Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 474749 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784138
Alex Strömberg skrev:[
Sågar med vrid borde väl gilla en aggresivt filad kedja. En sån där bajsig kedja är väl aldrig att eftersträva förutom i skåne 🤔

Tänker man kör ju diesel i lastbilar pga just vrid och de drar en större belastning som en kedja som tar mer.

Du ska nog tänka lite på vad du trallar om.
Du har ingen aning, grabben.
Fortsätt så här så får du det inte heller.
Lyssna, prova, lär!

Jag vet det är inte lätt, har haft många diskussioner om detta och en del rätt roliga utmaningar och vadslagningar.
Det finns mängder o lära o prova om intresset finns.
Jag har inget att bevisa för nån.
Kan heller inte få in kunskap där det är för trångt redan.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

HannuRöj  
#784185 En aningen svag såg, för stor drev eller för aggressivt kedja belastar även användarens kropp. Arbetet blir ointressant och slitsamt om man måste fokusera motorsågen istället avverkning.
Däremot en svagare mortorsåg med rätta skärutrustning kan vara annars trevlig att arbeta med.
😉 Teknisk data och kapnings skivorna berättar inte nödvändigtvis när arbetet blir färdigt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#784366
HannuRöj skrev:En aningen svag såg, för stor drev eller för aggressivt kedja belastar även användarens kropp. Arbetet blir ointressant och slitsamt om man måste fokusera motorsågen istället avverkning.
Däremot en svagare mortorsåg med rätta skärutrustning kan vara annars trevlig att arbeta med.
😉 Teknisk data och kapnings skivorna berättar inte nödvändigtvis när arbetet blir färdigt.

Hållerhet med i att det ska vara trevligt att jobba med och inte alltid snabbst som är bäst. Men vill inte hänga på sågen fölr att den ska såga som den blev i filmen.


Testade sama kedja i död ask i dag med ett till drag på ryttarna. Gjorde lite bättre ifrån sig men inte i närheten av min vanliga filning.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784384 Prova se om du kan få bättre skärpa.
Ta nåt tag till, fokusera på att det ska ta jämnt o bra. Filen ska gå tungt hela taget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784385 Se om du kan få till en bild på tanden.
Lägger du fil över tre tänder och det är avstånd till ryttaren i mitteln är det lågt nog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#784386
Mange skrev:Se om du kan få till en bild på tanden.
Lägger du fil över tre tänder och det är avstånd till ryttaren i mitteln är det lågt nog.

Har ju bild från igår. på förra sidan. Men ska ge dem ett nogrant drag till och testa igen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#784387
Mange skrev:Se om du kan få till en bild på tanden.
Lägger du fil över tre tänder och det är avstånd till ryttaren i mitteln är det lågt nog.

La fil over och kollade ryttarna. Är på 0,35mm nu.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#784390
Mange skrev:Se om du kan få till en bild på tanden.
Lägger du fil över tre tänder och det är avstånd till ryttaren i mitteln är det lågt nog.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784401 Vinklarna ger olika egenskaper. Men är det inte vasst går det inte oavsett.
Det är svårare ju mer rak hörnan är men det håller bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784405 När man får till rundfilningen riktigt så man ser att det går då släpper spärrarna lite o man kämpar på för att få det samma ligen o igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#784486 Har dragit någr a drag per tand på kedjan och nu är den nog lite vassare.

Har också två kedjor som jag brukar fila dem och en ny ur katång.

Ska försöka köra test i morgon. Tänkte köra 254 8kuggs.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#784487
Williamm skrev:Har dragit någr a drag per tand på kedjan och nu är den nog lite vassare.

Har också två kedjor som jag brukar fila dem och en ny ur katång.

Ska försöka köra test i morgon. Tänkte köra 254 8kuggs.

Ser framemot resultatet!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#784526 Intressant.. 😀

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

tallen100  
#784527
anersimyra skrev:Intressant.. 😀

Som finsnickaren sa 😀

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#784528
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Intressant.. 😀

Som finsnickaren sa 😀

Finsnickaren var en intressant figur.. 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).