Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 474849 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

tallen100  
#640711 Fil-ipinska vore väl mer lämpligt i den här tråden :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#640720
Per Olav skrev:Ga opp når "stokken" ble oversatt til "sockerröret"...

En av dom allra bästa skrivfel jag sett här på Forum, men den slår
inte han som sökte råd om köring av grovt fruntimmer ur skogen :d

Holder med deg i at semichisel er mer behaglig når en kvister, og sikrere når en skal felle og gjøre innstikk. Med full chisel blir det veldig aggressivt og det er for gjort att kjedet eter seg lenger enn det skal. Det er det jo veldig viktig å unngå, spesielt når en driver med felling der presisjonen må være på topp.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#640986
busholle skrev:
Björn T skrev:Full chisel= effektivt :-bd



När man kapar eller klyver ja. Vid kvistning i mjuka träslag är det ett riktigt skit som bara avverkar bark i onödan.


Beror mycket på vem som håller i sågen, filning och sågtecknik. Kolla sista filmen då han kvistar. Går mjukt och behagligt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#689740 Hej!

Vad tycks om denna filning? Det är Stihl 3/8p RM 1,3mm
1609095767__mg_0273.jpg
1609095769__mg_0272.jpg
1609095766__mg_0274.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689747 Ser ut som den kunde få några tag till.
När man ser skäret framifrån ska det vara svårt att avgöra var topp plattan och framkanten bryter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#689748 Jo den är inte riktigt vass. Men formen är jag nöjd med. Gissa hur den är filad.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

totte  
#689749 Den första bilden ser någorlunda OK ut även om stötvinkeln är i minsta laget.

Den andra bilden har en negativ stötvinkel, dvs eggen lutar bakåt, vilket betyder att kedjan inte själv äter sig in i träet. Lite svårt att se på tredje bilden men troligen samma sak där.

Negativ stötvinkel är riktigt dåligt. Det betyder att kedjan hela tiden strävar ut ur träet. Man måste pressa kedjan ner i träet. Betyder att den skär sämre och att arbetet blir betydligt jobbigare. Riktigt dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#689750 Bild 1 & 2 är samma tand. Kedjan är filad men hva:s mall för sp33 och 4,8mm fil. Mest på test. Jag ska testa med 4mm fil och samma mall. Originalmallen lyckas jag inte med. Frihand behöver jag öva lite till på.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

totte  
#689753 OK, lite olika kameravinkel då om det är samma tand. Hur som helst, negativ stötvinkel är uselt. Alltför stor, dvs höknäbb, är också kass. 80 - 85 grader stötvinkel är oftast bra.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hepo  
#689756
williamm skrev:Bild 1 & 2 är samma tand. Kedjan är filad men hva:s mall för sp33 och 4,8mm fil. Mest på test. Jag ska testa med 4mm fil och samma mall. Originalmallen lyckas jag inte med. Frihand behöver jag öva lite till på.

Hej prova med mallen för xcut 93g då detta är en liten 3/8 som din med 4.0 fil https://www.husqvarna.com/se/reservdela ... 587809001/

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#689759 Hej!

Nu har jag prövat lite till. denna blev jag mest nöjd med. Den är filad frihand med 4,8 eller 4,0. Jag är inte riktigt säker...

Det är samma tand på båda bilderna.
$matches[2]
$matches[2]


Denna är en 325 oregon 21 bpx som jag har frihandsfilat med 4,8mm fil.
$matches[2]
1609098742_325.jpg
1609098923_325.3.jpg


Hepo skrev:
williamm skrev:Bild 1 & 2 är samma tand. Kedjan är filad men hva:s mall för sp33 och 4,8mm fil. Mest på test. Jag ska testa med 4mm fil och samma mall. Originalmallen lyckas jag inte med. Frihand behöver jag öva lite till på.

Hej prova med mallen för xcut 93g då detta är en liten 3/8 som din med 4.0 fil https://www.husqvarna.com/se/reservdela ... 587809001/


Tack! Just denna kedja och svärdet till 200:an är nästan slut. så jag kommer inte köpa någon mall nu. Men är jag byter svärd och kedja så blir det kanske hva:s kedja då jag gillar deras mallar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

totte  
#689760 Ser riktigt bra ut!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#689761 Tack! Då fortsätter jag på frihand!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#689770 Men du går för nära med kameran/telefonen då bilderna är ur fokus, de är alltså inte skarpa, alternativt är ljuset såpass svagt att exponeringstiden blir alltför lång för att det ska bli skarpt med en handhållen fotoutrustning. Köp en starkare lampa med ett ljus som är så likt vitt dagsljus som möjligt..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#689771 I övrigt ser filningen riktigt bra ut..👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).