Sida 1 av 5

Hva 238 problem

Postat: sön 10 nov 2013, 21:40
av Blivande snickare
Väcktes klockan åtta i morse (-| för å gratta farsan på farsdagen med kaffe å smörgås på sängen :grin:

Å nu i kväll har jag skruvat lite på 238:an som dog helt plötsligt i somras. Satte i nytt stift för en tid sen å fick gnista :smile: . Passade åxå på å byta förgasarmembranen. Den hade stått ganska många år i garaget när den plötsligt behövdes men den gick lite konstigt så varför inte? :smile:
Var som jag misstänkte torkade å det övre till och med gick i bitar innan jag fick ut det! :surp:
Ska köpa nya imorgon så får man se om den börjar gå bättre. Själva förgasarn verkade vara ren å fin.
När jag ändå höll på så tog jag bort ljuddämparen åxå å kollade på kolven. Är det normalt att kolven är märkbart mera sliten på den sidan jämfört med "baksidan"? :???:

Det bästa är att utan skogsforum skulle jag inte ha haft en jävla aning om vad jag grejjade med! :grin: :lol:

Re: Dagens prestation

Postat: sön 10 nov 2013, 23:02
av totte
Nya membran torde göra god nytta av beskrivningen att döma. Står sågen länge torkar dom ihop och blir plåthårda.

Ofta slits kolven mer på avgassidan, där är det hetare. Men om den ordentligt sliten så har sågen troligen gått för magert. En rätt justerad såg skall fyrtakta märkbart på fullgas utan belastning och sen när man sätter den i stock skall den börja gå rent när den får normal belastning.

Justering av H-nålen: Skruva in tills sågen ylar jämnt och rent på toppvarv utan belastning, skruva sen ut lite i taget tills den går märkbart orent, fyrtaktar. Sen ställer man tomgången med L-nålen och tomgångsskruven. Återstår sen att fininställa H så den drar som bäst vid belasting i trä.

Re: Dagens prestation

Postat: sön 10 nov 2013, 23:27
av Blivande snickare
totte skrev:Ofta slits kolven mer på avgassidan, där är det hetare.

#:-s Skönt å höra, var redan orolig att den var på väg å skära. Var inga värre fel men två lite längre repor som irriterade i ögat.
Justerings tipsen ska följas när jag får igång sågen :grin: .
Tusen tack för svaret! ^:)^ ^:)^

Re: Dagens prestation

Postat: mån 11 nov 2013, 00:29
av totte
Känns det bara som att den har bra komp så. Testa gärna om du har/kan få tillgång till en kompmätare. Bra test annars, låt sågen hänga i startsnöret, om den då av sin egen vikt drar ut snöret är kompen rätt dålig.

Re: Dagens prestation

Postat: mån 11 nov 2013, 21:24
av Blivande snickare
Nu har jag bytt menbranen å lika fan går sågen inte...
Den startar å går bra när man ger en slurk direkt i förgasarn men när det tar slut så dör den :|
Jag testade kompen med å hålla i snöret å då gick den sakta ner mot golvet efter hand. Första motorvarvet fick enkelt sen mera långsamt men den hölls inte uppe. Det gjorde å andra sidan inte 340:an heller när jag prova med den :???: .

Så kompen är dålig (kolvringen?) å stora problemet verkar var bränsle tillförseln.

Jag hade upp filtret från tanken #:-s å det verkade inte ha nåt fel å så blåste jag igenom bränsleslangen med tryckluft. Kom ut lite skit på bordet men inte mycket. ränslet rinner dock lätt igenom nu.
Ska övre förgasar membranet hållas torrt?
Om ja så kommer det inte bränsle dit...

Verkar bli lite långt det här problemet så du kan ju saxa ut disskussionen i en egen tråd om det blir allt för mycket OT :smile:

Edit: Skrivfel.

Re: Hva 238 problem

Postat: mån 11 nov 2013, 22:31
av totte
Jag delade tråden hit ja. Är nog inte kompen i alla fall, även om den kanske är lite klen, men annars skulle den inte startat på supen.

Nej inget membran skall vara torrt, det skall vara bränsle under båda. Det indikerar att den inte pumpar fram soppan. Kan bero på att membranet är felmonterat, kolla att du har membran och packning i rätt ordning. Impulskanalen kan vara igensatt, impulskanalen är ofta ett litet hål i förgasarflänsen in till vevhuset, det är tryckväxlingarna där som driver pumpmembranet. Kan vara en slang också, har inte koll på 238:an.

Smuts på ventilflikarna på pumpmembranet, igensatt inloppssil i förgasaren, förgasaren inte ordentligt fast, eller trasig anslutning så det läcker luft där. Där är en del att kolla.

I värsta fall är vevaxelpackningarna helt slut, det hoppas vi inte.

Re: Hva 238 problem

Postat: mån 11 nov 2013, 22:36
av totte
Som sagt, kolla och byt eventuellt bensinslangen, minsta hål kan ställa till det.

Re: Hva 238 problem

Postat: mån 11 nov 2013, 22:47
av Blivande snickare
totte skrev:Nej inget membran skall vara torrt, det skall vara bränsle under båda. Det indikerar att den inte pumpar fram soppan. Kan bero på att membranet är felmonterat, kolla att du har membran och packning i rätt ordning. Impulskanalen kan vara igensatt, impulskanalen är ofta ett litet hål i förgasarflänsen in till vevhuset, det är tryckväxlingarna där som driver pumpmembranet. Kan vara en slang också, har inte koll på 238:an.

