Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 474469 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hema  
#798030
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:Denna har gått lite länge, William.. När du märker det går sämre är det hög tid att skärpa.
Prova mer ( än C. Svårare att få vasst men håller längre oavsett fil.

Jag vet de som kör ner ryttare, slipar med vinkelslip och har inga problem.
Det säger inte mycket...

Men hur slits det, hur tungt går det? Hur mycket kostar det att köra ett år eller två? Vad blir det av det, betalar det sig i delar, service, reperationer etc?

Det var poppis med flatfilat efter stormarna men det funkade dåligt då det blev rätt dyrt i längden.

Om man är så snål att man måste köra trubbig kedja så sågen håller längre så tar man inte tillräckligt betalt.

Annars kan man köra högvarv lite fetare bara så går sågen svalare.

Då blir det att börja blanda själv mao. För moderna sågar, kan man inte styra så mycket nuförtiden.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#798034
Hema skrev:
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:Denna har gått lite länge, William.. När du märker det går sämre är det hög tid att skärpa.
Prova mer ( än C. Svårare att få vasst men håller längre oavsett fil.

Jag vet de som kör ner ryttare, slipar med vinkelslip och har inga problem.
Det säger inte mycket...

Men hur slits det, hur tungt går det? Hur mycket kostar det att köra ett år eller två? Vad blir det av det, betalar det sig i delar, service, reperationer etc?

Det var poppis med flatfilat efter stormarna men det funkade dåligt då det blev rätt dyrt i längden.

Om man är så snål att man måste köra trubbig kedja så sågen håller längre så tar man inte tillräckligt betalt.

Annars kan man köra högvarv lite fetare bara så går sågen svalare.

Då blir det att börja blanda själv mao. För moderna sågar, kan man inte styra så mycket nuförtiden.

Med mer olja så går ju sågen snålare egentligen.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hema  
#798051 Hur kör du fetare blandning på en såg med autotune eller motsvarande?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#798056
Hema skrev:Hur kör du fetare blandning på en såg med autotune eller motsvarande?

En fetare blandning har inget samband med mängden inblandad olja, man kan justera in en mager blandning oavsett mängden olja i bränslet. En manuellt justerad såg som är injusterad med 2% inblandning får en magrare inblandning med en större oljemängd och måsta därför justeras för den högre inblandningen av olja. Med autotune/m-tronic så sköter ju sågen så att säga själv om bränsle luftblandningen..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hema  
#798059 Det var Alex som skrev:
"Annars kan man köra högvarv lite fetare bara så går sågen svalare"

Min undran hur man gör det på nyare sågar?
Med autotune eller motsvarande, kan man inte justera men fortfarande välja vilken oljeblandning man har i bränslet. Men det var inte heller lösningen.

Så nyfiken som jag är, så är jag nyfiken på hur? Kanske kan man lära sig något nytt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#798062
Hema skrev:Det var Alex som skrev:
"Annars kan man köra högvarv lite fetare bara så går sågen svalare"

Min undran hur man gör det på nyare sågar?
Med autotune eller motsvarande, kan man inte justera men fortfarande välja vilken oljeblandning man har i bränslet. Men det var inte heller lösningen.

Så nyfiken som jag är, så är jag nyfiken på hur? Kanske kan man lära sig något nytt.

Brukar anta att vi talar om gamla sågar på detta forum.

För saker gjorde de senaste 20 åren brukar vara för nytt.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798066
Williamm skrev:
knaggen skrev:Fan min blev slö efter 3 tankar.

Ps: vad var det för kedjemodell?

21bpx men det var torr gran och torr tall blev ca 30kubik till en pensionar att hålla på med.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Andpers  
#798072
Williamm skrev:Här är bild på det som jag anser är största fördelen med "trekantsfilning"
trakantsfilad sp33 "träslö" efter 6timmar effektiv-huggning. En rundfilad brukar bli lite trög efter två tankar, denna märks knappt att den är slö.
Jag vet, trubbig rundfilad kan hålla i några dagar. Men de är väldigt mycket långsammare.


