Ja det vore intressant att veta!
Hugger man i egen skog kan det även vara värt att det går saktare och man kan lämna ett bestånd efter sig som man är nöjd med.
T Landström skrev:Kanske finns någon gammal uv på forumet som huggit på ackord som kan berätta hur det gick till?![]()
husqvarna_med_sthil skrev:Jag pratade med en man i 80årsåldern idag som hade farit omkull på isen med rullatorn när han skulle hämta posten. När jag och grannpojken var i 17årsåldern högg vi stör till aluminiumverket. Vi var två på ena sidan berget längs vägen och han var ensam på andra sidan men fick ihop mer än det dubbla och väl det på samma tid. Han stannade liksom aldrig av, fikade knappt, jobbade hela dan.
Det roliga var att han kom ihåg det så väl när jag påminde honom.
anersimyra skrev:Vid ackordshuggning räknade man bit per dag, bitpriset sattes utifrån typen av skog. Vintertid blev det ju inte så många timmar till godo. Jag vill minnas att jag själv brukade få ihop mellan 175-300 bit ( 3 meters massa per dag ) Vid ett tillfälle högg jag 75 bit på en timma, samma skog resten av dagen ( 6 timmar effektivt ) skulle således göra 450 bit. Några sades klara 700 bit per dag, förmodligen drag av skepparhistoria i detta påstående. Virket skulle vid inräkning ligga brosslat i jämna risfria högar någon decimeter över marken i ena änden.
anersimyra skrev:Vid ackordshuggning räknade man bit per dag, bitpriset sattes utifrån typen av skog. Vintertid blev det ju inte så många timmar till godo. Jag vill minnas att jag själv brukade få ihop mellan 175-300 bit ( 3 meters massa per dag ) Vid ett tillfälle högg jag 75 bit på en timma, samma skog resten av dagen ( 6 timmar effektivt ) skulle således göra 450 bit. Några sades klara 700 bit per dag, förmodligen drag av skepparhistoria i detta påstående. Virket skulle vid inräkning ligga brosslat i jämna risfria högar någon decimeter över marken i ena änden.