MotorsÄg och handhÄllet

Bilder pÄ filning.

2328 inlĂ€gg 475034 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder pÄ filning.

stone66  
#544481 Tror. nog Mange skulle ha en redig filskola verkar ju ha stenkoll 😀👍

Husqvarna motorsÄgar
Avatar Fallback

Re: Bilder pÄ filning.

uffejohan  
#544494 Bra idé stone66! Kanske kunde det ordnas ett "filtÀlt" pÄ nÀsta gallringsdag? NÄgon eller nÄgra filmÀstare hÀr pÄ forumet skulle sÀkert fÄ fullt med besökare och lika mÄnga idéer om hur man filar. Verkar ju iaf finnas ett stort intresse för detta.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ filning.

anersimyra  
#544496
stone66 skrev:Tyckte det blev vÀldigt raka skÀr ingen höknÀbb

TÀnker du pÄ timberlinegiggen sÄ finns ingen risk att stötvinkeln ( höknÀbben ) blir för liten, det Àr tvÀrtom sÄ att ( höknÀbben ) lÀtt blir för kraftig och att topplattan inte blir korrekt slipad. Det gÀller sÀrskilt om kedjan stensÄgats och blivit hÄrd, karbidstÄlet följer dÄ minsta motstÄndets lag och gÄr alltför djupt i tanden.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Bilder pÄ filning.

skogshasse  
#544597
anersimyra skrev:
johan eriksson skrev:Har för mig att Anersimyra har testat den, borde finnas att hitta.

Japp, jag har en timberline som mesta tiden ligger pÄ hyllan. Den Àr direkt olÀmplig för att ÄterstÀlla en sten/spikkörd kedja. Det Àr svÄrare Àn vad som framgÄr av filmen att nÄ ett gott resultat av flera anledningar, dessutom blir fillÀget 0 grader, och majoriteten av kedjorna ska ju filas/slipas i 10 grader, hur det pÄverkar i praktiken Àr svÄrt att sÀga, timberline sjÀlva sÀger att det inte har nÄgon som helst betydelse. Men sjÀlv anvÀnder jag numera Pferd i smooth cut som faktiskt avverkar lika bra som de mer grovhuggna filarna, dessutom har de lÀngre livslÀngd.. :-bd


var köpte du den (Àr din till salu)

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ filning.

anersimyra  
#544607
skogshasse skrev:
anersimyra skrev:
johan eriksson skrev:Har för mig att Anersimyra har testat den, borde finnas att hitta.

Japp, jag har en timberline som mesta tiden ligger pÄ hyllan. Den Àr direkt olÀmplig för att ÄterstÀlla en sten/spikkörd kedja. Det Àr svÄrare Àn vad som framgÄr av filmen att nÄ ett gott resultat av flera anledningar, dessutom blir fillÀget 0 grader, och majoriteten av kedjorna ska ju filas/slipas i 10 grader, hur det pÄverkar i praktiken Àr svÄrt att sÀga, timberline sjÀlva sÀger att det inte har nÄgon som helst betydelse. Men sjÀlv anvÀnder jag numera Pferd i smooth cut som faktiskt avverkar lika bra som de mer grovhuggna filarna, dessutom har de lÀngre livslÀngd.. :-bd


var köpte du den (Àr din till salu)

Visst Àr den till salu om du Àr sugen, det ingÄr tre karbidstÄl, 4,0 4,8 och 5,5 mm, dessutom bestÀllde jag till styrhylsor som ger 25 graders filningsvinkel som passar samtliga karbidstÄl, standardhylsorna ger 30 grader. Jag kollar över prylarna i morgon och ser att allt Àr i sin ordning och Äterkommer. Men du kan förstÄs Pm:a dina kontaktuppgifter till i morgon.
Mvh Anders.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ filning.

anersimyra  
#544609
totte skrev:HÀr Àr nÄgra klipp:






Nejdu ” gubbe lilla ” ( han i filmen alltsĂ„.. :-bd ) sĂ„ lĂ€tt gĂ„r det inte, dessutom glömde han att justera in kedjestyrningen som förhindrar kedjan frĂ„n att tryckas i sidled vid slipmomentet, och att ingen, förutom jag dĂ„ kommit pĂ„ hur effektivt den fungerar med en vanlig skruvdragare.. :-bd

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ filning.

anersimyra  
#544612 Inte ens pĂ„ timberlines egen instruktionsvideo nĂ€mns kedjestyrningen, och gubben i mittenfilmen kunde förmodligen skĂ€rpa kedjan effektivare med sin snacktrut.. 😀

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ filning.