En lite oväntad anledning till att kedjan snabbare blir trubbig är att den är för löst spänd. Det har gjorts forskning på det. Det står i följande rapport (klicka på länken) hur en lagom hårt spänd kedja definieras och hur mycket skillnad kedjespänningen gör på "nedtrubbningen".
https://www.researchgate.net/publicatio ... efficiency

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798082
Alex Strömberg skrev:Med mer olja så går ju sågen snålare egentligen.

Det kan man tro men så är det inte.
Det kan bara smörja rätt, resten blir överflödigt.
Likaså bränslemängd. Det drar minst, presterar bäst när det är rätt justerat.
Köra svalare gör man med mindre belastning, rätt anpassad belastning för sågen så blir det inte för varmt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#798096
Andpers skrev:
Williamm skrev:Här är bild på det som jag anser är största fördelen med "trekantsfilning"
trakantsfilad sp33 "träslö" efter 6timmar effektiv-huggning. En rundfilad brukar bli lite trög efter två tankar, denna märks knappt att den är slö.
Jag vet, trubbig rundfilad kan hålla i några dagar. Men de är väldigt mycket långsammare.


En lite oväntad anledning till att kedjan snabbare blir trubbig är att den är för löst spänd. Det har gjorts forskning på det. Det står i följande rapport (klicka på länken) hur en lagom hårt spänd kedja definieras och hur mycket skillnad kedjespänningen gör på "nedtrubbningen".
https://www.researchgate.net/publicatio ... efficiency

Intressant att 257:an som användes gav nära 6hp i effekt.. 🤭

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Andpers  
#798113
anersimyra skrev:Intressant att 257:an som användes gav nära 6hp i effekt.. 🤭


Det verkar som att rapporten inte har granskats av någon som kan motorsågar. 😉

Annars är slutsatsen i rapporten något som i alla fall jag inte har tänkt på.
Emellertid är lös kedjespänning i sig inte själva grundanledningen, utan det är att lösare kedjespänning ger större rörlighet åt tänderna, vilket snabbare gör dem slöa. Så tolkar jag sista meningen kapitel 4.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#798115
1680448776_b81677d9-610f-4452-8563-abe71c43bf0e.jpeg
Andpers skrev:
anersimyra skrev:Intressant att 257:an som användes gav nära 6hp i effekt.. 🤭


Det verkar som att rapporten inte har granskats av någon som kan motorsågar. 😉

Annars är slutsatsen i rapporten något som i alla fall jag inte har tänkt på.
Emellertid är lös kedjespänning i sig inte själva grundanledningen, utan det är att lösare kedjespänning ger större rörlighet åt tänderna, vilket snabbare gör dem slöa. Så tolkar jag sista meningen kapitel 4.

Jag skummade igenom texten lite snabbt men där nämns att mycket av kraften från sågen (inert) enbart går åt för att dra runt kedjan då tänderna inte konstant är i arbete vilket stämmer väl med den här beskrivningen..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Andpers  
#798118
anersimyra skrev:Jag skummade igenom texten lite snabbt men där nämns att mycket av kraften från sågen (inert) enbart går åt för att dra runt kedjan då tänderna inte konstant är i arbete vilket stämmer väl med den här beskrivningen..🙂👍


Det är just den där vågrörelsen, som din bild visar, som jag har letat runt efter en förklaring till.

I följande patentansökning från 1983, som Stihl ligger bakom, beskrivs vågrörelsen som ett problem.
https://patents.google.com/patent/US457 ... =us4573386

Även Husqvarna i en patentansökning från 1977 föreslår en lösning, att bakre foten på skärtanden ska "sväva i luften". Den lösningen fanns för övrigt på alla kedjor jag testkörde härförleden och kan förklara varför det inte gick att få kedjan att lyfta mer än några tiondels millimeter.
https://patents.google.com/patent/US412 ... =us4122741

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798120 Lyfter eller drar tanden är det inte bra.
Fokus och det optimala är om kraften används rätt. Med rött stöd och inget slösande med krafter håller skärpan längre och kraften går till det den ska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#798131
1680456391_6e8a746c-b7ca-42bd-8479-92b258659b02.jpeg
Skulle enskilda skärtänder inte lyfta som tillverkarna av kedjor beskriver så fick man en kedja som i stort sett inte avverkar något överhuvudtaget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).