Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 475303 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#752150
Niking skrev:
Alex Strömberg skrev:Någon som har erfarenhet att fila 1/4" kedja? Några tips?


Tja, använd avsedd fil och mall, samt fila i rätt vinklar. Markera gärna första tanden med en röd tuschpenna.

Jag har H00-kedja på mina batteridrivna stångsågar och numera även på min batteridrivna midjeröjsåg, vilket funkar bra för mig. Finns färdigt filpaket till H00-kedjan att köpa.
/Niklas

Är inte de 1.3mm kedjor? De jag kör är 1.1mm. kan de finnas mall till dem med? Är lite "custom" jag kör. Kör A095 svärd och 1/4" 1.1mm kedja på en 346.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#752152
Alex Strömberg skrev:Någon som har erfarenhet att fila 1/4" kedja? Några tips?

Stihls kombifil funkar mycket bra på de kedjorna.
Annars körer jag dom i maskinen med diamanskiva.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#752155
JensSkoog skrev:
Alex Strömberg skrev:Någon som har erfarenhet att fila 1/4" kedja? Några tips?

Stihls kombifil funkar mycket bra på de kedjorna.
Annars körer jag dom i maskinen med diamanskiva.

Får testa, hört lite olika åsikter om stihls kombifil. Att den drar ner ryttarna för mycket. Men kan få den för inköpspris så inte hela världen att testa.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752156
Alex Strömberg skrev:
Niking skrev:
Alex Strömberg skrev:Någon som har erfarenhet att fila 1/4" kedja? Några tips?


Tja, använd avsedd fil och mall, samt fila i rätt vinklar. Markera gärna första tanden med en röd tuschpenna.

Jag har H00-kedja på mina batteridrivna stångsågar och numera även på min batteridrivna midjeröjsåg, vilket funkar bra för mig. Finns färdigt filpaket till H00-kedjan att köpa.
/Niklas

Är inte de 1.3mm kedjor? De jag kör är 1.1mm. kan de finnas mall till dem med? Är lite "custom" jag kör. Kör A095 svärd och 1/4" 1.1mm kedja på en 346.


Kör du Stihls 1/4"-kedjor? Tror det finns filmallar till dessa också, men jag är inte så hemma på Stihls kedjor och filmallar, då jag kör svenskt 😎 .

Hur funkar det förresten med kedjesmörjningen, om du kör en 346 med A095. Det svärdsfästet passar ju annars till Husqvarnas utsökta batterisågar. 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752159 Det är inte nån skillnad mot nån annan kedja med tand i samma storlek och typ/modell.
Fördel med filning är att den lätt anpassas efter såg, arbete och tand.

Filmallar och kombi fil är inte universala utan har fasta mått avsett för en eller ett par kedjemodeller.
Svårt att ändra på nåt fast.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#752163 Kör Panther kedjor och svärd. Är typ en kopia av stihls kedja fast utan kast reducerande grejen. Går skit fint i trä.

Smörjningen funkar fint, dock så var de på millimetern att svärdet gled på spännaren. men de gick 😎



Jo vet att de passar Husqvarnas el sågar. Men väntar tills de släpper en såg som kan ersätta en 550 eller 560 innan jag går över till batteri. De kan inte leverera batterier i år ändå så 😅

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752164 Här är en filmall https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mo ... l-FF1.aspx
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#752167
Niking skrev:Här är en filmall https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mo ... l-FF1.aspx
/Niklas

Den blir att beställa 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#752171
Alex Strömberg skrev:
JensSkoog skrev:
Alex Strömberg skrev:Någon som har erfarenhet att fila 1/4" kedja? Några tips?

Stihls kombifil funkar mycket bra på de kedjorna.
Annars körer jag dom i maskinen med diamanskiva.

Får testa, hört lite olika åsikter om stihls kombifil. Att den drar ner ryttarna för mycket. Men kan få den för inköpspris så inte hela världen att testa.

Det kan ske, så jag rekommenderar att man tar bort rytterfilen var tredje filning.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Skeans1  
#754906
Mange skrev:Ljud är ofta skaliga fast de inte hörs så högt.

Slipning o slipmaskiner diskuteras bättre i trådarna för det.

There’s something to be said for learning how a grinder works and how the tooth is produced it can teach a person to file better as well.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754947 Yes, Method is less important than knowing what result should look like.
If you know what to aim for, chances are higher you see and hit your mark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Klyv Bixby  
#755662 Fick precis hem en ny kedja, Oregon 75 exj tror jag. Men tycker den var väldigt dåligt slipad jmf med stihl rs direkt ur kartongen 😥
Tycker ni andra oxå det är dåligt lr får man bara gilla läget??

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755678 Jag filar gärna alla innan jag ska ha dem på.
Oavsett märke o modell.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Granstorp  
#755692 Jag är nog värdelös på att fila då jag aldrig får den vassare än när jag tar den ur kartongen! Detsamma gäller tyvärr även röjsågen…

Skulle ni som är duktiga på filning vilja hålla en utbildning så kommer jag gärna!

Kanske vore något för Skogsforum att anordna? Är säkert fler än jag som skulle tyckte det vore intressant!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

ananders  
#755693
Granstorp skrev:Jag är nog värdelös på att fila då jag aldrig får den vassare än när jag tar den ur kartongen! Detsamma gäller tyvärr även röjsågen…

Skulle ni som är duktiga på filning vilja hålla en utbildning så kommer jag gärna!

Kanske vore något för Skogsforum att anordna? Är säkert fler än jag som skulle tyckte det vore intressant!


+1 På den.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).