Motorsåg och handhållet

Motorsåg för blandade uppgifter

135 inlägg 43363 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Brumsten  
#256360 Hej , det stämmer som Sorbus säger, det är två helt olika kedjor.
Pixel-kedjan är lättare och har mindre snittyta.
Ha de.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256368
Sorbus skrev:
Mange skrev:
En 21BPX som är 1,5mm är inte robustare än en 20BPX eftersom det är samma kedja!
Samma tand, nit och sidolänk.
Samma drivlänk med förutom den del av tand som går i svärdet på 20BPX där är den avskalad 0.1mm på var sida.

Skillnader mellan 20BPX och 95VPX är däremot mycket mer fast de har 1,3mm båda två.
20 är rubustare och klarar mer bus, avverkar mer och kräver mer brum än 95.


Efter en del funderande:
Om det är samma kedja, bortsett från drivlänken som löper i svärdsspåret, hur kommer det sig då att man (HQV) gör en filmall för kedjor med 1,3 mm (H20) och en annan för kedjor med 1,5 mm (H25)?
Och om man använder en H25-filmall på en kedja med 1,3 mm så kommer man snart märka att det inte fungerar speciellt bra. H25-filmallen vinglar, d.v.s det sitter inte tajt (mindre tajt än om man använder en filmall för 1,3 mm (H20). I min värld kan det bara tyda på att det faktiskt finns en skillnad, även i sågdelen, mellan en 1,3 mm och en 1,5 mm kedja.
Det här var något vi faktiskt gick igenom på motorsågkörkortskursen och som jag nu drar mig till minnes. Det är ju enkelt för var och en själv att kolla och testa.


Trur du har missforstått Mange litt. Eller kanskje eg missforstår deg. Det eg trur han meiner er at 20,21 og 22 bpx er samme kjede alt er likt utenom drivlenketjukkelse som er 1,3- 1,5 og 1,6 mm i dagligtale kalles ofte 21 bpx varianten for 1,5. Oregon har også ei kjede som finnes berre med 1,3 mm drivlenke tjukkelse den kalles i dagligtale 1,3 men heiter egentlig 95 vpx. De aller fleste sager på ca 50 cc går med ein av desse to kjedene her enten 21 bpx eller 95 vpx og for den menige mann omtales desse som regel som 1,5 og 1,3. Det er to forskjellige kjeder og skal ha kvar sin rullemall. H 20 har eg ikkje hørt om det seier kanskje ikkje så veldigt mykje, uansett heiter 21 bpx H 25 på Husqvarna språk og 95 vpx heiter H 30.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256381
Sorbus skrev:
Mange skrev:
En 21BPX som är 1,5mm är inte robustare än en 20BPX eftersom det är samma kedja!
Samma tand, nit och sidolänk.
Samma drivlänk med förutom den del av tand som går i svärdet på 20BPX där är den avskalad 0.1mm på var sida.

Skillnader mellan 20BPX och 95VPX är däremot mycket mer fast de har 1,3mm båda två.
20 är rubustare och klarar mer bus, avverkar mer och kräver mer brum än 95.


Efter en del funderande:
Om det är samma kedja, bortsett från drivlänken som löper i svärdsspåret, hur kommer det sig då att man (HQV) gör en filmall för kedjor med 1,3 mm (H20) och en annan för kedjor med 1,5 mm (H25)?
Och om man använder en H25-filmall på en kedja med 1,3 mm så kommer man snart märka att det inte fungerar speciellt bra. H25-filmallen vinglar, d.v.s det sitter inte tajt (mindre tajt än om man använder en filmall för 1,3 mm (H20). I min värld kan det bara tyda på att det faktiskt finns en skillnad, även i sågdelen, mellan en 1,3 mm och en 1,5 mm kedja.
Det här var något vi faktiskt gick igenom på motorsågkörkortskursen och som jag nu drar mig till minnes. Det är ju enkelt för var och en själv att kolla och testa.

Ok, jag provar förklara så här:
H25 Mall kan du ha på 20 och 21, 20 Har 1,3mm drivlänk, 21 har 1,5 båda är samma kedja i olika drivlänks bredd tillsammans med 22 som är 1,6.
H20 mall kan du bara ha på 95.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256383
can skrev:Trur du har missforstått Mange litt. Eller kanskje eg missforstår deg. Det han meiner er at 20,21 og 22 bpx er samme kjede alt er likt utenom drivlenketjukkelse som er 1,3- 1,5 og 1,6 mm i dagligtale kalles ofte 21 bpx varianten for 1,5. Oregon har også ei kjede som finnes berre med 1,3 mm drivlenke tjukkelse den kalles i dagligtale 1,3 men heiter egentlig 95 vpx. De aller fleste sager på ca 50 cc går med ein av desse to kjedene her enten 21 bpx eller 95 vpx og for den menige mann omtales desse som regel som 1,5 og 1,3. Det er to forskjellige kjeder og skal ha kvar sin rullemall. H 20 har eg ikkje hørt om det seier kanskje ikkje så veldigt mykje, uansett heiter 21 bpx H 25 på Husqvarna språk og 95 vpx heiter H 30.


