Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 475064 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#780290 När jag filat SQ så har det blivit snälla och fina på instick jämfört med rundfilat på samma ryttarhöjd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#780291 Har inte testat "goofy", vet inte om det är värt de anses ju vara ett lättare alternativ än "äkta" SQ.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#780292
Klyv Bixby skrev:Har en skrotad oregon skip kedja jag måste prova på vid tillfälle 😎 👍

Gör för allt i världen inte instick med den kedjetypen.. 😀[/quote]

Jag gjorde instick med den när jag fälde en ek, gick hur fint som helst 😇 I ge mer dramatiskt än med stihl rs helmejselkedja.[/quote]
Tandtypen kan förstås vara avgörande, jag testade med en ”racingfilad” kedja som Björn T sände mig för utprovning och det blev en minst sagt mindre trevlig upplevelse vid instick i just en ek..😳

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#780358
anersimyra skrev:
Klyv Bixby skrev:Har en skrotad oregon skip kedja jag måste prova på vid tillfälle 😎 👍

Gör för allt i världen inte instick med den kedjetypen.. 😀


Jag gjorde instick med den när jag fälde en ek, gick hur fint som helst 😇 I ge mer dramatiskt än med stihl rs helmejselkedja.[/quote]
Tandtypen kan förstås vara avgörande, jag testade med en ”racingfilad” kedja som Björn T sände mig för utprovning och det blev en minst sagt mindre trevlig upplevelse vid instick i just en ek..😳[/quote]

En racekadja har nog lägre ryttare. Har en jag inte vill göra innstick med men som är rysligt snabb i trisskapning.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Kjohan  
#781038 Filat på frihand för första gången

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#781049
Kjohan skrev:Filat på frihand för första gången

Det är lite svårt att se på bilderna..👀🤔 men av vad jag kan se så ser det ut som att tänderna har varit skadade och att du inte lyckats med att fila färdigt topplattan. Tänderna ser avrundade ut och jag gissar att kedjan möjligen är stensågad vilket härdat topplattan. Följden kan då bli att du filar för djupt i tanden vilket syns på en alltför aggressiv stötvinkel.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Kjohan  
#781050 Stensågning stämmer. Hur går man tillväga?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

halvproffs  
#781051 Använd filmall så blir det rätt höjd och vinkel.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781052 Det är lättare att hitta rätt filläge med svärdet vertikalt. Då kämpar filen sig bak i tanden lättare, och inte lika lätt ner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781053 Man behöver ha bort allt skadat så man får frisk fin yta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Kjohan  
#781054 Jo jag kände lite att det blev djupt och nästan skadar kedjan

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

PRN  
#781078 Ja detta med filning ?!
Jag filar till nästan hundra procent med Rundfil å En Husqvarna Mall som bara läggs på kedjan det har då fungerat djäkligt fint i nästan 20 år .
Nu i år sågar jag fått se något vad jag anser svammel (ja vad fan )
Vadå Skruvstäd å en mall på Filen ? Vad är detta för påhitt vara kommer detta ifrån att bara fila inomhus alternativt slits med sig ett skruvstäd på en plank ut i buschen?
I början av 2000tusen drog vi fram fil å mal i djupsnö å ner på knäd på med mallen å fila ren kedjan å fortsätt arbeta .

Nä jag kommer hålla mig till det enkla som bevisligen fungerar fint för mig å säkert många fler .

Jag har då sett i år att det filas med hexagon filar å flatfilar för å få ett annat skär hmm flatfilen kan jag nog ta å testa någon gång å en slipmaskin hade å vart skoj å Testa mest för å ha testat .

men rundfilen känns ändå som en beprövad å accepterad metod av både kedja å förare .

Smaken är nog delad å som baken i det hela visst det är inte så Internationellt som tyskarnas variant men oregon är då lite mer internationellt å vill en se dem så filar en som dom .

Mvh
Paul Roger Nilsson

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781083 Det har sina fördelar att fila i verkstan. 5 kedjor som roterar på samma svärd o drev.
Förr fanns det de som gjorde det med. Kanske till o med fler än idag.

Filning är svårslaget då det är väldigt flexibelt och anpassas i oändlighet. Kan bli väldigt bra om intresse finns.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#781085
Kjohan skrev:Stensågning stämmer. Hur går man tillväga?

Vill man nödvändigtvis fixa till en stensågad kedja så kan man börja med att fila bort skadan med en dubbelhuggen flatfil, men själv hade jag slängt den i skrotkorgen. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781090 Man ser till att ha en bra, ren fil och filar bort det skadade på alla tänder.
Form på fil spelar inte så stor roll. Men grovt huggen fil som tar mycket material är inte fel.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).