Motorsåg och handhållet

Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

283 inlägg 130873 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsl

Skogsmästarn  
#263701 Ringde just närmaste okq8, dom tar just nu 18,77 kr/l inkl moms för alkylatbensin 2T på pump. 15kr exkl moms låter betydligt bättre än Aspen :grin: ska prova o fylla upp en 25l dunk. Något negativt att säga om denna soppa?

http://www.okq8.se/~/media/Produkt-%20och%20sakerhetsdatablad/Produktdatablad/Drivmedel/Alkylate%202T%20-%20PDB.pdf

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

axwell  
#263756
Skogsmästarn skrev:Inlägg av Skogsmästarn » Idag, 20:00
Ringde just närmaste okq8, dom tar just nu 18,77 kr/l inkl moms för alkylatbensin 2T på pump. 15kr exkl moms låter betydligt bättre än Aspen :grin: ska prova o fylla upp en 25l dunk. Något negativt att säga om denna soppa?

http://www.okq8.se/~/media/Produkt-%20o ... %20PDB.pdf


Näh, luktar inte som Aspen, ser inte det som negativt.
Samma pris som jag betalade i Sundsvall.

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Husqy346  
#263757 Nackdelen för mig med ok pumpar är att de verkar bara finnas i de landskap som har rikligt med med skoter åkare . nedan för stockholm där jag bor verkar inte finnas sådana pumpar.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263762
Husqy346 skrev:Nackdelen för mig med ok pumpar är att de verkar bara finnas i de landskap som har rikligt med med skoter åkare . nedan för stockholm där jag bor verkar inte finnas sådana pumpar.

Öhhh, det finns faktiskt ett ställe i landet som heter Göteborg :!: :!: Där finns det två stationer med soppa på tapp.

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

axwell  
#263782 Sörmland: Strängnäs, Eskilstuna?

http://www.okq8.se/pa-stationen/bensinstationer

Hittar inget närmare än Köping, det finns fler kedjor som säljer på tapp.

http://www.okq8.se/stations/koping-hultgrensgatan-8

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Husqy346  
#263797 Köpinig är 9 mil dit jag för väl ta min 25 a och åka dit då någon gång när jag behöver ha extremt mycket soppa.
Annars har Vegern Aspen på pump men som sagt 28:- l de tar betalt för x5 litersdunk så på 15 l skriver de 3x5

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Tompa25  
#264551 Absolut så kan jag hålla med om att det inte är så stor skillnad i val av märke på alkylaten.
Det enda som är värt att beakta är färskheten,o om det har hanterats etanol(biofuel), vilket bla OKQ8 gör.
Även då om det utåt sett sägs att det ska hanteras separat,så betvivlar jag detta till en viss gräns. Det är samma sak som detta med högoktanig handelsbensin (typ 98 o högre).Detta går bla att läsa på pumparna,men även på de större bolagens siter.
Även då om tillverkningsprocesserna är skilda åt,men det som händer sen är att det likförbaskat körs i samma tankers(tankbilar,tåg,båt etc)som all annan bränslekvalitet.Så att säga det finns ju en uppenbarlig risk för att det kan förekomma spår av bioetanol även i 98 Oktan.
I början så körde jag mycket på Aspen (ren som jag blandade självt),men vart väldigt förskräckt hurpass dyrt detta vart att köpa på dunk.
Sen så gick jag över till de lite "billigare" bla OK Ultima(som bla köpte av Alford Cronholm).Som sagt det är ingen större skillnad i val av märke-bara bränslet är färskt.

Dock så tror jag inte att det är så sannorligt att så skulle vara fallet med Alkylaten,men det skulle som sagt inte förvåna mig om så vart fallet.
Det så är lite speciellt med Alkylaten är att det mer liknar en gasolfraktion.Den som försöker att blanda de olika bränslekvaliterna med varandra får bara en svårstartad o ryckig motor.Det är samma sak som att tanka Naturgas o Biogas i samma tank.

Däremot så kan jag instämma i kritiken om att det är hopplöst att få tag i Alkylat på tapp(bulk/lösvikt) i Storstockholm.
Det finns som sagt ett gäng ställen,men dessa är få-vissa har tom som krav att ha med sig 25L Aspendunk,annars så tankar det inte något.Sen hurvida detta är ett försäljningsargument eller ej är svårt för mig att vidimera.Det skulle som sagt fövåna mig väldigt mycket om en butik valde att sätta på större munstycken än de standard som finns på mackarna i stort.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Skogshuggarninorr35  
#264557 I Umeå säljer ett företag som heter Dynotech AB Aspens sortiment och han tar 512 kr+moms för 25 liters dunk 2-takt
Senast redigerad av Skogshuggarninorr35 mån 10 feb 2014, 22:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264558 Rätt kurs! är det 2t?

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Skogshuggarninorr35  
#264565 ja det är 2-takt glömde skriva det så jag ändrade inlägget :roll:

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Husqy346  
#267196
Husqy346 skrev:Jag köpte två 5 l dunkar Alkylat 2 t i dag o 165 :- st vilket ger 33:- L det va ännu dyrare än när jag köpte från pump på 28:- l senast .Dock fick jag se när jag fyllde kombidunken senast att den soppan var från Fred Holmberg .

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267207
th skrev:
Husqy346 skrev:Nackdelen för mig med ok pumpar är att de verkar bara finnas i de landskap som har rikligt med med skoter åkare . nedan för stockholm där jag bor verkar inte finnas sådana pumpar.

Öhhh, det finns faktiskt ett ställe i landet som heter Göteborg :!: :!: Där finns det två stationer med soppa på tapp.


Må det? På OKQ8?

Vet du vad de tar de där pumparna?

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267222 Borde vara runt 18 kr/l

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267241 Vilka menar du, entreprenadbutiken, tar de 18?

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

stihl91  
#267258 På ok i G-sunda i Uppsala kostar 4T akylat 17,5kr. Det måste vara billigast att köpa sån och blanda i olja själv.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).