Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 474853 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Tralsmo  
#774628 Ja ä ju långt från expert på kedjor, ska sägas.

Har kört me x-cut nu länge (på 550 mk1 som ja använder mest) å varit väldigt nöjd me dom.
Filar me rätt mall me jämna mellanrum å utan dess emellan.
Dom har funkat jättebra från början till slut.
Skillnad kan ja inte påstå att det varit oavsett filat eller från början.

Nu tog dom slut för ett tag sen å ja hitta gammla oregonkedjor ja kört me förut, 1,5mm.
Fick ju byta svärd då.
Helt jävla kass ur kartong.
Ja har filat några gånger men helt nöjd äja inte me dom.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#774634
Tralsmo skrev:Ja ä ju långt från expert på kedjor, ska sägas.

Har kört me x-cut nu länge (på 550 mk1 som ja använder mest) å varit väldigt nöjd me dom.
Filar me rätt mall me jämna mellanrum å utan dess emellan.
Dom har funkat jättebra från början till slut.
Skillnad kan ja inte påstå att det varit oavsett filat eller från början.

Nu tog dom slut för ett tag sen å ja hitta gammla oregonkedjor ja kört me förut, 1,5mm.
Fick ju byta svärd då.
Helt jävla kass ur kartong.
Ja har filat några gånger men helt nöjd äja inte me dom.

Jo Oregon är riktigt b ur kartong. Höga ryttare och eggen är ojämna som in i tusan. Husqvarnas egna är bättre QC på.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#774636
Alex Strömberg skrev:
Tralsmo skrev:Ja ä ju långt från expert på kedjor, ska sägas.

Har kört me x-cut nu länge (på 550 mk1 som ja använder mest) å varit väldigt nöjd me dom.
Filar me rätt mall me jämna mellanrum å utan dess emellan.
Dom har funkat jättebra från början till slut.
Skillnad kan ja inte påstå att det varit oavsett filat eller från början.

Nu tog dom slut för ett tag sen å ja hitta gammla oregonkedjor ja kört me förut, 1,5mm.
Fick ju byta svärd då.
Helt jävla kass ur kartong.
Ja har filat några gånger men helt nöjd äja inte me dom.

Jo Oregon är riktigt b ur kartong. Höga ryttare och eggen är ojämna som in i tusan. Husqvarnas egna är bättre QC på.

De äldre är inge vidare nej, köpte en fempack gamla bpx billigt. Får se hur de blir när jag filat lite.
De nyare är bättre.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#774638 @williamm

Dock väldigt mjuka kedjor så går fort att fila upp. Min bild tidigare var en Husqvarna H30 vilket är nån bpx historia egentligen. Fruktansvärt mycket mjukare än stihl/hva.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#774643
jannee skrev:En HELT perfekt filad ny kedja är bäst, sedan blir de utan tvekan mindre bra undan för undan. Visst det är marginellt i början, märks knappt, men den dagen man byter från en utsliten kedja till en ny märker man direkt en avsevärd förbättring, framförallt när man fäller och apterar.

Exakt, jannee..👍🙂 ska man få någon nytta av en nära nog nedfilad kedja så får den inte vara nedfilad p.g.a långvarigt bruk. Däremot så kan man få till en riktigt bra kedja genom att fila till en helt ny kedja och förstås även använda sig av ett nytt svärd.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#774645
anersimyra skrev:
jannee skrev:En HELT perfekt filad ny kedja är bäst, sedan blir de utan tvekan mindre bra undan för undan. Visst det är marginellt i början, märks knappt, men den dagen man byter från en utsliten kedja till en ny märker man direkt en avsevärd förbättring, framförallt när man fäller och apterar.

Exakt, jannee..👍🙂 ska man få någon nytta av en nära nog nedfilad kedja så får den inte vara nedfilad p.g.a långvarigt bruk. Däremot så kan man få till en riktigt bra kedja genom att fila till en helt ny kedja och förstås även använda sig av ett nytt svärd.

Vad är skillnaden på att fila ner en oanvänd kedja och kedja som filats ner pga användning?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#774646
Williamm skrev:
Alex Strömberg skrev:
Tralsmo skrev:Ja ä ju långt från expert på kedjor, ska sägas.

Har kört me x-cut nu länge (på 550 mk1 som ja använder mest) å varit väldigt nöjd me dom.
Filar me rätt mall me jämna mellanrum å utan dess emellan.
Dom har funkat jättebra från början till slut.
Skillnad kan ja inte påstå att det varit oavsett filat eller från början.

Nu tog dom slut för ett tag sen å ja hitta gammla oregonkedjor ja kört me förut, 1,5mm.
Fick ju byta svärd då.
Helt jävla kass ur kartong.
Ja har filat några gånger men helt nöjd äja inte me dom.

Jo Oregon är riktigt b ur kartong. Höga ryttare och eggen är ojämna som in i tusan. Husqvarnas egna är bättre QC på.

De äldre är inge vidare nej, köpte en fempack gamla bpx billigt. Får se hur de blir när jag filat lite.
De nyare är bättre.

Kedjorna i det där fempacket var som sagt inga höjdare och jag misstänker nästan att kineserna har ett finger med i spelet.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#774649
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:
jannee skrev:En HELT perfekt filad ny kedja är bäst, sedan blir de utan tvekan mindre bra undan för undan. Visst det är marginellt i början, märks knappt, men den dagen man byter från en utsliten kedja till en ny märker man direkt en avsevärd förbättring, framförallt när man fäller och apterar.

Exakt, jannee..👍🙂 ska man få någon nytta av en nära nog nedfilad kedja så får den inte vara nedfilad p.g.a långvarigt bruk. Däremot så kan man få till en riktigt bra kedja genom att fila till en helt ny kedja och förstås även använda sig av ett nytt svärd.

Vad är skillnaden på att fila ner en oanvänd kedja och kedja som filats ner pga användning?

Nya kedjor och svärd är inte nedslitna och glappa.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#774653
anersimyra skrev:Kedjorna i det där fempacket var som sagt inga höjdare och jag misstänker nästan att kineserna har ett finger med i spelet.. 🤣


Kanske. Känns som att carltom från samma ställe skulle vara bättre. De är nog äkta bpx men typ tjugo år gamla. Men de skär ok med lite "handpåläggning"

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#774680
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Kedjorna i det där fempacket var som sagt inga höjdare och jag misstänker nästan att kineserna har ett finger med i spelet.. 🤣


Kanske. Känns som att carltom från samma ställe skulle vara bättre. De är nog äkta bpx men typ tjugo år gamla. Men de skär ok med lite "handpåläggning"

Jo, det var troligen en tämligen gammal Oregonkonstruktion och jämfört med en modern Oregon BPX så var de såpass dåliga att de hamnade i skrotlådan.. 😀

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#774692 Nu skrattar ni väl på er, men hur vet man att svärdet är slut eller åtminstone bör förnyas? Såvida inte kedjan börjar hoppa av förstås. Har aldrig bytt på MS200an utan till 95 % kört med 14". 550 XPn från 2012 har gått med samma 15" som jag monterade när den var nästan ny. Hugger i o f s inte mer än 1- 1 1/2 paket per år plus lite kapande kring vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#774702
Ent skrev:Nu skrattar ni väl på er, men hur vet man att svärdet är slut eller åtminstone bör förnyas? Såvida inte kedjan börjar hoppa av förstås. Har aldrig bytt på MS200an utan till 95 % kört med 14". 550 XPn från 2012 har gått med samma 15" som jag monterade när den var nästan ny. Hugger i o f s inte mer än 1- 1 1/2 paket per år plus lite kapande kring vedbacken.

Jag antar att 1-1 1/2 paket per år egentligen ska vara kubik..🙂👍 Hur som helst så är svärdet slut när svärdspåret blivit märkbart bredare och grundare. Har man inte vänt svärdet regelbundet så bildas en grop på undersidan strax bakom noshjulet, bommarna kan vara snedslitna e.tc. Med rätt underhåll så ökar förstås livslängden och dyrare solida svärd med utbytbar nos kan rätt underhållna få en livslängd vida överstigande ett standard laminatsvärd. När jag manuellhögg som ”värst” på åttiotalet var 13” standardlängd och en kedja förbrukades på ca 1,5 - 2 vecka om man inte stensågade och svärdet bytte jag var tredje vecka.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#774705
anersimyra skrev:
Ent skrev:Nu skrattar ni väl på er, men hur vet man att svärdet är slut eller åtminstone bör förnyas? Såvida inte kedjan börjar hoppa av förstås. Har aldrig bytt på MS200an utan till 95 % kört med 14". 550 XPn från 2012 har gått med samma 15" som jag monterade när den var nästan ny. Hugger i o f s inte mer än 1- 1 1/2 paket per år plus lite kapande kring vedbacken.