Jag blandade ihop siffror för filmallarna. Det blev H20 i stället för H30, och H30 är alltså den för 1,3 mm.
I övrigt vet jag inte riktigt vad missförstånden kan ligga i.
Sakfrågan var ju om det var olika kedjor, oavsett om man anger dem i BPX, tum eller i mm.
Om man går till Oregons förteckning på kedjor (se t.ex. deras Service och Säkerhetslhandbok http://www.oregonchain.eu/fileadmin/support/2_technical/maintemanual/MM_SV.pdf, sid. 5) så listar de kejorna enligt följande:
"MICRO CHISELl"
    20 BPX = 050"; 1,3 mm
    21 BPX = 058"; 1,5 mm
    22 BPX = 063"; 1,6 mm

Den kejda som kallas för 95 VPX tillhör en annan kedjetyp, nämligen "MICRO-LITE".
Och den är alltså också på 1,3 mm (050"). Det är förmodligen av den anledningen som den avviker i uppförande så som har redogjorts för tidigare i den här tråden.

Min jämförelse gällde MICRO CHISEL-typen, och det blir väl mer rättvisande om man jämför kedjor inom samma typ för det vi talat om här.
Det är naturligtvis också intressant att jämföra olika kedjetyper men det blir ju en lite annan diskussion.

Det finns dessutom ytterligare två kedjor med 1,3 mm spårvidd:
    20 LPX som tillhör "SUPER 20"-typen
    95R - men det är en klyvkedja och skall väl inte räknas in här

Summan av kardemumman är alltså att det faktiskt är skillnad mellan 20 BPX (1,3 mm) och 21 BPX (1,5 mm), även i sågdelen av kedjan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256389 Det var voldsomt til kunnskap, du veit meir enn eg veit, men kva er det egentlig som er forskjellen mellom 20 og 21 bpx eg skjønnte ikkje det heilt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256410
can skrev:Det var voldsomt til kunnskap, du veit meir enn eg veit, men kva er det egentlig som er forskjellen mellom 20 og 21 bpx eg skjønnte ikkje det heilt.


Nja, så mycket kunskap är det inte, jag är nybörjare inom motorsåg. Det jag skrev ovan är vanlig innantilläsning.

Och precis som du säger, sakfrågan, den om skillnaden mellan 20 och 21 BPX är alltså den jag baserar på vad vi lärde oss på motorsågskursen jag gick (A och B) där vi gick igenom detta med 1,5 och 1,3 gällande kedjor och kedjemallar.
Det säljs alltså, bl.a., en mall för 1,3 mm, vilket är H30-mallen (även kallad "PIXEL") och en annan mall för 1,5 mm, vilket är H25-mallen (den skall passa både H22- och H25-kedja - jag vet dock inte vad som utmärker en H22-kedja; H25-kedjan vet jag dock är 1,5 mm) (se ex.vis.: Husqvarnas egen förteckning: http://www.husqvarna.com/se/accessories/tillbehor-motorsag/kombimall/).
Prova gärna själv att fila med en H25-mall på en 1,3 mm kedja så får du möjlighet att själv testa det jag skrev tidigare i tråden om att en sådan mall glappar på en sådan kedja, vilket alltså leder till slutsatsen att det faktiskt är skillnad även på själva sågdelen av kedjan (om det inte var någon skillnad, varför i all världen skulle de sälja en mall för H30/20BPX och en annan mall för H25/21BPX?).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256431
Sorbus skrev:...varför i all världen skulle de sälja en mall för H30/20BPX och en annan mall för H25/21BPX?).

Det är här du har förstått fel. H30 är inte 20BPX utan 95VPX. 20BPX kallas även H22. Både 20BPX och 21BPX skall ha H25-mallen eftersom tänderna är lika stora.

