Motorsåg och handhållet

Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

283 inlägg 129927 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743971 Tanka, köra o dokumenteta klar nog de flesta av om man vill. Inte så värst komplicerat.
Nu är du inte ensam om att jobba ytrkesmässigt.
Finns fler som gör det. Lite ovanligare att yrkesverksamma köper olika bränsle kanske men känns som det tyvärr blir vanligare för var dag verkar det som. Säger en del i sig.
Inget är beständigt, allt ändras och anpassas efter rådande omständigheter.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Vesuri  
#750482 Hej alla röjare. Har fått pris för alkylat, 2t 1000L 17,60/l exkl. Moms.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Camaro1969  
#750504
Vesuri skrev:Hej alla röjare. Har fått pris för alkylat, 2t 1000L 17,60/l exkl. Moms.


aspen?

eller noname?

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Vesuri  
#750513 Inget namn.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Vante  
#750544 Den billigaste är nog Neste-småmotorbensin 2T motsvarar 98-oktan bensin 2% helsyntetiskt biologisk nedbrytbart 2-taktsolja när man övergår till att använda lättare och syrelös småmotorbensin i stället för vanlig bilbensin kan det hända att motorn kräver justering av bränsleblandningen.
Jo det här står kort fattat på. Baksidan av dunken information jag får fet gång med alkylat bensin får lite justera ner H - 1/8 och L + 1/8 ochT +-ca 1/2 det är ca 5 % off mindre förbrukning sedan. Blir avgaser trevligare effekt svar bättre.
Senast redigerad av Vante mån 28 feb 2022, 18:42, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

hva555  
#750548 Hur mycket billigare måste den vara för att betala ett kolvbyte eller ny såg?

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750551 Det är inte värt det. Bättre o köra på med det man har och inte kladda med bränslebyten.
Det blir bara dyrt.

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

tallen100  
#750552 Går alldeles utmärkt att köra på vanlig bensin, och även köra på alkylat däremellan.
Sågen håller, jorden går inte under, möjligen blir aspens vänner lite sorgsna 😥 😉

Enda anledningen att jag kör på alkylat ibland är att när man står och kapar i välta så är det mycket behagligare för näsan.
Röjsågen går bara på macksoppa och aldrig haft några bränslerelaterade problem 💪

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Vante  
#750646 När de utvecklade alkylat så gick de inte att stanna med stoppen saken är att alkylat bensin måste vara så nära vanliga bensin utan att bli vit kompromissa i funktions blandning uppnå detta.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

anersimyra  
#750682 Det torde varit något av en chock när en spitfire fortsatte att rusa trots att man tryckte på stoppknappen..😛. https://stratfordengineering.com/refere ... lkylation/

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Vante  
#750686 Jag läste på maskinisten om alkylat och där fanns en som var med ta fram de första prov blandningarna för alkylat och att den fortsätter gå fast tändning slås av så den var inte rätt fick ändra till de komm fram till det som används standard nu mera.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750708
Vante skrev:Jag läste på maskinisten om alkylat och där fanns en som var med ta fram de första prov blandningarna för alkylat och att den fortsätter gå fast tändning slås av så den var inte rätt fick ändra till de komm fram till det som används standard nu mera.

Att den gör så, händer ibland om sot glöder i förbränningsrum. Eller stift...
Händer ibland med vissa oljor och blandningar oavsett bränsle.
Sot ser jag inte mycket av i såg som enbart fått bra blandat bränsle med bra olja oavsett bränsletyp, vill jag nog påstå.
Aspen körda såg ser jag 99 gånger av 100.
Sällan det strular med såg som har konsekvent samma kost sen ny.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Vante  
#750858 Jag läste i en tidning MCM om en nödblandnig bensin hade stenarbeten utbildning och jag vill inte fara hemta bensin till vatten pump och de hade missat att för den dagliga utbildning så jag hade 1/2 mängd bensin jag blandade 25%=1/4 diesel och 25%=1/4 rödsprit och 50%=1/2 bensin original receptet var fotogen tog diesel i stället och rödsprit tog E85 tidiga experiment fungerar med lite deisel förbränning doft. Blev pumpa upp 25 meter 20 kubik vatten. Jag provat tidigare olika.blanigar även i tvåtaktare.
Det var prova sig fram tills det fungerade recept blandning de som tog fram Alkylat Jag har. Provat blanda deisel E85 och bensin med hög halt deisel blev liknande egenskaper ville inte stanna på stopp gick snålt 1 liter i röjsågar var som 5 liter bensin men den spik gick dåligt för lager hårt sedan var det deisel förbränning lukt fast de här har inget med Alkylat göra annat en liknande situation i ut testande.
Och hållbarhet är dåligt men bra kunna i någon sitvasion när de finns Halva mängd bensin och sträckan kräver dubell mängd bensin fast inte något med katalysator sotar i gen.

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Hema  
#804623 Aspen 4T lösvikt (eller om det är Preems eget) för några veckor sedan, på Preem Hulta/Borås. 23,99:-/L

Aspen 2T lösvikt idag i Hyltebruk (mittemot Hylte Lantmänn). Borås Husqvarna-ÅF behagar inte ha helgöppet.. O stänger 17:00, vardagar.
29,99:-/L

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804654 Har det 2T på Hulta också?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).