Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 474536 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797098 Väldans smala snitt om man ser längst ner på bilden.
Antar att hörnstolpe är för det inte är så grovt.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#797105
Fredrik320 skrev:Snyggt! Används det ett annat trädslag till träpluggarna då de är betydligt mörkare?

Jag tror de använde lärk till den här kistan.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Andpers  
#797141 Här kommer ännu en film på en sågkedja i aktion. Denna gång med fokus på vad som händer då sågtanden får kontakt med och lämnar trästycket. För den som inte känner för att klura på vad som händer i filmen, så kommer här en tolkning:

Kedjan ska inte vara hårdare spänd än att ryttaren kan vikas upp med fingerkraft.

Då eggen träffar trästycket erhålls en bakåtriktad kraft mot eggen, vilket får skärtandens framkant att lätta från svärdet tills ryttaren sätter stopp. I och med att framkanten lyfter, så lyfts även eggen. Detta innebär att eggen skär djupare än eggen på en skärtand som ligger helt mot svärdet. Tanden efter en tand, som har skurit, skär ofta inte.

När en skärtand i ingrepp lämnar sågspåret försvinner ryttarens stöd först.
Utan stöd för ryttaren kan skärtanden inte motverka kraften från eggen. Ibland syns då att eggen fortsätter i topplattans riktning, dvs vill lyfta från svärdet.


Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797145 Om då ryttare är högre, tand lyfter mindre o samtliga tänder skär mer.

Även med högre ryttare skär inte alla tänder alltid då föregående skurit hänger den lite i luften och får inget att skära.

Hastighet är nog en skapligt stor faktor i detta, likaså kraft.

En såg på lågt varv hugger och bär sig illa åt mer än en på höga varv.
Lågt varv vid angrepp leder ofta till tvärstopp då koppling och motor inte har rätt mängd kraft.
När man kommer över 70cc zträcket orkar sågen dra igång fast alla tänderna är i ingrepp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

alias  
#797157 Det här med strävan efter långa spån är ju inte odelat positivt.

Fynd efter ca en dags huggning sedan senaste rengöringen:

1679689469_20230324_204527.jpg


1679689469_20230324_204532.jpg


1679689471_20230324_205052.jpg


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Andpers  
#797911 Jag har ägnat en del tid på sistone åt att försöka läsa mig till hur sågkedjor fungerar. En bra källa till sådan information har visat sig vara amerikanska patentansökningar och de finns tillgängliga på nätet.

Här är Joseph Cox patentansökan på den moderna sågtanden. Texten är ganska lång och innehåller en del skrivfel, då den troligen är automatgenererad från papperstext till dataformat. Den är inte jättelätt att läsa, men ändå mycket intressant.
https://patents.google.com/patent/US2508784A/en

Här är en patentansökan som kan ha gett upphov till varför hålrummet framför eggen kallas spånutrymme:
https://patents.google.com/patent/US2608222A/en

Det finns massor med information i dessa patentansökningar. Längst ner på varje sida finns dessutom länkar till relaterade patent, så där kan man klicka vidare och fördjupa sig ännu mer.

Tänkte bara tipsa om detta.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797933 De patent som varit ger en fingervisning.
Att harva sig igenom dem ger en hel del.
Att veta vilka patenterare som hör till vilket företag ger en lite er komplett bild.
Wibdsor Sandvik Omark har hittat på en hel del märkliga ting.

Mejseltand i 3/4" 25 år innan de slog igenom med Super 70.
Mall hade de här som inte vek sig bakåt.
V kedjan..

http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=252

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#797974 Här är bild på det som jag anser är största fördelen med "trekantsfilning"
trakantsfilad sp33 "träslö" efter 6timmar effektiv-huggning. En rundfilad brukar bli lite trög efter två tankar, denna märks knappt att den är slö.
1680343957_img_1109.jpg
1680343897_img_1103.jpg
1680343923_img_1106.jpg
1680343941_img_1107.jpg

Jag vet, trubbig rundfilad kan hålla i några dagar. Men de är väldigt mycket långsammare.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797985 Fan min blev slö efter 3 tankar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797997 Denna har gått lite länge, William.. När du märker det går sämre är det hög tid att skärpa.
Prova mer ( än C. Svårare att få vasst men håller längre oavsett fil.

Jag vet de som kör ner ryttare, slipar med vinkelslip och har inga problem.
Det säger inte mycket...

Men hur slits det, hur tungt går det? Hur mycket kostar det att köra ett år eller två? Vad blir det av det, betalar det sig i delar, service, reperationer etc?

Det var poppis med flatfilat efter stormarna men det funkade dåligt då det blev rätt dyrt i längden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#798012
knaggen skrev:Fan min blev slö efter 3 tankar.

Körde ca 5-6 tankar skulle jag gissa. Klen huggning, hade det varit grovt hade jag filat tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#798015
Mange skrev:Denna har gått lite länge, William.. När du märker det går sämre är det hög tid att skärpa.
Prova mer ( än C. Svårare att få vasst men håller längre oavsett fil.

Jag vet de som kör ner ryttare, slipar med vinkelslip och har inga problem.
Det säger inte mycket...

Men hur slits det, hur tungt går det? Hur mycket kostar det att köra ett år eller två? Vad blir det av det, betalar det sig i delar, service, reperationer etc?

Det var poppis med flatfilat efter stormarna men det funkade dåligt då det blev rätt dyrt i längden.

Jag vet, men man får ju testa. Brukar fila vid lunch annars.
Har testat ( C & / Och vet vad jag gillar bäst.
Det är formen som gör det, har man stark såg så fortsätter / att äta fast det inte är fullt vasst.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#798023
Mange skrev:Denna har gått lite länge, William.. När du märker det går sämre är det hög tid att skärpa.
Prova mer ( än C. Svårare att få vasst men håller längre oavsett fil.

Jag vet de som kör ner ryttare, slipar med vinkelslip och har inga problem.
Det säger inte mycket...

Men hur slits det, hur tungt går det? Hur mycket kostar det att köra ett år eller två? Vad blir det av det, betalar det sig i delar, service, reperationer etc?

Det var poppis med flatfilat efter stormarna men det funkade dåligt då det blev rätt dyrt i längden.

Om man är så snål att man måste köra trubbig kedja så sågen håller längre så tar man inte tillräckligt betalt.

Annars kan man köra högvarv lite fetare bara så går sågen svalare.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#798024 Hexa kedja filad med tillhörande fil efter sågat ner björk med massa sten i brevid en väg.

Ryttarna ska dubbelkollas med mall om de behöver sänkas. Men troligt behöver de det. Gillar 0,7mm.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#798025
knaggen skrev:Fan min blev slö efter 3 tankar.

Ps: vad var det för kedjemodell?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).