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#544672
stone66 skrev:Tror. nog Mange skulle ha en redig filskola verkar ju ha stenkoll 😀👍

Filskola vet jag inte men det snackas och testas en massa filning hÀr. Det vet jag...
Finns intresset att utveckla sin filning finns inga grÀnser pÄ hur bra det kan bli.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ filning.

anersimyra  
#557750
Tackar Björn T för kedjan som övertygade mig om att sjĂ€lv börja SQ fila.. :-bd faktum Ă€r att sjĂ€lva filningstekniken Ă€r lĂ€ttare Ă€n vad jag förestĂ€llt mig. Den stora utmaningen blir att fĂ„ ” gubbögonen ” att se var filhörnet hamnar..👀

Avatar Fallback

Re: Bilder pÄ filning.

Ent  
#557752
anersimyra skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Yt8GAiLTYTo Tackar Björn T för kedjan som övertygade mig om att sjĂ€lv börja SQ fila.. :-bd faktum Ă€r att sjĂ€lva filningstekniken Ă€r lĂ€ttare Ă€n vad jag förestĂ€llt mig. Den stora utmaningen blir att fĂ„ ” gubbögonen ” att se var filhörnet hamnar..👀

Intressant! Det syns inte riktigt pÄ filmen, hÄller man filen horisontellt som vanligt, och med samma ca 30 graders sidovinkel som med rundfilen?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ filning.

anersimyra  
#557755
Ent skrev:
anersimyra skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Yt8GAiLTYTo Tackar Björn T för kedjan som övertygade mig om att sjĂ€lv börja SQ fila.. :-bd faktum Ă€r att sjĂ€lva filningstekniken Ă€r lĂ€ttare Ă€n vad jag förestĂ€llt mig. Den stora utmaningen blir att fĂ„ ” gubbögonen ” att se var filhörnet hamnar..👀

Intressant! Det syns inte riktigt pÄ filmen, hÄller man filen horisontellt som vanligt, och med samma ca 30 graders sidovinkel som med rundfilen?

Nej, det s.k fillÀget blir vÀl snarare runt 30 grader Àn horisontellt, faktum Àr att man Àr pÄ och skaver en smula i sidolÀnken. Men filningsvinkeln kan du justera till vad som rekommenderas till kedjan. Just den 3/8 som jag filar i filmen har 25 graders filningsvinkel.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder pÄ filning.

can  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#557758 Stiligt!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ filning.

anersimyra  
#557787
1553018682_430983f0-8593-4613-abee-8df2c8d19d1d.jpeg
can skrev:Stiligt!

DessvÀrre blev det lÄgt filat nÀr jag gjorde filmen.. :o

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bilder pÄ filning.

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#557791 Det Àr lite trixande innan man fÄr till bÄde topp plata o sidan utan att gÄ i sidolÀnken.
Man blir lite lurad o tror det Àr viktigt atg luta filen "fel" sÄ den gÄr i. Det Àr en hjÀrn vurpa som inte Àr lÀtt att gÄ förbi alltid. Men bestÀmmer man sig bara sÄ gÄr allt.

LĂ€ttare mdd 6 kants flatfil o se inbillar jag mig.
Har man det i brösthöjd och nnÀstan vertikalt Àr det lÀttare o se om ljuset Àr bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder pÄ filning.

can  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#557795 Du fÄr visa noken kapp nÄr du har fÄtt filt kjedÄ ferdig med SQ metoden

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).