Motorsåg och handhållet

Huggar/röj utrustning

57 inlägg 31132 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

herjman  
#250498
jannee skrev:Köper varken röjsåg eller motorsåg särskilt ofta men när jag handlar ska det ALLTID vara det bästa, kosta vad det kosta vill. Otvivelaktigt får man betala mer men det är en högre kvalitet som i längden betalar sig.
Samma sak när det gäller kläder/handskar/kängor.
Tänker du överhuvudtaget gå ut och röja i skogen när det är kallt eller regnar, köp då en såg med värme i handtagen, annars är det en bortkastad tusenlapp.
Hjälm, lägg till de få hundralappar som behövs för att få en med radio.
Såg, desto lättare/kW desto bättre = proffsåg. Man klarar sig väldigt långt med ett 13 tum svärd.
Tror att en HVA 550 skulle du bli nöjd med eller en 543 den är lätt och tillräckligt stark..
Köper du en fxt 555 eller motsvarande Jonsered, var beredd på att en sådan såg måste köras hårt att den ska må bra = gå bra.



Håller med, kompromisser är just kompromisser!
Jag hugger kanske bara 30-50h/månad vintertid och inser ändå vikten av bra grejjer.

Bylsiga dåliga byxor är jobbiga och varma att gå, därför blir nästa par Hva tech extreme. Kängor är bättre att gå i än stövlar därför har jag det.
Säkerhet och prestation påverkas negativt av osköna arbetskläder!

En proffs såg håller bättre och väger mindre än en gammal hva 55:a som ändå är rätt stark, Och ska man gå och släpa på sågen en hel dag kan ett hekto göra skillnad efter åtta timmar även för en amatör.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250531
jannee skrev:Tänker du överhuvudtaget gå ut och röja i skogen när det är kallt eller regnar, köp då en såg med värme i handtagen, annars är det en bortkastad tusenlapp.


Köp inte värmehandtag för att motverka kyla utan köp för att undvika "vita fingrar"!
Det är oerhört sällan som jag fryser om händerna när jag kroppsarbetar (eller någon annan del av kroppen) men jag kör ändå med värmen på!

Även som moderat hobbyhuggare så blir det timmar med sågen och det är fullt tillräckligt för att vibrationerna ska dra ihop de små blodkärlen i händerna vilket på sikt ger skador. Har man värme på så är blodkärlen lite större (uppsvällda) och riskerar inte att strypa blodtillförseln ut perifert.

Detta är viktigt och ofta förbisett. Många köper det inte pga. att de inte vill betala för "komforthöjning" på sågen men det är HELT FEL!

Jag skriver också under på radio i lurarna! Gör stor skillnad när man har nåt att sjunga till :mrgreen:

Jag köper också proffsgrejor trots att jag är hobbyhuggare! Känns skönt att ha bra grejor med kraft och funktion som är det bästa! De är ofta lite mer servicevänliga, lättare att byta / sträcka kedjor, rengöra luftfilter osv…..

Vi pratar ju trots allt om det farligaste handverktyget som säljs…...

V

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

anersimyra  
#250536 Angående utrustning så gjorde jag slag i saken och fyllde fett i sprutan som följer med proffssågarna. Normalt smörjer jag varken topptrissa eller kopplingslager. Nu minns jag åter varför, den där jävla tingesten fungerar ju inte !! :oops: Jag toppfyllde skiten och tryckte ner kolven tills fettet gick förbi kolven. Hur i helvete man än pumpar kommer ju inget fett ur den !!! Jag tryckte åter ner kolven varpå det mesta fettet hamnade ovan kolven. NU fick jag ut en sketen liten klick, sen var det fan bara luft. Vid det här laget var spruta, hanskar, byxor, såg och resten av omgivningen fulla med fett, i sprutan var det tomt. Har någon någonsin fått denna styggelse att fungera ? Jag har det inte och kommer aldrig att få. Driver tillverkaren med oss ? Självklart ska fettet fyllas på sätt som minimerar luft i fettet, kolven ska tryckas ner något så omgivande tryck ( förhoppningsvis ) blir något högre än i fettkammaren. Men det fungerar för helvete inte, gör jag något upp åt väggarna fel ? Jag pratar alltså om den där jävla plasthistorian, går skiten att överhuvudtaget få att fungera ? :cry:

