Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 474662 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Huskyman  
#254346 Inte på min mall i alla fall....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Blivande snickare  
#254351 Inte min heller.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254358 Pilar är det på stort sett alla jag ett hittills tror jag. Att de används är väl för att det är en bra bildlig symbol.

Kan tänka min resonemanget på ritbordet...

Vi behöver en symbol som pekar framåt, nåt man inte kan tänka sig vändas bak, som vilken skogtok som helst kan räkna ut...

Det var ett bra försök i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

mghg  
#254549 Så här gör jag när jag filar i skogen:

DSC_0981.jpg


Utomhusfilning medför bra ljusförhållanden. Med sågen upp och ner så är inte sågkroppen i vägen. Pilarna på rullmallen skall peka i kedjans riktning, d.v.s. mot sågkroppen om sågen är upp och ner. Har man en kombimall så är det enklare att se till att ryttarmallen är på samma sida som ljuddämparen.

Utrustning:
  • Husqvarna 346 XPG
  • Oregon-sågsvärd 158SLBK095 (Pro-Lite, längd 15", spårvidd 1,5 mm)
  • Oregon-sågkedja 21BPX064E (Micro Chisel, 64 länkar, delning 0,325", drivlänksbredd 1,5 mm)
  • Husqvarna kombimall H22, H25 (rullmall och ryttarmall för delning 0,325", drivlänksbredd 1,5 mm)
  • Oregon-rundfil 4,8 mm

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254617 Att ha sågen vågrät har sina sidor, lodrät är motorn inget problem oavsett sida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Blivande snickare  
#254624 Tycker du att det blir sämre resultat med sågen vågrät?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254639 Ja det tycker jag. Det är svårare o få filen att sträva/arbeta rätt.
Det är inte kul o stå lutad över för mig, funkar bättre då den står upp o filen strävar bak i stället för ner i tanden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Huskyman  
#254853
Mange skrev:Vi behöver en symbol som pekar framåt, nåt man inte kan tänka sig vändas bak, som vilken skogtok som helst kan räkna ut...

Du kan slappna av nu Mange. nu finns det en skogstok mindre som gör fel. Filade om kedjan idag. Med pilarna framåt på mallen..... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#254855
Huskyman skrev:
Mange skrev:Vi behöver en symbol som pekar framåt, nåt man inte kan tänka sig vändas bak, som vilken skogtok som helst kan räkna ut...

Du kan slappna av nu Mange. nu finns det en skogstok mindre som gör fel. Filade om kedjan idag. Med pilarna framåt på mallen..... :grin:

MALL !!! Är det en maträtt ?? :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

tallkotte  
#254864 Hej en liten fundering. Hur många filar med både höger och vänster hand? När jag började som manuellhuggare så lärde min kollega mig att fila tänderna som lutar åt vänster med vänsterhanden om man har sågen på höger knä. Och tvärt om när man filar tänderna som lutar åt höger. Det tog en jäkla tid att lära sig men det gick till sist ;)

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

T Landström  
#254866
tallkotte skrev:Hej en liten fundering. Hur många filar med både höger och vänster hand? När jag började som manuellhuggare så lärde min kollega mig att fila tänderna som lutar åt vänster med vänsterhanden om man har sågen på höger knä. Och tvärt om när man filar tänderna som lutar åt höger. Det tog en jäkla tid att lära sig men det gick till sist ;)


Det har jag oxå sett manuellhuggare av den gamla stammen gjort...
Tänkte man kanske skulle försöka lära sig det...bara för att ;)

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

tallkotte  
#254878 Ja risken med att slinta med filen och dra knogar eller fingrar rätt in i en nyfilad tand minska rätt mycket då jag aldrig använder filmall.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

rikard_e  
#254883 Filstödet gjort av en stam kallas för Tilda om jag inte minns fel, blir utlärd av vissa på motorsågskursen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254886
Huskyman skrev:
Mange skrev:Vi behöver en symbol som pekar framåt, nåt man inte kan tänka sig vändas bak, som vilken skogtok som helst kan räkna ut...

Du kan slappna av nu Mange. nu finns det en skogstok mindre som gör fel. Filade om kedjan idag. Med pilarna framåt på mallen..... :grin:


Det är ett steg i utvecklingskurvan. Alla som haft en rull mall har gjort fel nån gång.
Även så har jag...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254889
tallkotte skrev:Hej en liten fundering. Hur många filar med både höger och vänster hand? När jag började som manuellhuggare så lärde min kollega mig att fila tänderna som lutar åt vänster med vänsterhanden om man har sågen på höger knä. Och tvärt om när man filar tänderna som lutar åt höger. Det tog en jäkla tid att lära sig men det gick till sist ;)


Jag filar både från höger och vänster, men har inte gjort det på flera år eftersom jag filar i skruvstädet som visat innan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).