Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 475134 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732410 Jag använder lite olika kedjor, främst Oregon men även andra märke o filar normalt sett mycket och många olika kedjemodeller.

En vass kedja skär bättre med hög ryttare.
Det är bara o testa o kolla. Jag filmar ofta, lätt o mäta tiden sen.
Vass är de inte från paket, de blir de efter filning.

Låg ryttare kompenserar för mindre skärpa.
Ökar även slitage, bränsleförbrukning och minskar skärhastighet.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Skeans1  
#732670
Mange skrev:Jag använder lite olika kedjor, främst Oregon men även andra märke o filar normalt sett mycket och många olika kedjemodeller.

En vass kedja skär bättre med hög ryttare.
Det är bara o testa o kolla. Jag filmar ofta, lätt o mäta tiden sen.
Vass är de inte från paket, de blir de efter filning.

Låg ryttare kompenserar för mindre skärpa.
Ökar även slitage, bränsleförbrukning och minskar skärhastighet.

A sharp chain with a high depth gauge isn’t more efficient then a sharp chain with a low depth gauge. A high depth gauge will limit the amount of wood that is being taken by the cutter. A low depth gauge you can hold back slight on the bar till you loose a little bit of that aggressiveness.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732687 Aan low rider create a thick chip that prevent cutter to cut more. It also give higher risks and damages increase. Often give lower chainspeed a lot and wear is increased.
A high rider create a thin chip that curls in the gullet and let toith work all the way thru wood.

Try, test, film, compare cutting times you will see..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Skeans1  
#732692
Mange skrev:Aan low rider create a thick chip that prevent cutter to cut more. It also give higher risks and damages increase. Often give lower chainspeed a lot and wear is increased.
A high rider create a thin chip that curls in the gullet and let toith work all the way thru wood.

Try, test, film, compare cutting times you will see..

A standard Oregon depth gauge setting is .025” correct? If that depth gauge is on the high side you end up with a sharp chain that doesn’t cut without pressure, a low depth gauge will give you a chain that’s aggressive and chatters. I’ve spent enough time on the end of a pistol grip to know the difference and messing around with different angles on my grind to know the difference in feed. Here’s a low set depth gauges after a cut it starts to smooth out.

Here’s what a high depth gauge gives you a slower cut that takes more operator energy which in turn ends up with more chances or mistakes and injury.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#732694
Skeans1 skrev:
Mange skrev:Aan low rider create a thick chip that prevent cutter to cut more. It also give higher risks and damages increase. Often give lower chainspeed a lot and wear is increased.
A high rider create a thin chip that curls in the gullet and let toith work all the way thru wood.

Try, test, film, compare cutting times you will see..

A standard Oregon depth gauge setting is .025” correct? If that depth gauge is on the high side you end up with a sharp chain that doesn’t cut without pressure, a low depth gauge will give you a chain that’s aggressive and chatters. I’ve spent enough time on the end of a pistol grip to know the difference and messing around with different angles on my grind to know the difference in feed. Here’s a low set depth gauges after a cut it starts to smooth out.

Here’s what a high depth gauge gives you a slower cut that takes more operator energy which in turn ends up with more chances or mistakes and injury.

Exellent description, Skeans1 👍

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

forest.  
#732720 Var får man tag i själva delen som kedjan ligger i och som låser fast den på kedjeslip?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Skeans1  
#732742
forest. skrev:Var får man tag i själva delen som kedjan ligger i och som låser fast den på kedjeslip?

My dedicated depth gauge grind just has a pawl for lifting the head up and down as a tooth passes it’s essentially a cam setup. On the cutter the chain is held by a small stop the lifts up and down as the slide is brought in and out to the wheel for the square chain. On the round it’s a pawl that you hold the cutter against by hand or a hydraulic vise hold the chain for clamping. If you’re interested in see the grinders let me know and I’ll put the pictures up.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732764 No er det både svensk, engelsk og nynorsk her, men blir det ikkje skarpare med fil enn med sliping. Kjem jo sjølvsagt Ann på den som gjere jobben, fila og ikkje minst slipeapparatet. Vil iverfall tru ei fil er meir skånsomt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Klyv Bixby  
#732765
Skeans1 skrev:
forest. skrev:Var får man tag i själva delen som kedjan ligger i och som låser fast den på kedjeslip?

My dedicated depth gauge grind just has a pawl for lifting the head up and down as a tooth passes it’s essentially a cam setup. On the cutter the chain is held by a small stop the lifts up and down as the slide is brought in and out to the wheel for the square chain. On the round it’s a pawl that you hold the cutter against by hand or a hydraulic vise hold the chain for clamping. If you’re interested in see the grinders let me know and I’ll put the pictures up.


Yes we would like to see your setup 😉

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732774
can skrev:No er det både svensk, engelsk og nynorsk her, men blir det ikkje skarpare med fil enn med sliping. Kjem jo sjølvsagt Ann på den som gjere jobben, fila og ikkje minst slipeapparatet. Vil iverfall tru ei fil er meir skånsomt.


Jag håller inte med där. Med fil är det lätt att anpassa efter vad man skär i och inte svårt att lära sig få det bättre/vassare än slipat. Det handlar mer om målsättning och när man är nöjd.
Är man nöjd med slipat och tycker nya kedjor är bra då finns det möjligheter att förbättra sin filning med träning och enkla medel. Oftast räcker det att göra det bättre en gång så ser man att det går o sen sträva efter förbättring.
Med filning finns ingen gräns på hur bra det kan bli. Med slipning är det rätt begränsat hur bra det kan bli.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Skeans1  
#732801
Mange skrev:
can skrev:No er det både svensk, engelsk og nynorsk her, men blir det ikkje skarpare med fil enn med sliping. Kjem jo sjølvsagt Ann på den som gjere jobben, fila og ikkje minst slipeapparatet. Vil iverfall tru ei fil er meir skånsomt.


Jag håller inte med där. Med fil är det lätt att anpassa efter vad man skär i och inte svårt att lära sig få det bättre/vassare än slipat. Det handlar mer om målsättning och när man är nöjd.
Är man nöjd med slipat och tycker nya kedjor är bra då finns det möjligheter att förbättra sin filning med träning och enkla medel. Oftast räcker det att göra det bättre en gång så ser man att det går o sen sträva efter förbättring.
Med filning finns ingen gräns på hur bra det kan bli. Med slipning är det rätt begränsat hur bra det kan bli.

If you think that you need to try square grinding there’s a lot more adjustments with a grinding vs a file.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Skeans1  
#732802
Klyv Bixby skrev:
Skeans1 skrev:
forest. skrev:Var får man tag i själva delen som kedjan ligger i och som låser fast den på kedjeslip?

My dedicated depth gauge grind just has a pawl for lifting the head up and down as a tooth passes it’s essentially a cam setup. On the cutter the chain is held by a small stop the lifts up and down as the slide is brought in and out to the wheel for the square chain. On the round it’s a pawl that you hold the cutter against by hand or a hydraulic vise hold the chain for clamping. If you’re interested in see the grinders let me know and I’ll put the pictures up.


Yes we would like to see your setup 😉

The first one is if the dedicated depth gauge grinder you can see the hand crank there to advance the tooth, just behind it is a Silvey 500 round grinder that uses the 8” wheels just like the square grinders, after that is a Silvey P&D for 3/4” harvester chain, next is an Oregon 511ax that’s been setup to do depth gauges as well with cbn wheel, after is the two money makers a Silvey pro sharp where you can adjust just about everything for a very precise grind angle that you can’t touch with a file, after that is the Tecomec super jolly it has a hydraulic vise which serves as my 404 harvester grinder plus the gullet grinder on the square chains as well.

If there’s any questions anyone don’t be afraid to ask.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#732823
Mange skrev:
can skrev:No er det både svensk, engelsk og nynorsk her, men blir det ikkje skarpare med fil enn med sliping. Kjem jo sjølvsagt Ann på den som gjere jobben, fila og ikkje minst slipeapparatet. Vil iverfall tru ei fil er meir skånsomt.


Jag håller inte med där. Med fil är det lätt att anpassa efter vad man skär i och inte svårt att lära sig få det bättre/vassare än slipat. Det handlar mer om målsättning och när man är nöjd.
Är man nöjd med slipat och tycker nya kedjor är bra då finns det möjligheter att förbättra sin filning med träning och enkla medel. Oftast räcker det att göra det bättre en gång så ser man att det går o sen sträva efter förbättring.
Med filning finns ingen gräns på hur bra det kan bli. Med slipning är det rätt begränsat hur bra det kan bli.

Can skriver: Men blir det inte skarpare med fil än med slipning?..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732831 Aha!
Då har jag inte läst rätt och vi har samma åsikt.

Slipning diskuteras bättre i andra trådar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#736139 Jag har tränat lite på SQ.
1637770918__mg_8817.jpg

Inte det bästa. Det syns att det inte är vasst ända ut (men det skyller jag på filen..)
Men jag är ganska nöjd med resultatet, detta är andra kedjan jag filat.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).