Det är alltså inte spårbredden som styr vilken mall du skall ha utan kedjetypen.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Homo abies  
#256455 Rätt mall till rätt kedjetyp! Detta gäller främst Rullmallar, -betyder att länkbredd, mallens höjd rullar-länk, rullarnas bakåtlut, och sidolut skall stämma med kedjan. Det är många faktorer! Och det finns tyvärr rekommendationer som ej stämmer.
En mall som vilar uppe på tanden är mycket säkrare vad gäller filresultatet förutsatt rätt handhavande och rätt fildiam till den mallen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256475
th skrev:Det är här du har förstått fel. H30 är inte 20BPX utan 95VPX. 20BPX kallas även H22. Både 20BPX och 21BPX skall ha H25-mallen eftersom tänderna är lika stora.

Det är alltså inte spårbredden som styr vilken mall du skall ha utan kedjetypen.


Nej jag har inte missuppfattat. Och det framgår också av länken som jag la upp till Husqvarna.
För att försäkra mig om att sidan hos Husqvarna verkligen är korrekt har jag idag tagit kontakt med Husqvarnas egen expert, Peter Bergholm, på just kedjor.
Bergholm bekräfrat det som jag tidigare skrivit i den här tråden, d.v.s. vad som står på Husqvarnas hemsida.

Det som möjligen kan bidra till begreppsförvirringen är användningen av de två olika begreppen: H som Husqvarna använder; och t.ex. BPX, LPX och VPX som Oregon använder - och hur dessa korresponderar mot millimeter resp. tum.
Husqvarna köper som bekant in Oregons kedjor och anpassar sina kedjetillbehör till dessa. Exempelvis sina filmallar.
Som framgår av den tidigare nämnda länken till HQV, nu även bekräftat av Husqvarna själva, gäller följande för Husqvarnas filmallar H30 och H25:

    H30 ÄR avsedd för 20BPX (1,3mm).

    H30 kan även användas till 95VPX (trots att den alltså är en annan kedjetyp - exakt hur stora skillnaderna är jämfört med 20BPX kan säkert bli föremål för en egen tråd).

    H25 används till 21BPX (1,5mm)

    22BPX är 1,6mm och förekommer inte i Husqvaranas sortiment i de här sammanhangen , utan är STIHL's motsvarighet till HQV's 1,5mm.

    De bägge filmallarna är INTE tänkta att användas för andra kedjetyper en de som angivits ovan
.
Källa: Peter Bergman, Husqvarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256494
Sorbus skrev:Summan av kardemumman är alltså att det faktiskt är skillnad mellan 20 BPX (1,3 mm) och 21 BPX (1,5 mm), även i sågdelen av kedjan.


Jo det är skillnad, det har du rätt i. Dock inte på Skärlänk, sidolänk och nit.
20 är 0,2mm smalare på den undre delen i drivlänk som löper i svärdet.
Övre del är samma bredd så den använder samma nit som 21.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256498 Här är lite bilder.

Överst 21, underst 20.

CIMG0162.JPG


En annan.. Kedja uppifrån, 21, 20, 20, 21

CIMG0176.JPG

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256501 20 och 21 har samma bredd över sidolänkarna. De har samma tänder och vinklar, lutningar etc. Den mall de ska ha är samma.

95 är en annan kedja med annan tand bredd och vinklar. Kan inte ha samma mall som 20 och 21 eftersom den är smalare och har mindre tand andra vinklar etc.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256506 Mellan 95 och 20 är det små skillnader kan tyckas, men om man tänker på sammantaget blir skillnaderna större pga hastighet kraft bakom etc.

20/21/22 tar mer kraft och producerar lite mer. Bredare snitt i sågning.
95 tar mindre kraft och producerar lite mindre. Smalare snitt i sågning.

Sågar med 45cc + ser jag mer skador och problem med 95. Kedjebrott ser man sälla under 45cc men ofta över 45cc tex.

Sågar med 65cc + ser jag mer skador och problem med 20/21.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256507 22 är en kedja Oregon erbjuder för de som kär 1,6mm spårvidd i .325 delning.
Oavsett märke man har på såg och svärd...

Inte bara till Stihls användare utan till alla som har behovet. Fanns förr svärdstillverkare som hävdade att detta var bäst och finns användare som föredrar denna mot andra av ilika anledningar säkert. Ser inte mycket av det idag.
Stihl går nog ifrån detta mer o mer enligt vad de själva säger.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#256508 Nu har alla trådar om olika kedjor mm väckt mitt intresse. Jag köpte nyligen kedjor till min 28 och 36 " utrustning. Det enda vilket enligt ÅF kunde levereras från oregon var: Super chisel. Ser man på Oregons specifikationer lämpar sig dessa kedjor på svärd upp till 24" ??? Semin lämpar sig enligt Oregon på svärd upp till 36" ??? Varför levererar då Oregon endast Super chisel. Enligt ÅF skulle semi inte vara möjlig att köpa här hemma !! Mycket märkligt tycker jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).