Motorsåg och handhållet

Prestation motomanuell avverkning

156 inlägg 92639 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

Vedproducent  
#570659
can skrev:Korleis greie ein og holda tellinga i løpet av ein heil dag på kor mange bitar ein har hogge? Eg hadde komt ut av da ganske fort.

Man hade ju biträknare man tryckte på för varje träd. Har jag själv fortfarande för att veta antal timmerstockar tex av gran och talltimmer.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#570660
can skrev:Korleis greie ein og holda tellinga i løpet av ein heil dag på kor mange bitar ein har hogge? Eg hadde komt ut av da ganske fort.

Det var basens uppgift att räkna bitar, han for omkring med en färgklubba och stämplade färg i ändarna samtidig som han klickade på räkneklockan.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570662 Ok, da Høyres hardt ut både for bas og mannskap.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Banuso  
#570713
anersimyra skrev:
can skrev:Korleis greie ein og holda tellinga i løpet av ein heil dag på kor mange bitar ein har hogge? Eg hadde komt ut av da ganske fort.

Det var basens uppgift att räkna bitar, han for omkring med en färgklubba och stämplade färg i ändarna samtidig som han klickade på räkneklockan.. :smile:


Vi räknade bitarna själva, tryckte för gran/tall/ löv på biträknaren å drog ett svagt streck me timmerkritan på varje bit!

Första processorerna tryckte jag för stam på likadan räknare! :P
Första Skördarna gav ”tilt upp” en stam, blev många tilt upp ibland, fortfarande bonuslön! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

halvproffs  
#570722 Högg 200 travmeter björk i höstas på kanske 3 veckor a 4-5timmar per dag. Har inte en aning om hur många bit det blev per dag men många blev det trots lugn huggning.
Tog oftast bara 2 bit per träd a4m och dom var i regel kvistfria. Stod väldigt tätt så efter ett tag var många toppar och kvistar att snubbla i som tog ner tempot rejält tills jag kunde flytta mig några meter.
Är nog den perfekta vedhuggningen 👍

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

Vedproducent  
#587882 Fick lite gamla kort av min mamma för några veckor sen. Nästan förträngt det men under ett år där låg jag lite över 6000 fub manuellhugget på ett år. Kortet är från 1991 och timmerställning på ganska mager tallmark. Men det är jag som avverkat varje stock manuellt. 30 fub i slutavverkning om dan är inte svårt om du är van. Länge sen och jag är 28 år äldre och mycket mindre van vid skogsarbete nu. Högg dock 150 fub vindfällen i våras på 50 timmar utspritt.. Kanske han som är på kortet är aktiv här. Jag vet vem det är i alla fall..

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

Vedproducent  
#587897 Jag har missat denna tråden tror jag. Kan säga att när jag var aktiv och gallrade granåkrar i 25-30 årsåldern med 2-3 massavedsbitar så låg jag på runt 320 bitar 3 meters per dag. Fick även almanackor från min mamma från den tiden med dagsproduktion. ((Bodde fortfarande hemma då, jag var bara lite drygt 20 år.) Nu vill jag igen säga att detta är inget jag klarar i dag som relativt otränad 50 åring ( huggningsmässigt) Men då låg jag där dag ut och dag in. Har redovisade uppdrag på mer än 10000 bitar per objekt och antal timmar. 40 st 3 m per timme i granåker 25-30 år om du är van och tränad som jag var då.
Sen beror allt på medelstammen. Skulle gissa på att det i en klen sån gallring går 40 bitar eller mer på en fub. Så då är ju dagsproduktion ändå bara 7-8 fub.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Westra Aros  
#587911 Då kan det inte ha blivit mycket tid över till brosslingen

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

Vedproducent  
#587913
Westra Aros skrev:Då kan det inte ha blivit mycket tid över till brosslingen

Fick mycket väl godkänt på den punkten! Är nog så att vissa personer kan inte slarva med något om dom ska vara nöjda själv.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Westra Aros  
#587960 Mjo, jag får ofta höra att jag är för petig så det går för sakta

Avatar Fallback

Biträknare

j-eg63  
#629617 Läste i Land om en manuellhuggare Han hade en biträknare för att hålla koll på mycket han gjorde per dag .Hur funkar en sådan på olika dimensioner Skulle själv pröva en sådan men hittar ingen som säljer såna längre

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Avslutat-02  
#629618 https://skogma.se/search/index/sSearch/ ... ggest/true

Du menar en sådan?

Lite dyr men fungerar....

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Larssa  
#629627 Har du vägarna förbi Umeå så titta in på Husqvarna, de har haft begagnade för 100kr.

Jag brukar använda biträknare ibland, för att veta hur mycket jag huggit av vad.

Dom fungerar så att det är tre eller fyra knappar med separata räkneverk.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629630 Finns det ingen app till telefonerna för sånt när det finns till allt annat?

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Blivande snickare  
#629632
Skogsola skrev:Finns det ingen app till telefonerna för sånt när det finns till allt annat?

Jag iaf vill vara effektiv i skogen, då är det ingen höjdare att ta fram luren för varje stam. Riva av handske, skriva, lägga tillbaka i fickan. Nej, tar för länge.

Dessutom är skogen redan som det är en ogästvänlig plats för dagens klösbrädor. Har tappat räkningen på hur många jag skördat i skofen, sågen och timmerbilen men tvåsiffrigt utan tvekan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).