Motorsåg och handhållet

husqvarna 42

9 inlägg 6836 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

husqvarna 42

axenthomas  
#259473 Hej undrar om det går att sätta en 242 cylinder och kolv på et 42? Och vinner man något i effekt eller är det bortkastat. Tacksam för svar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: husqvarna 42

Jocke91  
#259658 Så länge sågarna har samma slaglängd så kanske det kan gå men tror inte du vinner någon större effekt på att göra det.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 42

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259666 Tror det är främst förgasare och spolportstyp som skiljer i dem.
Jag hade inte grejat med det om det funkar som det ska.

I stock så håller 42:an varvet bättre än 242, 424 accelererar nogot snabbare och de är lite jämnare i prestation vad jag erfarit.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 42

SawTroll  
#259693 Hovedforskjellen skal være lukkede (242) vs. åpne (42) spyleporter i cylinderen, og en tilhørende forskjell i max ytelse og rpm.

Ingen ting tyder på at det er vanskeligere enn det, forgasseren er den samme.

Specs fra 1999 finnes her.

Om .3 kW (.4 hp) mer på 600 rpm mer er verd det, er opp til den enkelte.....

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 42

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259713 Där är en hel hög olika förgasare i 42, 242, 42Special. Inga stora skillnader, men inte samma nummer på dem.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 42

axenthomas  
#259715 Ok,tack för svaren. Har kommit övet en knapt inkörd 42a från slutet av 80 talet som jag har bytt bensin slangen på, och den är nästan skönare att såga med än min ms 200:-) har liggandes hemma ett 242 cylinder med ny kolv som jag funderar byta, men vet inte om jag vågar röra 42an när den går så fint.

   TS
Avatar Fallback

Re: husqvarna 42

Traktorkalle  
#259750 Länge sedan jag körde någon av dom, men som jag minns är 42 minst lika trevlig som 242.
Mvh

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 42

totte  
#259794
axenthomas skrev:Ok,tack för svaren. Har kommit övet en knapt inkörd 42a från slutet av 80 talet som jag har bytt bensin slangen på, och den är nästan skönare att såga med än min ms 200:-) har liggandes hemma ett 242 cylinder med ny kolv som jag funderar byta, men vet inte om jag vågar röra 42an när den går så fint.


Klart läge för en gammal god princip: Laga inte det som inte är sönder. Njut av en riktigt bra såg i sin klass i stället och håll utkik efter en 242 som skurit, förr eller senare dyker det upp nån som behöver en bra cylinder.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 42

axenthomas  
#259814 Ligger nog något i det där du skrev totte :-) Blir nog att njuta av sågen som den är. Någon här som vet vart man får tag på en varvmätare en trådlös?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).