Jag antar att 1-1 1/2 paket per år egentligen ska vara kubik..🙂👍 Hur som helst så är svärdet slut när svärdspåret blivit märkbart bredare och grundare. Har man inte vänt svärdet regelbundet så bildas en grop på undersidan strax bakom noshjulet, bommarna kan vara snedslitna e.tc. Med rätt underhåll så ökar förstås livslängden och dyrare solida svärd med utbytbar nos kan rätt underhållna få en livslängd vida överstigande ett standard laminatsvärd. När jag manuellhögg som ”värst” på åttiotalet var 13” standardlängd och en kedja förbrukades på ca 1,5 - 2 vecka om man inte stensågade och svärdet bytte jag var tredje vecka.


Nä, jag hugger mellan 1 och 1,5 lastbilspaket varje år, eller ca 25 kubikmeter travad färdig ved i genomsnitt. Och jag brukar vända svärdet när jag rengör eller byter kedja så de slits jämnt. Rapsolja sen 10-talet år. Spåret är än så länge så pass djupt att kedjan inte bottnar. Spårbredden har jag inte koll på exakt, men om jag försöker få ner en 1,5 i Stihlens 1,3 mm spår så gick det inte sist jag prövade. Ingen synbar grop bakom noshjulet på någon av sågarna (däremot på vedkapen som är byggd av ett gammalt skördaraggregat). Kan ha filat bort lite grader nån gång, men inget minne av när eller på vilken av sågarna. Hugger oftast på senhöst/tidig vinter och i anslutning till våtmark så ingen sand som nöter.

Jag lär alltså klara några årsvedar till med mina gamla svärd 😀 👍 .

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#774706
Ent skrev:
anersimyra skrev:
Ent skrev:Nu skrattar ni väl på er, men hur vet man att svärdet är slut eller åtminstone bör förnyas? Såvida inte kedjan börjar hoppa av förstås. Har aldrig bytt på MS200an utan till 95 % kört med 14". 550 XPn från 2012 har gått med samma 15" som jag monterade när den var nästan ny. Hugger i o f s inte mer än 1- 1 1/2 paket per år plus lite kapande kring vedbacken.

Jag antar att 1-1 1/2 paket per år egentligen ska vara kubik..🙂👍 Hur som helst så är svärdet slut när svärdspåret blivit märkbart bredare och grundare. Har man inte vänt svärdet regelbundet så bildas en grop på undersidan strax bakom noshjulet, bommarna kan vara snedslitna e.tc. Med rätt underhåll så ökar förstås livslängden och dyrare solida svärd med utbytbar nos kan rätt underhållna få en livslängd vida överstigande ett standard laminatsvärd. När jag manuellhögg som ”värst” på åttiotalet var 13” standardlängd och en kedja förbrukades på ca 1,5 - 2 vecka om man inte stensågade och svärdet bytte jag var tredje vecka.


Nä, jag hugger mellan 1 och 1,5 lastbilspaket varje år, eller ca 25 kubikmeter travad färdig ved i genomsnitt. Och jag brukar vända svärdet när jag rengör eller byter kedja så de slits jämnt. Rapsolja sen 10-talet år. Spåret är än så länge så pass djupt att kedjan inte bottnar. Spårbredden har jag inte koll på exakt, men om jag försöker få ner en 1,5 i Stihlens 1,3 mm spår så gick det inte sist jag prövade. Ingen synbar grop bakom noshjulet på någon av sågarna (däremot på vedkapen som är byggd av ett gammalt skördaraggregat). Kan ha filat bort lite grader nån gång, men inget minne av när eller på vilken av sågarna. Hugger oftast på senhöst/tidig vinter och i anslutning till våtmark så ingen sand som nöter.

Jag lär alltså klara några årsvedar till med mina gamla svärd 😀 👍 .

Svärd och kedja var förstås även betydligt billigare vid tiden när ”Hedenhös” var verksam..😃 jag vill minnas att man ända långt fram mot 2000 talet köpte ett paket med svärd och två kedjor för runt en hundring och då gick man inte gärna och nötte på prylarna någon längre tid..🤑🤑😳

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774743 Ska du ha ut mer av grejerna så rotera 5-10 kedjor på ett svärd/drev istället för två tre efter varandra.
Höga ryttare ger inte högre skärhastighet men högre slitage, bränsle förbrukning och skaderisk.
Filar du oregon bp och bpx lika har du samma resultat

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).