Smuts på ventilflikarna på pumpmembranet, igensatt inloppssil i förgasaren, förgasaren inte ordentligt fast, eller trasig anslutning så det läcker luft där. Där är en del att kolla.

I värsta fall är vevaxelpackningarna helt slut, det hoppas vi inte.

Membranen å packningar är i samma ordning som tidigare, 99% säker att det är lika svängt åxå.
Impulskanalen är antagligen ett hål, ända slangen på där ikring är från tanken. Kan man putsa hålet med typ nål?
Inloppssil? Hur ser den ut?
Hela förgasarn är gjuten som en fyrkantig bit, går bara att ta bort en sida (den mot cylindern) men det har jag inte öppnat än, lite rädd att jag inte får ihop den :???: .

Skulle vara kul å få igång den igen, trevlig såg när den går 8)

Re: Hva 238 problem

Postat: mån 11 nov 2013, 23:19
av Jocke91
Verkar som om det är skräp någonstans i förgasaren kanske i någon av kanalerna för "L" skruven.
Men kan vara lite vad som helst med dessa walbro förgasare (jag är ingen större walbro fanatiker).

Re: Hva 238 problem

Postat: mån 11 nov 2013, 23:28
av traktorz
Det brukar inte vara nåt större fel på förgasaren, förmodligen hade den kunnat köras på de befintliga membranen. Dessvärre om de är gamla, så är risken mycket stor att du river sönder packningen & membranet när du öppnar förgasaren. Men å andra sidan, så skadar det inte att byta membranen i alla fall, vilket jag förstår att du nu redan gjort.

Slangarna, är alltid det första jag går på, om sågen inte går igång. En går till tanken och en går till pumpen. Kanske ytterligare en till tankventilationen också.

Skaffa sprängskisser på sågen och förgasaren om du mekar med sågen, så att du är helt säker på att du monterar allt i rätt ordning.

Re: Hva 238 problem

Postat: tis 12 nov 2013, 01:17
av totte
Hela förgasarn är gjuten som en fyrkantig bit, går bara att ta bort en sida (den mot cylindern) men det har jag inte öppnat än, lite rädd att jag inte får ihop den


Men du måste väl har haft loss locken på båda sidor om du bytt membran. Nu vet jag inte vilken förgasare det är och om den har nån sil. På Tillotson sitter det en liten sil i en fördjupning på pumpmembransidan.

Du kan dra igenom impulskanalen in mot vevhuset med en bit mjuk ståltråd. Och så ser du till att hålet i förgasarpackningen sitter rätt så den inte blockerar kanalen.

Re: Hva 238 problem

Postat: tis 12 nov 2013, 07:27
av Blivande snickare
totte skrev:
Hela förgasarn är gjuten som en fyrkantig bit, går bara att ta bort en sida (den mot cylindern) men det har jag inte öppnat än, lite rädd att jag inte får ihop den


Men du måste väl har haft loss locken på båda sidor om du bytt membran. Nu vet jag inte vilken förgasare det är och om den har nån sil. På Tillotson sitter det en liten sil i en fördjupning på pumpmembransidan.

Jo de åxå förstås men resten är som en "bit" :smile:

Det är som Jocke skriver en walbro förgasare.

Traktorz: menbran packningarna gick i bitar när jag plockade ut dom.
Var får man tag på sprängskiss?
Chainsaw collectors?

Ska byta slangen från tanken idag å se om det blir bättre.
Verkar som att det blir vaakum i tanken när man ger en slurk åt den å startar. Tankventilationen då va?

Re: Hva 238 problem

Postat: tis 12 nov 2013, 07:55
av traktorz
Husqvarna har på sin hemsida ett utomordentligt arkiv med IPL för de flesta modeller.
Du hittar den lätt där själv.

Visst kan tankventilationen också vara igensatt, men knappast att det är det primära problemet med startsvårigheterna.

Kolla först att slangarna är hela och öppna.
Sen om det behövs rengör förgasaren, men du har ju redan bytt både pump- och "metering" (sv?) membranen där. Rengör med bensin och var försiktig med användning av tryckluften.

PS:
Får du ordning på sågen och gillar att meka, visst kan du byta till en nyare kolvring med mer spänst i, förhoppningsvis ger det lite mer kraft åt sågen.

Re: Hva 238 problem

Postat: tis 12 nov 2013, 09:05
av Brumsten
Hej.
Om det är repor i kolven bör du kolla att kolvringen inte sitter fast.
Tryck på ringen genom avgasporten och känn att den fjädrar.
Är den stum har den nypit fast på något ställe.
Provtryck förgasaren genom bensinslangen från tanken och kolla att det inte
finns något läckage. På 238:an hände det att övervarvningsmunstycket i förgasaren
lossnade och sågen blev tvärsur direkt när man försökte starta den.
Ha de.

Re: Hva 238 problem

Postat: tis 12 nov 2013, 09:51
av Blivande snickare
traktorz skrev:PS
Får du ordning på sågen och gillar att meka, visst kan du byta till en nyare kolvring med mer spänst i, förhoppningsvis ger det lite mer kraft åt sågen.

Om jag vill byta kolvringen är det då bara att skruva löst cylindern å försiktigt lyfta upp den?
Tack för sprängskiss tipsen! :grin:
Brumsten skrev:Provtryck förgasaren genom bensinslangen från tanken och kolla att det inte
finns något läckage.

Då är det fiffigast å byta slang först va, så man inte blåser in mer skit menar jag?

Ni pratar om slangarna men jag hittar bara en?
Var sitter tankventilationen?

Tack för svaren, utan hjälp skulle jag nog börja gråta! :lol: