Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 475372 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736183 Det är bara att träna på. Vinklarna ser inte så dumt ut och det är inte flera olika.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#736750 Finns det filmallar för Square ground?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JörgenO  
#736754 Behövs det nån speciell filmall för en kantig fil eller är det andra vinklar o höjd?
Borde inte en sånhär passa?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736789 Det ör väl bara o prova.
Jag är tveksam det stämmer i höjd oavsett vilken av de olika rullmallarna som provas.

Nog lättare på frihand.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736794 En filjonte kan nog funka bättre.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#736799
Ent skrev:Finns det filmallar för Square ground?

Vissa gamla modeller av filjonte lär funka. Men det är lättare frihand tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#737924 Ännu en uppfinning, ser åtminstone gedigen och hitec ut: https://www.lyckrea.se/products/chainsa ... Ue5ipvJlGA
Nu är väl expertisen scheptisk till roterande filar och stift...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#737926
Ent skrev:Ännu en uppfinning, ser åtminstone gedigen och hitec ut: https://www.lyckrea.se/products/chainsa ... Ue5ipvJlGA
Nu är väl expertisen scheptisk till roterande filar och stift...

Jag köpte den jiggen för ca fem år sedan så den är ingen nyhet. Hade tillverkaren tänkt till en smula så borde den ha konstruerats på så sätt att slipstålet hade slipat tänderna på samma sätt på vardera sidan. Som den är konstruerad så slipas tanden på ena sidan så att kromlagret bryts av på rätt sätt men på motsvarande sida så lyfts kromet upp utan att brytas.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#737973
anersimyra skrev:
Ent skrev:Ännu en uppfinning, ser åtminstone gedigen och hitec ut: https://www.lyckrea.se/products/chainsa ... Ue5ipvJlGA
Nu är väl expertisen scheptisk till roterande filar och stift...

Jag köpte den jiggen för ca fem år sedan så den är ingen nyhet. Hade tillverkaren tänkt till en smula så borde den ha konstruerats på så sätt att slipstålet hade slipat tänderna på samma sätt på vardera sidan. Som den är konstruerad så slipas tanden på ena sidan så att kromlagret bryts av på rätt sätt men på motsvarande sida så lyfts kromet upp utan att brytas.

Se där, ännu en pryl man inte behöver alltså, och sparade pengar. Jag tackar för julklappen 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#737977
Ent skrev:
anersimyra skrev:
Ent skrev:Ännu en uppfinning, ser åtminstone gedigen och hitec ut: https://www.lyckrea.se/products/chainsa ... Ue5ipvJlGA
Nu är väl expertisen scheptisk till roterande filar och stift...

Jag köpte den jiggen för ca fem år sedan så den är ingen nyhet. Hade tillverkaren tänkt till en smula så borde den ha konstruerats på så sätt att slipstålet hade slipat tänderna på samma sätt på vardera sidan. Som den är konstruerad så slipas tanden på ena sidan så att kromlagret bryts av på rätt sätt men på motsvarande sida så lyfts kromet upp utan att brytas.

Se där, ännu en pryl man inte behöver alltså, och sparade pengar. Jag tackar för julklappen 😀 👍

Ska man enbart skärpa upp en träslö kedja så fungerar den men att slipa upp en stensågad kedja är inte att tänka på.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Fredrik320  
#739540 Nu har jag inte läst igenom hela tråden, kanske min fråga kommit upp tidigare.

Nämligen brukar ni byta till mindre fil efter hand som tänderna blir mindre? Jag använder oftast 1,3mm .325 och 4,8mm fil för det mesta, men igår böt jag till 4,5mm fil då tanden var ca 50% nerfilad. Jag räknar 0% ked då det bara är en triangel kvar av tanden och den inte tar full bredd mera, brukar fila ner tändera fullständigt innnan jag slänger en ked ifall det inte saknas tänder på den. Jag gillar rullfilmallen för att få ett konsekvent djup och man ser exakt hur mycket man behöver fila för att få en vass ked.

Jag tyckte det blev stor skillnad med lite mindre fil. Sågen funkade helt perfekt och skar betydligt bättre.
Jag kom inte att ta någon bild på slutresultatet men jag lägger upp en bild på filresultatet från min andra såg med helmejsel som är mindre sliten och filad med 4,8mm fil. Där lyckades också filningen riktigt bra och sågen skar som smör :D

1639773805_img_20211217.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739542 5 är för många bäst i början, 4,5 i slutet och med 4,8 blir det ok genom hela med lite träning.
Finns de som kör 5 hela tanden.
Har setg de som har 5,5 med i början och lyckas. Men det är inte lätt att få till skärpa så det blir vasst, när det händer håller den länge!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Fredrik320  
#739560 Intressant, jag har faktiskt tyckt 4,8mm är aningen för liten i början. Var hittar man 5mm, jag hittar bara 5,2mm?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739563 Det får du ta med din handlare, han hittar nog det hos sina leverantörer. Jag tar från Oregon oftast.

Innan du hittar så se till att filen går höjre i tanden. Istället för 1/5 synligt av filen kan du ha 1/4 eller 1/3.
Det har samma effekt om man tar ur botten lite då och då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Fredrik320  
#739632 Tack för tipsen!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).