Sida 2 av 2

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

Postat: mån 23 dec 2013, 22:58
av anersimyra
Du skriver att justeringsmånen " bara " är 180 grader, det är ju en " gigantisk " justeringsmån. Motsvarande tio minuter på en klocka är annars fullt tillräckligt från grundinställning. Hur många tankar, och med vilket bränsle har du kört den ? Du kan även få sågen att tveka med för mager inställning på H skruven. Gör om grundinställning och prova, tvekar sågen, öppna då lite på L skruven. Hjälper inte det så prova med nytt stift. Problemet du beskriver beror många gånger på stiftet.
Mvh Anders.

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

Postat: mån 23 dec 2013, 23:48
av alias
Från fabrik var både H-&L-skruv ställda på så fet blandning som möjligt inom den begränsade justermånen.

Kör Aspen 2T från pump.
Anser att sågen är rätt törstig också (har ej räknat antal tankar på dessa dagar), både i förhållande till antal huggna bitar och tiden mellan tankningarna om jag jämför med 353:an eller 242:an.

MVH
Alias

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

Postat: tis 24 dec 2013, 00:17
av anersimyra
Vad gäller bränsleåtgången har väl inte mycket hänt sen åttiotalet om man tittar på sågarnas specifikationer. Skillnaden mellan 242 och 346 är inte märkbart stor, nu var det visserligen många år sen jag sist körde en 242. Men upplever du att sågen går dåligt så är det säkert något galet, byt du stift till att börja med. Jag bytte själv stift på min 346, inte för att jag upplevde att den gick dåligt, utan för att det " kändes som det var dags ". Skillnaden i gång blev markant bättre acceleration och toppvarv.

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

Postat: tis 24 dec 2013, 00:32
av alias
anersimyra skrev:Vad gäller bränsleåtgången har väl inte mycket hänt sen åttiotalet om man tittar på sågarnas specifikationer. Skillnaden mellan 242 och 346 är inte märkbart stor, nu var det visserligen många år sen jag sist körde en 242. Men upplever du att sågen går dåligt så är det säkert något galet, byt du stift till att börja med. Jag bytte själv stift på min 346, inte för att jag upplevde att den gick dåligt, utan för att det " kändes som det var dags ". Skillnaden i gång blev markant bättre acceleration och toppvarv.


Tack för tipset, ska testa med det.

Vad satte du i för tändstift?

MVH
Alias

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

Postat: tis 24 dec 2013, 01:02
av anersimyra
Ingen aning, något som fanns på ÅF:s hylla.. :smile:

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

Postat: tis 24 dec 2013, 01:34
av Mange
Är den leverans servad innan du fick tag i den?

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

Postat: tis 24 dec 2013, 07:51
av SawTroll
Du trenger sannsynligvis å deaktivere begrenseren, i hvert fall på "L" skruen, dersom den ikke accellererer bra. Bare fjern den biten som stikker ut på begrenseren (plastikk).
Deretter skrur du litt av gangen moturs, til det blir bra.

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

Postat: tis 24 dec 2013, 07:54
av SawTroll
Mange skrev:Är den leverans servad innan du fick tag i den?


Det høres jo ikke slik ut, men alle forhandlere er vel ikke like bra.... :wink:

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

Postat: tis 24 dec 2013, 10:09
av Mange
Nej, det finns säkert någon lika dålig som köp på internet eller varuhus.
då blir det upp till köparen o göra det som sks göras.

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

Postat: ons 25 dec 2013, 22:15
av alias
Mange skrev:Är den leverans servad innan du fick tag i den?


Det tror jag inte, köpte den av en HVA-säljare i Dalarna och sågen var varken monterad eller startad när den kom med bussgods till mig.

Tack för hjälpen.

MVH
Alias

Re: HVA 346XPG NE - varvtalsjustering

Postat: ons 25 dec 2013, 22:26
av värmSkog
Var väll en jävla tur att den inte var startad när den kom med bussgods :lol: