Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 475053 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255257 Visst finns de säkert de som fattar lättare och lär sig snabbare.

Jag tror det är vanligare att flertalet nöjer sig fortare och sluta sträva efter att få det bättre.
Vissa är nöjda då det skär, oavsett hur....
Andra har målsättning på skärpa.
Ett fåtal, som jag blir inte nöjda utan vill se hur det kan bli bättre och vet att det finns ingen gräns på hur bra det kan bli.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Huskyman  
#255331 Köpte nya filar i helgen; Husqvarna Intensive cut, 4,8mm. Jag tycker de är alldels för aggresiva och "river" lite för bra. Någon som har samma erferenhet? Säkert bra om man behöver fila en stenkörd kedja, men för att bara skärpa känns den lite väl tuff.
Förslag på annan fll som inte tar lite hårt?

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255352 Oregon, vallorbe, pferd smooth cut.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255412
Mange skrev:Visst finns de säkert de som fattar lättare och lär sig snabbare.

Enligt Sportnytt tidigare idag så är talang ingen speciell egenskap, det viktiga är att träna och träna. Minst 10000 timmar behövs för att bli riktigt bra (Björn Borg, Zlatan m.fl.).

Så det är bara att fila på som Mange gjort :D

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255423 Jag har många timmar kvar....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255424 Jag med...

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Qkeeper  
#255426 Tror jag nöjer mig med att jag är nöjd så jag kommer ut i skogen nån gång.. 10000 timmar innebär ju 1h träning var dag i nästan 27,5 år.......

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#255427 Köp en motorslip och använd dom 10.000 timmarna til å hugga! Krävs lite övning med el-slip ochså, men jag har jättebra kedjor!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

stegmaster  
#255430 Hittade en bild på kedjan från en V8 Hot Saw, nån som kan se nåt spesielt med filandet på denna kedjan???? :???:
Inte precis den bästa bilden dock.



Uten navn.png

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255463
stegmaster skrev:Hittade en bild på kedjan från en V8 Hot Saw, nån som kan se nåt spesielt med filandet på denna kedjan???? :???:
Inte precis den bästa bilden dock.



Uten navn.png

Ser ut att vara Oregon 3/4" men svårt o säga excakt eftersom det inte är nån storleks referens. Kan vara nån 1/2" med.

Skovel/chipper tand.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255816 Finns det någon bra litteratur på ämnet filning? Jag vet att oregon har någon typ av bok/häfte. Men de kan ju bara skriva det som man officiellt ska göra.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255823 Allmänna filningsinstruktioner finns ju i Bruksanvisningar och på tillverkares hemsidor med som tex Oregon, även maskinernas tillverkare har lite generellt.

Problemet är att det finns nog inte så mycket intresse av filning, vilket vi kan uppmuntra till här. Många nöjer sig rätt fort med det dom får till o slutar stäva efter nåt bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255834
Ekhagas trädfällning skrev:Finns det någon bra litteratur på ämnet filning? Jag vet att oregon har någon typ av bok/häfte. Men de kan ju bara skriva det som man officiellt ska göra.


Stihl har ett hefte på blant anna svenskt. Det heiter handbok kedjor och sverd. Eg fekk det gjennom min stihl forhandler det er ganske bra, iverfall det beste eg har funne.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#255838 I äldre verkstadshandböcker kan man läsa om ämnet, dock inte specifikt om sågkedjor. Jag har funderat på en mall som spänns fast i svärdet, där mallen ska fungera på sätt som möjliggör att filen kan röras absolut rakt. Filen ska alltså fästas i mallen, ett system vilket liknar systemet i en geringssåg borde fungera.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

T Landström  
#255843
anersimyra skrev:I äldre verkstadshandböcker kan man läsa om ämnet, dock inte specifikt om sågkedjor. Jag har funderat på en mall som spänns fast i svärdet, där mallen ska fungera på sätt som möjliggör att filen kan röras absolut rakt. Filen ska alltså fästas i mallen, ett system vilket liknar systemet i en geringssåg borde fungera.. :smile:


Finns det inte en sådan mall redan??? Kallas den inte Filjonte?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).