Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 475484 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781091 Att förstå och lära filning är får många plågsamt. För andra skitkul. Jag tillhör de senare...

Att fila är det vissa som aldrig lär sig, hur de än försöker. Andra vet inte varför det blir bra och allt mitt emellan.

Att se resultat och ha en klar målbild för sig är det viktigaste. Målbilden får man av att studera andras filning och beskrivningar.
Det finns ingen övre gräns på hur bra det kan bli. Det gäller att inte nöja sig utan sträva efter förbättring hela tiden.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

jannee  
#781094 Mange träffade verkligen huvudet på spiken.
Ibland blir det bättre men oftast bara hyfsat, någon gång väldigt bra - men hur jag gjorde är glömt till nästa gång. :oops:
Däremot är det betydligt lättare att fila Strands röjsågsklinga, där att det svårt att misslyckas.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#781096
jannee skrev:Mange träffade verkligen huvudet på spiken.
Ibland blir det bättre men oftast bara hyfsat, någon gång väldigt bra - men hur jag gjorde är glömt till nästa gång. :oops:
Däremot är det betydligt lättare att fila Strands röjsågsklinga, där att det svårt att misslyckas.

Resultatet blir förstås bättre med en färsk fil i torrt och fint väder med bra ljus och en bra sittställning, det jämfört med om man sitter illa, har en dålig fil, vädret är blött, kedjan oljig, dåligt med ljus och att man kört för länge mellan filningarna..🙂 i övrigt sitter jag själv och inväntar tillräckligt med ljus för att fila klingan..👀🙂

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781097 Lite bilder på olika filar.
1669707532_20221129_075619.jpg


Bilder på kedja som stött på nåt olämpligt.
1669707530_20221129_074528.jpg


Nästan färdig. 8 drag med grov rundfil.
1669707531_20221129_074749.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#781098
Mange skrev:Lite bilder på olika filar.
1669707532_20221129_075619.jpg


Bilder på kedja som stött på nåt olämpligt.
1669707530_20221129_074528.jpg


Nästan färdig. 8 drag med grov rundfil.
1669707531_20221129_074749.jpg

Lite högt med filen i tanden?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781118 Det kan det vara på vissa kedjemodeller.
Just denna går det bra med.
Hörnan blir hållbar och den håller skärpan bättre.
Den skär bra och gör så länge. Blir inte träslö så fort.
Det är svårare att få till skärpan dock..

Det blev två tag till med en fil som tar mindre material och ger bättre yta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781120 Jag kunde haft 5.0 fil eller tagit ur botten lite, men det är lite mycket jobb för vad det ger i vinst. Denna kedjans hårdhet och tålighet är vad jag är ute efter. Behöver inte vara snabb men den behöver hålla skärpan längre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

HannuRöj  
#781204 Ganska likt brukar jag fila .404 skördarkedjan med Husqvarnas filmall för röjsågsklingor.
5.5mm når inte till botten, så botten måste snyggöras efteråt.
😀 Håller skärpan länge, och spelar bra ihop med hydraulmotorn. Tappar inte varvtal vid grövre stammar som den gör med aggressiva vinklar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Kjohan  
#781208 Mangel efter den grova filen. Kör du några drag med 4.8?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

svampbob  
#781216
HannuRöj skrev:Ganska likt brukar jag fila .404 skördarkedjan med Husqvarnas filmall för röjsågsklingor.
5.5mm når inte till botten, så botten måste snyggöras efteråt.
😀 Håller skärpan länge, och spelar bra ihop med hydraulmotorn. Tappar inte varvtal vid grövre stammar som den gör med aggressiva vinklar.


Jag har filat skördarkedjorna på samma sätt i fem år men i år har jag skaffat slipmaskin och det är bekvämt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781237 Detta är en 4,8 med grov huggning så det tar bättre. Lämnar lite ruggig yta så två tag med en 4,8 med finare huggning ger bra skärpa.

Resultatet blir bättre än ny o håller skärpan längre än ny.
Alt tål mer bus vilket denna får.

Att fila grövre kedjor hjälper att se och förstå skillnader. Bra träning och gör nån skltdarförare riktigt glad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#782489 Är det någon som testat den här jiggen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

johan eriksson  
#782492 Såg helt klart intressant ut. Dock så skulle jag tänka mig att i det långa loppet så skulle en diamantskiva vara bättre då den alltid har samma profil, till en stenskiva så skulle man behöva en jigg för att riva av/profilera skivan.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#782494
anersimyra skrev:Är det någon som testat den här jiggen.

Skulle vara guld värt att kunna slipa SQ. Då behöver man inte tänka lika mycket, men en simington kostar 15k innan frakt över Atlanten...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#782502
johan eriksson skrev:Såg helt klart intressant ut. Dock så skulle jag tänka mig att i det långa loppet så skulle en diamantskiva vara bättre då den alltid har samma profil, till en stenskiva så skulle man behöva en jigg för att riva av/profilera skivan.

Färdiga diamantskivor vore inte dumt..🙂 men i satsen ingår en dressfil avsedd för stenskivor. Dessvärre är jiggarna lite väl dyra för att köpa de tre olika modellerna. Och som vanligt beskrivs ingenstans vad skalan på jiggarna har för funktion..🤔. https://squarejig.com/watch-a-video

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).