Motorsåg och handhållet

Prestation motomanuell avverkning

156 inlägg 92647 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524046 Må vel legga dei i samen i ein haug og?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#524050 När jag var ung och riktigt rask i mitten av åttiotalet så provade jag att uppnå ett dagsantal bit som lät som en riktig fantasisumma. I ett bestånd med två till tre bits tremetersmassa av björk med klent grenverk på samtliga bitar förutom den första så lyckades jag under 60 minuter fälla, kvista och brossla prick 75 bit, och det var allt en bra bit kvar till den fantasisumman som den omtalade finnen påstods ha uppnått.. =)) =))

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524094 Imponerande enkelt og greit. Hadde da vore sån fortsatt så trur eg da hadde vore vanskeligt og fått nordmenn til jobben, ein og annan idealist kanskje og resten aust europearar.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

skogsmullenn  
#526495 Ca 12 m3fub/dag höll en manuell huggare häromkring i snitt när det begav sig (jag är av klenare virke 😡 )

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526524 Kor mange tre sån ca blir da?

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

husqvarna_med_sthil  
#529587 Det är ju intressant vad man får gjort, att man har någon form av mätverktyg även innan det ligger i välta. Jag testade själv var jag ligger i förstagallring 2-3 bitars granskog och jag hamnade på 30( högg på, utan stress) men jag slog inte ut det över hela dagen så det blir missvisande då man både vill äta, titta och greja på så antalet sjunker nog en smula. Ska göra en ny mätning av antalet bit utslaget över hela dagen.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

Kim74  
#529629 Kollade just mitt resultat från förra vinters skogsarbete: Ca 150 h sågning. Barrmassa (3m) 62 fm3 och stock 14 fm3. Därutöver ca 80 fm3 björkmassa i fallande längder en del ganska klena (till ved).

Alltså strax över 1 fm3/h.

Skogen jag gallrat i är en ca 70-årig misskött/oskött skog. Alltför mycket tid gick åt till att välja vad som skall bort och vad som skall lämnas. Arealen var ca 1.5 ha.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

svampbob  
#529716 Idag har jag skotat efter 84 åringen här hemma på gården och man slås av hur mycket mera tid skotningen tar efter en manuellhuggare än efter en skördare. Iofs så gick det bra när jag skotade där han hade huggit riktigt grovt bl.a. en gran som gav fem timmer och massa bit men där det bara ligger spridda gallringsstammar så tar det tid att få ihop ett lass.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

Jocke000  
#529793 Gårdagens utfall Asp 4 timmar 26st 3,1m ca 3,2m3 fällt och utkört färdväg ca 120 meter. #:-s

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

husqvarna_med_sthil  
#531956 Det är alltid roligt att se hur man ligger till. Jag är på ett litet område, första gallring efter en "luckhuggning" som min morfar förmodas ha gjort för 30-35 år sedan. Jag hugger 5 m3 om dagen kan man säga, periodvis är det högre, periodvis mindre under dagen men utslaget på dagen är det bra precis 5 m3. Kanske en halv hektar ( Det är endast 0,3 Hektar ser jag om jag mäter... redigerat i efterhand) där lite styvt hälften var underröjt av mig men jag hade missat en "slips" mot rågången och då går tempot på leverans ner direkt. Jag dricker förstås kaffe mellan varven och äter likväl men för det mesta är jag i rörelse med sågen, jag är nog bara långsam :smile: Det ser ut att inte bli mera än 2-3 dagars (8-timmar) huggning men det ska ju brosslas och skotas också. Tror också att jag ska ta och gå igenom det sista med röjsågen en gång innan jag hugger klart.

På mitt tidigare område i höst var det mera kubik på dagen men då var det grövre.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Banuso  
#570546 Hann ju med å hugga motormanuellt första 8-10 åren i yrket.

Vi hade bonuslön, ca 10-20% av lönen var flytande, därunder månadslön.

Räknade alltid bit, ingen skillnad på timmer/kubb /massa.

1:a gallring ca 4-5 mfub, 240-350 bit.
2:a gallring ca 8-12 mfub 180-240 bit.
Slutavverkning ( blev bara nån risig liten då maskinerna tog de mesta redan) 16-20 mfub110-160 bit.
Frötall ca 4 träd i timmen kommer jag ihåg 25-30 mfub.
I Uppländsk medelmåttig skog ska tilläggas, på Uppsala Stifts marker.

En fd huggare i laget Torsten Larsson, hade huggit 6-700 bit om dan i rent björkbestånd, övriga högg visst 350-400!
Han slutade när 100%ackordet försvann runt 1980

Han rushögg, gjorde jag med sista åren ( speciellt i vek skog).
Högg till kl 14-14.30, brosslade sedan till 16. Uppskattade att jag högg närmre 50 bit till om dan på de viset!

Med vänlig hälsning,/Hasse

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#570650 En Pekka, eller i det här fallet Torsten med dessa fantasiresultat fanns i varenda huggarlag.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Blivande snickare  
#570653 Om vi räknar med EFFEKTIV arbetstid 8 timmar så producerade han en bit varje 41 sekunder.
Det i sig är inte omöjligt men en hel dag i streck är det nog nära på just det.
Kanske han fällde bara flaggstänger den dagen :d

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570657 Korleis greie ein og holda tellinga i løpet av ein heil dag på kor mange bitar ein har hogge? Eg hadde komt ut av da ganske fort.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#570658
Blivande snickare skrev:Om vi räknar med EFFEKTIV arbetstid 8 timmar så producerade han en bit varje 41 sekunder.
Det i sig är inte omöjligt men en hel dag i streck är det nog nära på just det.
Kanske han fällde bara flaggstänger den dagen :d

Jag provade själv i ungdomen hur mycket jag hann med i ett bestånd med två till trebitsbjörk. På den tiden hade jag en lysande fysik och var rena trollkarlen med 242:an.. :-bd På en tank hann jag med 73 bit brosslat och klart. Men att göra detta i ytterligare nio tankar i rad för att nå 700 bit hugget och brosslat är helt enkelt inte möjligt på en 8 timmarsdag. Man måste ju även hinna med att tanka och fila, dricka vatten, pissa och pusta ut emellanåt.. :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).