Motorsåg och handhållet

Skillnaden mellan lyftsax och timmersax?

4 inlägg 15602 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnaden mellan lyftsax och timmersax?

skogsdrom  
#249884 Hej, ska införskaffa mig i en form av klo för kortare transport att nersågad björk och såvidare. Såg på Husqvarnas hemsida att dom både har en lyftsax och en timmersax, vad är skillnaden? Beskrivningen var nämligen samma!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skillnaden mellan lyftsax och timmersax?

anersimyra  
#249885 Timmersaxen är i regel betydligt större.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden mellan lyftsax och timmersax?

JensSkoog  
#249889 Har två timmersaxer, en med 29 cm öppning och en med 20 cm öppning, Stihl. OK med den stora när jag drar grövre stock. För mig är en lyftesax en timmersax med ödla så man kan använda den ved winchning. I övrigt gillar jag å ha två så jag kan dra två stock i slängen och när jag ska lyfta på kärran. Annars använder jag en Stihl lyftkrok i träd (nr 881 2800 i Stihl katalogen) Den är et fynd när jag tränger dragsa fram stockar och kubbar.

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden mellan lyftsax och timmersax?

mghg  
#249894 Lyftsaxen från Husqvarna kan öppnas maximalt 20 cm och passar i ett hölster. Lyftsaxen är alltså smidig att bära med sig, t.ex. i ett verktygsbälte, men man klarar inte av att lyfta stockar som har diameter mer än omkring 20 cm.

Timmersaxen är större och kan få grepp om större stockar, men passar inte i något hölster jag känner till.

Vilken du skall köpa beror på hur stort virket är som du skall lyfta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).