Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg?

65 inlägg 25429 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

192, 439, 201, 339, 241, 543

traktorz  
#249391 MS201 är väl lite tyngre än 339XP, men med samma motoreffekt. Kedjorna skiljer dessa åt förstås, så vill du fortsätta med .325" H30, så utesluter det MS201. Ingen av dessa två har handtagsvärme, då behöver du antingen MS241C-MVW eller 543XPG, där Husqvarnas nya är den lättaste och smidigaste.

Vill du ha lite lättare och billigare modeller, så har du MS192C-E eller nya 439, där 439 på 35cc är den starkare av dessa båda. Bägge kör med 3/8" lågprofilkedjor.

Kika gärna på länken nedan med jämförelsedata på ett flertal av dessa sågar.

Ref:
Husqvarna 543 XP/XPG
viewtopic.php?f=12&t=12648
viewtopic.php?f=12&t=12648&p=245225#p245225
Ingen mer Husqvarna 339xp
viewtopic.php?f=12&t=14047

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

idolf  
#249481 Det var en bra lista du tagit fram traktorz.
Handtagsvärme har jag inte haft på någon såg, så jag vet inte hur bra det är.
Har ingen koll på om man märker någon skillnad på dom olika sågkedje-typerna.
Så man får fundera och prova sig fram.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

rikard_e  
#249496 Hejsan, jag hade samma uppsättning som dig förut.

en 359a 2011 och en 339xp -2006

Bytte 359:an mot en 560xpg, och 339an har jag kvar, har köpt ett helt nytt 339 såg.

Lutade åt 439:an, den som kommer snart, vill dock prova den först, den är ju 5cc mindre än 339;an
är dock avvibrerad , vilket saknas på 339an

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

idolf  
#249529 Jobbar långa dagar men han in till en handlare vid 17:50 tiden. Han hade både Husqvarna o Stihl. Han hade fått in 543xp-an. Hann nu inte klämma så mycket men tyckte det inte var så stor skillnad mellan 550 o 543an, klämde lite på 201an också.
Har sett på nätet att dom säljer ut 339an för under 5000:- men tycker att jag är tröttare i armarna efter att ha kört 339an än efter 359an vet inte om det beror på vibrationerna.
Sen kan man ju köpa 550xp för ca 6900:- och 550xpg för 7600:- (handtagsvärme kanske inte är så dumt :smile: ).

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Boarpan  
#249530 Jag slog till på handtagsvärme. Tyckte att det var helt onödigt men det var kampanj på 560 så tog den. Handtagsvärmen är helt underbar mina skogsdagar är oftast blöta eller kalla. Kör nu med tunna vantar så har bättre känsla i sågen och säkrare grepp.
Handskarna är fortfarande blöta men varma.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Fredrik Reuter  
#249531 Hej,
När ni diskuterar 550, ni har väl inte missat att ni kan ha turen att hämta ut en för 100kr! :wink:

musikhjalpen.php

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

jannee  
#249534 Det har otvivelaktigt både för och nackdelar med handtagsvärme. Röjsåg = självklart. Motorsåg bra att ha ibland. Ibland måste man ha den avstängd, snö och temp från noll till - 10 innebär att handskarna blir varma och när man tar i massavedsbitarna smälter snön och vantarna blir blöta sedan räcker inte värmen till att hålla händerna varma, då bättre att ha värmen avstängd = utvändigt kalla men torra vantar.
Så uppfattar jag det, tydligen tvärtemot vad andra tycker - världen är bra lustig.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Valmet830.3  
#249539
jannee skrev:Det har otvivelaktigt både för och nackdelar med handtagsvärme. Röjsåg = självklart. Motorsåg bra att ha ibland. Ibland måste man ha den avstängd, snö och temp från noll till - 10 innebär att handskarna blir varma och när man tar i massavedsbitarna smälter snön och vantarna blir blöta sedan räcker inte värmen till att hålla händerna varma, då bättre att ha värmen avstängd = utvändigt kalla men torra vantar.
Så uppfattar jag det, tydligen tvärtemot vad andra tycker - världen är bra lustig.


Beror ju på vad man gör också, går man till exempel och fäller fram till skördaren behöver man inte ta i många pinnar och då är det inte alls dumt att kunna slå till värmen en liten stund. Men kapar man grovt där sågen går mycket på fullvarv brukar det kunna bli för varmt istället.
Det är mina erfarenheter.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

svampbob  
#249564 Är det -15 - -20 grader och pudersnö så blir det isbark inne i greppet på handskarna så fort man tar i saxen eller kroken. Det är ändå inget alternativ att köra utan handtagsvärmen.

