Motorsåg och handhållet

Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

283 inlägg 129895 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

tallen100  
#249759
T Landström skrev:
tallen100 skrev:
T Landström skrev:Huvudvärken är ju en liten sak i sammanhanget...vare sig man kör med akylat eller handelsbensin..

Har träffat huggare som förstört sina lungor pga vanlig bensin...

Maskiner går ju att köpa nytt eller laga...men kroppen har man bara en och den sliter nog ont i skogen...

Men det är era kroppar och eran hälsa...

Nu får vi återgå till tråden om vart man kan hitta billig miljöbensin...

jovisst men mycket beror ju på anlag mm, finns sånna som fått KOL å aldrig rökat eller varit i farliga miljöer... Känner många gamla gubbar som varit huggare hela livet å kört på den vanliga bensinen, som är över 80 år å helt friska och i fin kondition.


Visst är det så...
Men varför chansa...

Nej du har rätt, så jag kan inte säga emot dej heller den här gången :lol: :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

jannee  
#249769 Det är den höga spritinblandningen som kan ställa till det. Men ok vill man chansa + spara någon krona så är det upp till var och en.
Vad kostar ett membranbyte eller en rengöring av förgasaren, ja även om det bara händer var tionde år eller så.
Det jag förlorar på karusellen tar jag in på rouletten.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

anersimyra  
#249770 Nej fy fan, 4% tiden var stundtals ett rent helvete för alla, trötta gubbar som satt i kojan och blundade med ett öga och gned sig i pannan för att lindra huvudvärken. Vi hade en basjävel som vi kom på med att blanda till 6 % av någon jävla anledning, det blev det dock slut på vid hot om : Hufudets snara aflägsnande vid ohörsamhet att återgå till stipulerad inblandning.. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

stektlök  
#249818 Ska man köpa Shell V-Power så är det juh väldigt nära att argumentet "billigare med vanlig soppa" faller !
Är det då mindre farliga ämnen i så betalar jag gärna ca 2 kronor mer per liter. Kanske kan vara värt några tusen per år för lite mindre farliga ämnen omkring dig!

Ps.hur mycket soppa gör en heltidssågare åt ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

anersimyra  
#249823 Ca 1300 liter år vid heltidshuggning

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

stektlök  
#249841 Ty för infon anersimyra.... då tjänar proffsen kanske några lax på att använda vanlig sopp !

Undra vilket som är det vanligaste bland heltidarna här på forumet ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle

Blivande snickare  
#249861
OAS-forests skrev:Är du säker på att du inte blandat ihop dunkarna?

Helt säker, har nämligen aldrig funnits aspen i mitt garage! :lol:
Var på en praktik plats som vi körde med aspen vid ett flertal tillfällen å efter samtliga gånger hade jag en jäkla huvudvärk. Efter första gången tänkte jag att det var ett sammanträffande men när det hände alla andra gånger åxå blev jag ganska säker.
Jag kör vanligtvis med shell v-power å olja av märke jag inte minns. Den har i alla fall "low smoke technology" å har fungerat bra. Både för sågen å skallen ;) .

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

stektlök  
#249924 V-power ligger något högre i oktan äv vanlig 98 eller vad ä skillnaden ?
Vad har alkylaten för oktan ?
Antar du inte köper din 2-takts olja på biltema iaf. Jag använde förut samma dyra olja som när jag körde motocross .... lukta gött som fan :) !!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

totte  
#249932 Vill man veta vad man kör för olja så köper man oblandat, oavsett alkylat, vanlig, eller vad och blandar med den olja man vill ha. Jag kör vanligen OK:s bästa kvalitet, syntetolja.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249994
tallen100 skrev:jovisst men mycket beror ju på anlag mm, finns sånna som fått KOL å aldrig rökat eller varit i farliga miljöer... Känner många gamla gubbar som varit huggare hela livet å kört på den vanliga bensinen, som är över 80 år å helt friska och i fin kondition.

Det finns många som ligger på kyrkogården som trodde att de var immuna mot gifter. Det är ju vedertagen kunskap att man förkortar livslängden om man utsätts för gifter. Min farfar jobbade hela sitt liv i skogen, bl.a. ägnade han somrarna åt dåtidens skogsvård som innebar hantering av olika kemikalier såsom hormoslyr m.m.
Han blev 64 år.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle

machonisti  
#249995
OAS-forests skrev:
tallen100 skrev:jovisst men mycket beror ju på anlag mm, finns sånna som fått KOL å aldrig rökat eller varit i farliga miljöer... Känner många gamla gubbar som varit huggare hela livet å kört på den vanliga bensinen, som är över 80 år å helt friska och i fin kondition.

Det finns många som ligger på kyrkogården som trodde att de var immuna mot gifter. Det är ju vedertagen kunskap att man förkortar livslängden om man utsätts för gifter. Min farfar jobbade hela sitt liv i skogen, bl.a. ägnade han somrarna åt dåtidens skogsvård som innebar hantering av olika kemikalier såsom hormoslyr m.m.
Han blev 64 år.

Då slog han min farsa med året.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

anersimyra  
#249996
stektlök skrev:Ty för infon anersimyra.... då tjänar proffsen kanske några lax på att använda vanlig sopp !

Undra vilket som är det vanligaste bland heltidarna här på forumet ?
Vanligaste är utan tvekan Aspen. Inte enbart för sina mindre skadliga egenskaper på arbetarna, dessutom finns miljökrav från beställare som är tvingande. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

ananders  
#249998
jonsered95 skrev:22,4 kr/liter när jag köper i 25-litersdunk på Såg&Motor i Broby. :grin:
MVH Philip.


Detta är också mitt stamställe.

Avatar Fallback
stektlök  
#250009 [ Vanligaste är utan tvekan Aspen. Inte enbart för sina mindre skadliga egenskaper på arbetarna, dessutom finns miljökrav från beställare som är tvingande. :smile:[/quote]

Ja jag har nog kommit fram till att jag
kommer fortsätta med alkylat nu när jag har börjat å mycket dyrare blir det inte heller!
Mindre skadliga ämnen kan väl inte skada :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Fredrik N  
#250419 Jag köper aspen för 21kr/l. När jag köpte en ny såg för några år sen och då bestämde jag mig för att köra med något som var bättre för min hälsa än vanlig bensin. och det har jag inte ångrat.
Sen var det så att den här tråden handlar vad alternativ drivmedel kostade!
kan vi åter gå till ämnet.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).