lör 30 nov 2013, 15:35#247219Någon som har erfarenhet av Logosols automatslip?
Motorsåg och handhållet
Logosols kedjeslip
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 30 nov 2013, 16:56#247231Jag har en!
Vad vill du veta?
V
Vad vill du veta?
V
Skeppshultstrimmad Hva Xpg 346 triobrake, Hva 550Xpg triobrake, Hva 355 FXT, Hva 535 FBx, Valtra A-75 med Farma 9T 6,0, , Honda Foreman 420 med Carlman-kärra samt Massey Ferguson 575 MP
Huberthus Vessla D:Y.
Aka: Vesslan
sön 01 dec 2013, 07:26#247375Har bara sett den i en annonsbilaga. Verkar relativt billigt för en automatslip. Funderar på att gå ihop med ett par grannar och köpa en gemensam. Hur pass mycket automat pratar vi om?
Filar den ryttare och tänder eller bara tänderna? Hur lång tid tar det att fila en kedja? Vi har en blandad kompott av motorsågar, både de små stihlsågarna och husqvarnas större. Hur fungerar den till olika tjocklekar och dimensioner?
Tacksam för svar!
Filar den ryttare och tänder eller bara tänderna? Hur lång tid tar det att fila en kedja? Vi har en blandad kompott av motorsågar, både de små stihlsågarna och husqvarnas större. Hur fungerar den till olika tjocklekar och dimensioner?
Tacksam för svar!
TS
sön 01 dec 2013, 16:15#247455
http://m.youtube.com/watch?v=x_ChZevnl80
Här är svaret på dina frågor! Är det något du undrar utöver det så skriv en rad!
Cheers V
nhtd80 skrev:Har bara sett den i en annonsbilaga. Verkar relativt billigt för en automatslip. Funderar på att gå ihop med ett par grannar och köpa en gemensam. Hur pass mycket automat pratar vi om?
Tacksam för svar!
http://m.youtube.com/watch?v=x_ChZevnl80
Här är svaret på dina frågor! Är det något du undrar utöver det så skriv en rad!
Cheers V
Skeppshultstrimmad Hva Xpg 346 triobrake, Hva 550Xpg triobrake, Hva 355 FXT, Hva 535 FBx, Valtra A-75 med Farma 9T 6,0, , Honda Foreman 420 med Carlman-kärra samt Massey Ferguson 575 MP
mån 02 dec 2013, 15:15#247645Det där såg ju smidigt ut! Men hur ställer man in slipdjupet på underställningsknackarna?
Det såg ut som killen i filmen "höftade". Följer det med en jigg eller hur funkar det?
Jag brukar köra 0,5mm med filmall...... (Jag handslipar.)
Det såg ut som killen i filmen "höftade". Följer det med en jigg eller hur funkar det?
mån 02 dec 2013, 18:58#247672
Jag använder linjal över tänderna plus bladmått för att ställa in första tanden. Har inte Logosol men det fungerar på alla slipar utan måttskala.
Huskyman skrev:Det där såg ju smidigt ut! Men hur ställer man in slipdjupet på underställningsknackarna?
Jag använder linjal över tänderna plus bladmått för att ställa in första tanden. Har inte Logosol men det fungerar på alla slipar utan måttskala.
mån 02 dec 2013, 19:14#247675
Just det.
Fanns dock med en bit som er 0,65mm(vil jag minnas) som man kan peta imellan och mäta djupet, (min slip er grindomatic v12 som er rett lik logosol).
Brukar den aldrig, kör efter ögonmått metoden.
th skrev:Huskyman skrev:Det där såg ju smidigt ut! Men hur ställer man in slipdjupet på underställningsknackarna?
Just det.
Fanns dock med en bit som er 0,65mm(vil jag minnas) som man kan peta imellan och mäta djupet, (min slip er grindomatic v12 som er rett lik logosol).
Brukar den aldrig, kör efter ögonmått metoden.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
mån 02 dec 2013, 19:30#247680Jag kör som stegmater: med ögonmått!
V
V
mån 02 dec 2013, 20:04#247695Har precis beställt en grindomatic v12.väntas hem i mitten av veckan,Någon som kan uttala sig om den maskinen?.Kollar man runt på forum,och även här,så verkar det vara en bra maskin!.Är den svårinställd när man tex byter från .325" till.404",och omställning till ryttare? och inställningar över huvudtaget? får nog svar på det mesta när jag har börjat att använda den,men alltid roligt att vara förberädd,och höra andras åsikter!
mvh JA:S skog och maskin!
stihl ms200t,stihl MS660 DP,stihl ms261 ne,stihl 460(röjsåg),Kramer 5035
Alla träd är fällbara!
Alla träd är fällbara!
mån 02 dec 2013, 22:03#247722
Orkar inte förklara alt i detalj, men det går ganska snabbt när man ser hur alt funkar.
Du kan ju roa dig med at ladda ner manulen och lesa tills du får hem maskinen.
http://www.logosol.se/cms2/downloads/sv ... bot_se.pdf
huggar*n skrev:Har precis beställt en grindomatic v12.väntas hem i mitten av veckan,Någon som kan uttala sig om den maskinen?.Kollar man runt på forum,och även här,så verkar det vara en bra maskin!.Är den svårinställd när man tex byter från .325" till.404",och omställning till ryttare? och inställningar över huvudtaget? får nog svar på det mesta när jag har börjat att använda den,men alltid roligt att vara förberädd,och höra andras åsikter!
Orkar inte förklara alt i detalj, men det går ganska snabbt när man ser hur alt funkar.
Du kan ju roa dig med at ladda ner manulen och lesa tills du får hem maskinen.
http://www.logosol.se/cms2/downloads/sv ... bot_se.pdf
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).