Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473231 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#621829
Uvskogen skrev:Gjorde ett misstag idag, glömde tyvärr ta foto på kedjan och den ligger kvar i kojan. Stensågade ytterst lite en X-cut kedja idag men tillräckligt för att den slöade till sig. Så tänkte jag skulle fila den ordentligt och skred till verket. Upptäckte efter ett tag att tänderna inte blev att se ut som vanligt utan blev nästan raka. Hade förstås filat med fel fil, blev en 5,2 mm i stället för 4,8.
Kan man fixa till det eller bara kassera?
Hur beter sig sågen om jag sågar med den felfilade kedjan?
Det är bara att fila om med rätt diameter, för övrigt så är nog kedjan ändå körbar. Jag har själv tvingats ” nödfila ” med 5,5 vid något tillfälle när rätt fil saknats.. :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

axwell  
#621830
Uvskogen skrev:Gjorde ett misstag idag, glömde tyvärr ta foto på kedjan och den ligger kvar i kojan. Stensågade ytterst lite en X-cut kedja idag men tillräckligt för att den slöade till sig. Så tänkte jag skulle fila den ordentligt och skred till verket. Upptäckte efter ett tag att tänderna inte blev att se ut som vanligt utan blev nästan raka. Hade förstås filat med fel fil, blev en 5,2 mm i stället för 4,8.
Kan man fixa till det eller bara kassera?
Hur beter sig sågen om jag sågar med den felfilade kedjan?


Inget egentligt misstag, skärpan håller bara lite längre.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621848 Jag hade provat först. Blir den nästan rak med 5,2 har du rärr bra lutning. Blir nog lite studsig. Annars om man filar paralellt med topp plattan när tanden är hyfsat lång går det rätt bra. Ligger man inte ända ner i botten så blir det riktigt bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

stegmaster  
#624307 Jag kan inte mycket om square filning, men sprang på denna filmen om en som fiksat sig en slipmaskin til detta.
Finns det ferdiga slipar att köpa til detta?
Verkar funka bra va det ser ut til, eller va säger ni som kan nåt om detta?
Smart med den integrerte skiv profilaren.


Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#624315 Hej. En Square slipmaskin finns att köpa i USA för cirka 10000 kr och slipskivor är också dyra. Sen måste en omformare för elen köpas och monteras då USA har 120 volt i stället för 240 volt. Bättre köpa färdig slipade kedjor på ebay eller konvertera en vanlig rundfilad till Square med en square fil, billigt och enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624325 Denna i filmen finns o köpa, eller fanns för några år sen.
Simington tror jag de hette. Brukar va lätt o söka upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

stegmaster  
#624328 Ja, ser man det, her finns den. :-bd
1200$ i Usa.
https://www.baileysonline.com/simington ... t-451.html

Nä, jag tenker inte köpa nån, då får jag ju inte bruka min fina diamantskiva som jag har til Grindomatic V12 an, så jag kommer köra vanlig sliping, men det vore trevlig att testat en sådan kedja.
Skulle jag bytt upp mig hadde det blitt den större den större Combimatic, som slipar botten och och rytterna i samma veva, men prisskillnaden er rejäl mot grindomatic`n.
Hur hadde detta square funkat på vedmaskin kedja? (Går ut från att det funkar med .404 kedja ochså?).


Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#624336 Fungerar utmärkt till Vedmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624357
Mange skrev:Jag hade provat först. Blir den nästan rak med 5,2 har du rärr bra lutning. Blir nog lite studsig. Annars om man filar paralellt med topp plattan när tanden är hyfsat lång går det rätt bra. Ligger man inte ända ner i botten så blir det riktigt bra.


Nu har jag provat både på gallrings träd och på grov gårdsbjörkar. Den fungerade utmärkt. Precis som du trodde så hoppade den lite, men inte så det störde.
(Jag filade med rullmallen så lutningen blir den)

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#639726

Snabbare kedja tips och trix

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#639727 Äkta Square filning

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

svampbob  
#639852 Nu blev jag sugen på att prova själv. Är det någon som filar square på skördarkedjorna?

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#639910 Det där måste ju vara busenkelt (OBS! SKÄMT🙂). Men om man skulle få för sig att testa på nån gamm-kedja, var köper man en sån där Schweizer-fil?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#639914 https://www.skogsverktyg.se/s-gkedjor-s ... pferd.html enklast att beställa här :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#639922
Björn T skrev:https://www.skogsverktyg.se/s-gkedjor-sv-rd/sliputrustning/filar/square-ground-fil-fr-n-pferd.html enklast att beställa här :-bd


OK, kanske slår till \:d/

Amerikanen I filmen på den länkade sidan filar botten på tanden med rundfil. Det såg man inte i Schweizer-filarfilmen om jag inte missade just det momentet? Är det olika skolor eller har amerikanen i film 2 utvecklat konceptet ytterligare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).