:Nja - det här var ju Stihl-maskiner. Så hoppas någon testat med Husqvarnan - den är ju betydligt mer genomtänkt ergonomiskt - och det är väl det man vill ha - även för häckklippning. Sedan skulle jag ju gärna ha en "slåtterbalk" att sätta på - det vore smart när man har lite större ytor att slå.


Tror inte HQ har det, men du kan kjøpe en Stihl FR130T den er rygg buren med mange forskjellige verktøy. Stihl har det :smile: og det fungerer. Finnes også en større Stihl FR 480 C-F men ser inte ut for at man kan bytte verktyg på den.

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Trimrar-och-r%C3%B6js%C3%A5gar/Ryggburna-trimrar/21714-230/FR-130-T.aspx

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

JensSkoog  
#260026 Stihl teleskopsåg är toppers, men inte i röjning!

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

NJskog  
#309230 Tillbehören till HUSQVARNA 525LK passar men ej CE märkta i hopp med kedjeröjsågen. När jag köpte sågen i höstas så hade försäljaren vart på informationsträff hos Husqvarna. Då hade dom berättat att det kommer tillbehör som trimmer och häcksax till kedjeröjsågen våren 2015. Hoppas det stämmer! det var en av anledningarna jag valde Husqvarna 535 FBx. Mycket trevlig såg att röja med.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309239
NJskog skrev:Tillbehören till HUSQVARNA 525LK passar men ej CE märkta i hopp med kedjeröjsågen. När jag köpte sågen i höstas så hade försäljaren vart på informationsträff hos Husqvarna. Då hade dom berättat att det kommer tillbehör som trimmer och häcksax till kedjeröjsågen våren 2015. Hoppas det stämmer! det var en av anledningarna jag valde Husqvarna 535 FBx. Mycket trevlig såg att röja med.



Stämmer bra!
Jag har klippt häck med Husqvarnan!
Att de inte säljs som kombo beror på att de inte är CE godkända ihop!
Men de funkar alldeles utmärkt!

Fantastiskt mycket smidigare att klippa när man har den på en arm.

Räfsningen återstår dock, finns det ingen bra lösning på det ?

v

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309247 De har jag inte tänkt på o använda min km130 till o röja med. de måste jag prova sen

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg - med häcksax

JensSkoog  
#309587
Södergård skrev:De har jag inte tänkt på o använda min km130 till o röja med. de måste jag prova sen

Köpte mig en KM130 i dag. Blev inte så dyrt sedan jag kan använda svärd och vinkeldrev från min telskopsåg, och bärselen från samma(Stihl-RTS) Ska prova den i röjningen i morgon. Har tröttnat på å köra klingröjsågen i sälg och hasselkrat, och vill prova kedja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).