Avatar Fallback

Re: 192, 439, 201, 339, 241, 543

SawTroll  
#249605
traktorz skrev:MS201 är väl lite tyngre än 339XP, men med samma motoreffekt. Kedjorna skiljer dessa åt förstås, så vill du fortsätta med .325" H30, så utesluter det MS201. Ingen av dessa två har handtagsvärme, då behöver du antingen MS241C-MVW eller 543XPG, där Husqvarnas nya är den lättaste och smidigaste.

Vill du ha lite lättare och billigare modeller, så har du MS192C-E eller nya 439, där 439 på 35cc är den starkare av dessa båda. Bägge kör med 3/8" lågprofilkedjor.

.....


439 er så vidt jeg forstår basert på 435T (rebadged Zenoah), og ikke i nærheten av en proff sag. MS192 er mye verre og svakere, men lettere.

MS201 sagene har sine egne problemer, men om man vil ha håndtaksvarme må man uansett opp til 42/43cc klassen, som du sa. Vekten på disse er imidlertid litt for nær 550xpg/346xpg til at de er interessante for meg, siden kraften er uforholdsmessig mye lavere - men alle tenker jo ikke på samme måte.... :wink:

Selv bruker jeg en 2007 339xpNE for "småplokk", som initiell tynning (gallring) - men den modellen har jo heller ikke vært problemfri - ikke min heller.

Generelt er virkelig små sager mer utsatt for problemer enn større sager, bl a på grunn av de små forgasserene.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

traktorz  
#249697 Det stämmer, Husqvarna 439 har samma motor som i T435 (top handle/arborist-såg). Att dessa två skulle ha japanska förlagor kände jag inte till, men efter att ha kollat lite på Zenoahs websidor så verkar det stämma. Motsvarande förlagor är tydligen GZ360EZ och GZ3500T-EZ.

Jag har inget negativt att säga om japanska motorer, tvärt om tillhör Zenoah de mer intressanta, som bl a har små modellmotorer i sitt produktsortiment.

Är Zenoah övermodiga som utrustar sin GZ4300(H-)EZ med antingen 40cm eller 45cm långa svärd tillsammans med 0.325"/0.050" kedjor. Visserligen är effekten 2.2kW bara 0.1kW ifrån vår tidigare trotjänare, Jonsered 535 som vi körde med bara 13" svärd.

Lite oroväckande är din generella kommentar, att små sågar är mer problemtyngda. De första två åren har man ju i alla fall fabriksgarantin, sen får man se hur länge de håller. Sköter man sågen väl, upptäcker man felen i tid, så att kanske reparationskontot ändå kan hållas på en anständig nivå.

Ref:
http://www.zenoah.co.jp/products/chainsaws/just-series/
http://www.zenoah.co.jp/products/chains ... onal-saws/

Zenoah.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#249717 Kann inte holla med i att små sågar har mer problem. Hatt ms200 i ett antal år och inga problem. Likadan m en liten Echo jag hade. Sköta sågen och kör den med vett så holler den.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

totte  
#249742 Stämmer som du säger Jens om sågen körs med förnuft och i förhållande till vad den kan prestera. Men en liten såg tål betydligt mindre felhantering. En stor stark såg är betydligt mindre risk att överhetta med för hård körning. Så små sågar i händerna på ovana användare går oftare sönder.

Många små sågar köps just av ovana personer, det är ju vanligen små som saluförs som "vedsågar". Och hårda pass på vedbacken överlever de bara om sågaren är kunnig i både körning och filning.

Många småsågar är också rätt klent byggda, för att spara vikt, tål inte tuff hantering.

Så det finns nog en verklighet och förklaringar bakom att det är mycket problem med små sågar.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

SawTroll  
#249834
traktorz skrev:
Är Zenoah övermodiga som utrustar sin GZ4300(H-)EZ med antingen 40cm eller 45cm långa svärd tillsammans med 0.325"/0.050" kedjor. Visserligen är effekten 2.2kW bara 0.1kW ifrån vår tidigare trotjänare, Jonsered 535 som vi körde med bara 13" svärd.

....


GZ4300 er i hovedsak samme sag som 543xp (ja, den er en Zenoah).

Noen små forskjeller finnes nok - den eneste jeg har identifisert så langt er at kjedefangeren er polymer på GZ4300, og metall på 543xp (har bare sett bilder).

Holdningene mht "passende" sverdlengder varierer en hel del rundt om i verden - Skandinavia er extremt (for mye egentlig), i retning av korte sverd. :wink:
Senast redigerad av SawTroll fre 13 dec 2013, 00:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#249835 Totte, du har som alltid rett! :grin: Men i dom retta henderna så har even dom stora och kraftiga sågarna problem! Fick en MS390 til lite slip och tvätt, och jag är övertygat om att egaren har användt sågen som kombinerad såg och brytjarn! :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).