Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 475459 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#315945 Chippern har som du säger ett tydligt rundat hörn. För övrigt ser din filning ut att vara åt det professionella hållet.. :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315958 Var står det Oregon på din kedja? Svårt o se på bilderna.
Att det står 50 på drivlännk kan ju mena modell, men även spårvidd...

Vanligast på Av 50 kedjorna var nog 50AP. Fanns även 50C, 50CL, 50CP med Antikast skydd/vibrationslänk. 'Hela gänget rek. att filas med 7/32 fil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

åberg  
#316170 Jag tycker filningen såg väldans bra ut. :smile:

Är den bra eller är jag mindre vetande? :sad: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316299 Jag tycker det ser bra ut med. Svårt o se på bilden hur hörnan blev men det ser bra ut det man ser!

Ytan efter filen är rätt ruggig. Det visar att filen inte skurit så grannt som den kunde gjort. När det blir så är det ofta lika på all yta filen tar även kant upptill topplattan. Att det blir matt ruggig yta är av olika orsaker eller kombination av flera. Skitig fil, slö fil, vibrationer mot gods eller för hög fil hastighet så den inte hinner skära rätt är nog vanligast.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316324 så du meiner at fila skal førast ganse så långsamt, ikkje som om ein filer i OS fart.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#316340 De " ruggiga " ytorna får vi nog till stor del skylla på dagens kameror vilka har hög upplösning och skapliga " Macroegenskaper," en till synes blank och helt ren yta ser rent bedrövlig ut om den fotas i macroläge.. :geek: :geek: .. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316345 Hastigheten filen förs är direkt beroende på material och fil. Man ser tydlig slillnad på matt ruggig yta och blank.

Jag tror man ser lite fel ibland på bilder men en blank yta blir nästan svart, en ruggig blir ljusare oavsett om det är makaroner eller inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

sågifer  
#319327 Man kan ju bli galen av att försöka få tag i vettiga filar nuförtiden. Nån som provat stihls comfort filar?
Verkar vara de enda som går att få beställt hit.
För att inte tala om squarefilar. Har 2st save-edge sexkantiga. Tycker inte de håller måttet alls.
Alla andra varianter verkar inte gå att köpa nånstans och alla jag mailat säger att de inte kan få fram de filar jag efterfrågar.
Nån som kan fixa fram pferd eller vallorbe sexkant platt och triangel? Helst inte 100-pack... Jag börjar misströsta på riktigt.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hema  
#327939 Ett litet ilandproblem det här med filning, men varför sätter inte tillverkarna av kedjorna en färgad länk, så blir det så mycket tydligare. Visst det är i regel bara att kolla på tänderna, så ser man snart vart man varit eller ej. Men om man väljer att finfila, så blir det mindre tydligt och då hade nog en färgad eller markerande länk inte helt fel.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#327947
Hema skrev:Ett litet ilandproblem det här med filning, men varför sätter inte tillverkarna av kedjorna en färgad länk, så blir det så mycket tydligare. Visst det är i regel bara att kolla på tänderna, så ser man snart vart man varit eller ej. Men om man väljer att finfila, så blir det mindre tydligt och då hade nog en färgad eller markerande länk inte helt fel.
Annars tar man sin tuschpenna och markerar första filade tand.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hema  
#327957 Ja så kan man göra, men nog borde det finnas ett intresse. Jag hade nog valt en kedja med färgad länk, om priset inte va överdrivet mycket högre. Men det är som sagt jag det. :)

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

jonsered95  
#327964
Hema skrev:Ett litet ilandproblem det här med filning, men varför sätter inte tillverkarna av kedjorna en färgad länk, så blir det så mycket tydligare. Visst det är i regel bara att kolla på tänderna, så ser man snart vart man varit eller ej. Men om man väljer att finfila, så blir det mindre tydligt och då hade nog en färgad eller markerande länk inte helt fel.

Ta och rispa lite på sidolänken där du börjar fila så ser du när du har filat ett helt varv. :)

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning. jag har det hemma både trekant och 4,

linkan  
#328108
sågifer skrev:Man kan ju bli galen av att försöka få tag i vettiga filar nuförtiden. Nån som provat stihls comfort filar?
Verkar vara de enda som går att få beställt hit.
För att inte tala om squarefilar. Har 2st save-edge sexkantiga. Tycker inte de håller måttet alls.
Alla andra varianter verkar inte gå att köpa nånstans och alla jag mailat säger att de inte kan få fram de filar jag efterfrågar.
Nån som kan fixa fram pferd eller vallorbe sexkant platt och triangel? Helst inte 100-pack... Jag börjar misströsta på riktigt.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

linkan  
#328109 jag har både trekant och runda 4,8 mm hemma

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

AKKAMAAN  
#330227 Har gjort ett första inlägga i en annan tråd. Jag började läsa den här tråden från början, men för att göra den rättvisa så kunde jag inte läsa alla 52 sidorna i ett svep. Det skulle ta mer än en halv dag... :lol:
Men jag gillar verkligen rubriken på tråden. Själv har jag alla möjliga typer av digitala kameror, allt från GoPro3 till Dashcam på bilen. Men min favorit har blivit min Galxy Note2 camera med lite olika tillbehör.
chain_file_cam_gear.jpg

Jag har ett litet microskop x60 med inbyggd belysning, kostade ca $20. Nackdelen med det är att man måste ha linsen så förtvivlat nära objektet...ca 5 mm...
Så min favorit är en enklare macro lins. Det är ett 1/4-skal med 3 st linser på ena sidan, plus en lins på selfie-sidan. Den 3e sk makro-linsen fås genom att ta av den löstagbara svarta linsen.
Makro-linsen tar i stort sett lika detaljerade bilder som mikroskopet. Det ska tilläggas att man måste använda kamerans inbyggda 4x zoom för att få full effekt
Här ett par närbilder på en fil tagna med mikroskopet...
20150420_074352.jpg

20150420_075845.jpg

Med makrolinsen kan kameran vara ca 5 cm från objektet, vilket ger rum för att kunna fila samtidigt man tar en videosekvens...
Här ettpar bilder tagna med makrolinsen...
20150508_071029.jpg

20150509_081611before.jpg

Jag tog och frihandfilade ryttarna och testade ett nytt sätt att utvärdera resultatet genom att videofilma kedjan. Började med att göra en skarp streckmarkering på ett vitt papper. Sedan tejpade jag pappret på baksidan av svärdet, med streckmarkeringen i horisontell linje med den filade ryttaren. Filmen börjar med den lägsta ryttaren, som var den första jag filade på ögonmått. Den blev någon 1/10 mm för låg, så jag fick ta lite mindre på de övriga.
Det här är mitt utgångsläge...
20150511_171937_raker_030.jpg


Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).