Motorsåg och handhållet

Hemmagjord gallringsrulle

30 inlägg 18236 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252984 En rulle/bock är säkert det bästa i och med att man kan dra fram på rullen. När man väl köpt eller svetsat och burit ut den i skogen då.

Men här är två gramlätta alternativ som jag tycker ger bra arbetshöjd och får duga för mej när man gallrar. Lättare att pricka än en rulle också.

- Stenig/ ojämn mark. Lägg en 4-5m granbit med ena änden uppepå nåt, en sten eller stubbe, och fäll uppepå. Lagom att träffa ungefär mitt på trädet Då hänger toppen perfekt att kvista. När man gallrar täta ställen är detta en bra start för att fälla vidare uppepå vartannat efterhand. Man mest kvistar och kapar/apterar det man fällde för 5-10 träd sedan.

- Platt tallhed. Ta 2,5 m lite halvkraftigt nylonrep och gör en slinga (Lyftsling).
Lägg runt ett träd och trä igenom så det blir en strypsnara runt trädet. Lägg en bit snett upp i öglan på ca 1 m höjd. Den här snaran funkar också bra för att vrida ner fastfällda träd med samt att dra genom dunkhandtaget och hänga dunken i brytjärnet som man tar över axeln när man går till och från.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gallringsrulle

hayabusa 08  
#272237
Amatörhuggare 62 skrev:Det är synd att tillverkning av dessa rullar har upphört. Men det mesta körs med maskin i dag.
Jag skulle ochså vilja ha en , mycket praktiskt i gallring av konfliktbestånd när man tar ut ved.

Får väl gå ner i verkstan å smida till en


Fick den nya Skogmakatalogen nu idagarna och där fanns den med igen.
Den kallades forvisso som en nyhet men den såg i vart fall exakt lika dan ut som Lennart Bergrens gjorde när det var han som sålde dom på 80-talet...

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Qkeeper  
#272269 Nyhet i sortimentet. Blir en sådan så småningom i sommar så man får prova!

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Ent  
#286439 Jag har gjort en reflektion. Om man som jag är över medellängd så är faktiskt ett långt svärd ypperligt vid denna typ av jobb. Man behöver helt enkelt inte böja sig lika långt ner om man kör 15" eller 18" som med 13" vilket för många kanske är det naturliga valet! Synpunkter, någon?

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

bgl  
#286443 När jag började använda motorsåg på 60-talet var 15 eller 18 tums svärd närmast standard. Senare när mindre sågar med kortare svärd blev modernt blev det tydligt att långt svärd var bekvämare för den längre huggaren. Jag provade med längre svärd på en 40-kubikare. Kvistning gick fint men kapning blev jobbigt för den lilla motorn. Snart kom någon säkerhetsgubbe och avrådde från, närmast förbjöd användning av längre svärd med hänvisning till att kapning med spetsen på ett längre svärd ökar kastrisken.

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

torpöbo  
#286446 När jag gick kursen fick man använda hur långt svärd man ville men med metoderna som lärdes ut så insåg man ganska snart att det var inte det långa svärdet som ökade produktionen och minskade belastningen på ryggen. Det var mer att våga använda sig av kroppen och trädet som stöd vid sågning.

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286447 Även i dagens instruktion för kvistning nämns att långt svärd kan underlätta om stammen ligger lågt.

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286468 Nu förstår jag inte riktigt, går ni med rak rygg och sågen pekandes neråt då? Är det inte bättre att låta sågen ligga på virket så mycket det går och såga i backen så lite som möjligt (med ett 13"svärd :-) )?

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Ent  
#286473
kl-820 skrev:Nu förstår jag inte riktigt, går ni med rak rygg och sågen pekandes neråt då? Är det inte bättre att låta sågen ligga på virket så mycket det går och såga i backen så lite som möjligt (med ett 13"svärd :-) )?


Befogad fråga, men mitt vedhuggande tilldrar sig antingen sent på våren på sista skoterföret, eller tidigt på vintern innan det blir alltför mycket snö. Då gallrar jag i täta björkbestånd, ofta ganska klena dimensioner dessutom. Dessa träd har väldigt liten krona vilket gör att stocken ligger platt på backen/snön efter fällning. För att kunna vila sågen på stocken när jag kvistar hade jag varit tvungen att gå på knä, och det går ju bort. Jag måste antingen böja mig eller lyfta upp stocken på något (sten, myrstack, gallringsrulle osv). Oftast böjer jag mig, och med långt svärd når jag längre ner = mindre kröka rygg. I teorin kanske det kan vara lättare att skada sig med ett långt svärd, men det är väl avvägning man får göra. Det är farligt att färdas i bil också...

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Ent  
#286475 För att återknyta till trådens ämne så har jag sett att det finns gallringsrulle som tillbehör till ATV-skogsvagnar. Någon som vet hur detta funkar i praktiken? Antar att man fäller ett antal träd inom ett begränsat område, kör fram ekipaget, lyfter upp på rullen, kvistar och lägger upp på vagnet? Eller fäller man över rullen?

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286477
kl-820 skrev:Nu förstår jag inte riktigt, går ni med rak rygg och sågen pekandes neråt då? Är det inte bättre att låta sågen ligga på virket så mycket det går och såga i backen så lite som möjligt (med ett 13"svärd :-) )?


Se sida 57 i dessa instruktioner:
http://www.carlsonerna.se.fpweb1.shared ... HusMAN.pdf

långtsvärd.png

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Sture Andersson  
#306373 Har jobbat en del med min bock i vinter ,men det ät inte helt problemfrtt ,det är svårt att träffa bocken och
svårt få ner träden det fastnar i andra när det står tätt,sen ligger virket kvar inne i gallringen och inte ute vid stickvägen.Fundera på att köpa en gallringsrulle, men nu har det dykt upp en ny ide.
Titta på en Hypro 300 och blev imponerad,men priset ! svårt räkna hem en son kostnad.

Men då dök en ny ide upp ,kom tillbaka till min gallringsrulle,men i ett annat utförande .en regäl bock av stål som man har med på griplastarkärran ,ställer av bocken med gripen 4m från kärran ,fäller träden från stickvägen ,drar fram dom till kärran och bocken och upparbetar i bra arbetshöjd .För att slippa flytta så ofta kanske man kan ha ett smidigt brytblock.När man är färdig lastar man och sist lyfter med bocken till nästa plats.
Vad tror ni om detta ska jag kasta iden ,eller bygga en .
Tänkte att rullen skulle vara ett stålrör på minst 100mm och lagrat .80cm brett ,med en hylla att ställa motorsågen på så man slipper böja sig ner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Qkeeper  
#306452 Har haft en liknande idé dock oprövad. där ingick även rullar som står upp på sidorna av huvudrullen som gör att man kan ta omtag med vinschen i toppen på trädet och dra utan risk att trädet glider av rullen.

Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Sture Andersson  
#306490 Kan va en ide,men man behöver nog inte rullar räcker nog att benen går upp lite över rullen så det inte glider av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsrulle

Qkeeper  
#306497 Ja räcker säkert men nån styrning är nog bra så man slipper att trädet kanar av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).