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

Peteflamingstar  
#250540 Skulle tro att de flesta moderna sågar är så bra avvibrerade (möjligtvis undantaget nya gummidämpade 543:an) att en hemmahuggare klarar sig utmärkt utan handtagsvärme, när det gäller risken för vita fingrar, även om det naturligtvis kan vara behagligt att ha. Klart man ska köpa sig en proffssåg för 9000 kr och huggarkläder för ytterligare 3-4000 kr vardera för byxa o jacka om man vill det. Men för hälften av de 15-16 lusentapparna får man en bra såg i 50-kubiksklassen samt en komplett uppsättning Oregon Waipoua inkl kängor och hjälm. Eller en motorsåg OCH en röjsåg. Bara som prisexempel. Inte heller riktigt rättvist att jämföra nya 550XPG med en gammal 55:a, finns nog varianter däremellan...

Vidare anser jag att huggning på egen fastighet är att betrakta som en trevlig och avkopplande aktivitet och därmed kanske man inte väljer att gå ut när väderförutsättningarna är som allra sämst.
Senast redigerad av Peteflamingstar mån 16 dec 2013, 17:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

anersimyra  
#250541 Har man inte krav på varselfärgat är Oregon Waipoua marknadens mest prisvärda huggarbyxa. Minst lika bekväma och hållbara som "fantasiprisvarianterna", dessutom svalare på sommaren.

Användarvisningsbild

Fettspruta i metall

traktorz  
#250542
anersimyra skrev:Jag pratar alltså om den där jävla plasthistorian, går skiten att överhuvudtaget få att fungera ? :cry:

Vet inte, kör med Oregons i metall, inköpt på Jula, vilken funkar bra hittills. Har laddat den med kullagerfett numera.

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

Peteflamingstar  
#250545 Håller helt o hållet med Anersimyra, köpte mig ett par Waipouabyxor, ett par Oregonkängor samt en uppsättning röjarkläder och det är avgjort de bekvämaste kläder jag köpt för de moderata summor det handlar om. Ovanstående samt ett par handskar med sågskydd och en hjälm kostade totalt drygt 4000:-...
Klart man ska ha radio i hjälmlurarna, där måste jag rekommendera Peltors kåpor! Mina har fungerat i ur o skur i över fyra år nu.

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

totte  
#250602
anersimyra skrev:Angående utrustning så gjorde jag slag i saken och fyllde fett i sprutan som följer med proffssågarna. Normalt smörjer jag varken topptrissa eller kopplingslager. Nu minns jag åter varför, den där jävla tingesten fungerar ju inte !! :oops: Jag toppfyllde skiten och tryckte ner kolven tills fettet gick förbi kolven. Hur i helvete man än pumpar kommer ju inget fett ur den !!! Jag tryckte åter ner kolven varpå det mesta fettet hamnade ovan kolven. NU fick jag ut en sketen liten klick, sen var det fan bara luft. Vid det här laget var spruta, hanskar, byxor, såg och resten av omgivningen fulla med fett, i sprutan var det tomt. Har någon någonsin fått denna styggelse att fungera ? Jag har det inte och kommer aldrig att få. Driver tillverkaren med oss ? Självklart ska fettet fyllas på sätt som minimerar luft i fettet, kolven ska tryckas ner något så omgivande tryck ( förhoppningsvis ) blir något högre än i fettkammaren. Men det fungerar för helvete inte, gör jag något upp åt väggarna fel ? Jag pratar alltså om den där jävla plasthistorian, går skiten att överhuvudtaget få att fungera ? :cry:


:lol: :lol: :lol: En fantastisk beskrivning av den där förargelsetingesten. Har gamla inte alls goda minnen av såna, sammafaller till stor del med detta litterära alster av Anders. Vet att jag nån gång fått en att funka ett tag, men det var nog bara tur!

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250608 Vid påfyllning ser man till o fylla nerifrån och upp så inga luftfickor bildas. Ev röra om/sticka med spik eller mejsel, gärna grannens mejsel.
Förvaras varmt och stående med fett som funkar i dem så går det finfint.

Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

fs480  
#250613 Jonsered är bra. Själv kör jag som yrkesröjare 490 och 460. Mycket bra röjare. Till huggning använder jag 261 m och 362. Skulle nog tipsa dig 241.

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

anersimyra  
#250633
Mange skrev:Vid påfyllning ser man till o fylla nerifrån och upp så inga luftfickor bildas. Ev röra om/sticka med spik eller mejsel, gärna grannens mejsel.
Förvaras varmt och stående med fett som funkar i dem så går det finfint.
Ja man ska kanske ställa den varmt och låta skrället "stå till sig " över natten.

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

anersimyra  
#250636
Mange skrev:Vid påfyllning ser man till o fylla nerifrån och upp så inga luftfickor bildas. Ev röra om/sticka med spik eller mejsel, gärna grannens mejsel.
Förvaras varmt och stående med fett som funkar i dem så går det finfint.
Ja man ska kanske ställa den varmt och låta skrället "stå till sig " över natten.

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

T Landström  
#250640 "Sprutan" dom skickar med sågarna verkar ju vara ett skämt... Vi har en gammal som är helt i plåt och metall och den fungerar fint...men visst är det en viss procedur att få ner fettet i sprutan...

Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

r93  
#250655
jannee skrev:Köper varken röjsåg eller motorsåg särskilt ofta men när jag handlar ska det ALLTID vara det bästa, kosta vad det kosta vill. Otvivelaktigt får man betala mer men det är en högre kvalitet som i längden betalar sig.
Samma sak när det gäller kläder/handskar/kängor.
Tänker du överhuvudtaget gå ut och röja i skogen när det är kallt eller regnar, köp då en såg med värme i handtagen, annars är det en bortkastad tusenlapp.
Hjälm, lägg till de få hundralappar som behövs för att få en med radio.
Såg, desto lättare/kW desto bättre = proffsåg. Man klarar sig väldigt långt med ett 13 tum svärd.
Tror att en HVA 550 skulle du bli nöjd med eller en 543 den är lätt och tillräckligt stark..
Köper du en fxt 555 eller motsvarande Jonsered, var beredd på att en sådan såg måste köras hårt att den ska må bra = gå bra.


Samma här, när jag köper verktyg eller liknande så köper jag som oftast top notch! Som månskensbonde MÅSTE grejerna fungera när man väl få tid att använda dom. Håller på att få ihop en fin samling festool maskiner, går inte att räkna hem för renovering hemma, men det är FAN så mycket roligare att jobba med riktiga grejer & då brukar jobbet bli gjort. Är väl egentligen bara huggarvagnen som inte är speciellt modern, men kvalitén är det inget fel på i alla fall.

Som sagt, vad man än ska göra så går det mycket lättare med bra grejer!

Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

Jokkasin  
#250700 Utrustning är en sak jag prioriterar högt, det ska gå så smidigt och problemfritt som möjligt, jag jobbar med lantmäteri och i den branchen så kan man inte snåla med utrustning, varken mätutrustning (t.ex gps) eller personliga utrustningen (gore-tex kläder, riktiga kängor) Som man säger, "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"

Visst klara man väl sig hyfsat med en farmar såg, men varför skall man snåla med nåt om man inte blir riktigt nöjd.

Det har varit intressant att läsa era inlägg denna tråd om motiveringar för och emot.

Som det ser ut idag så beställer jag en Fc2245w + cs2253wh, ÅF har jättebra service och kan utföra service/reparationer + har reservdelar hemma som jag prioriterar högt.

Mvh/johan

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).