Motorsåg och handhållet

Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

39 inlägg 23332 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

JohannesG  
#547268 Ska kolla noga där imorgon då. Sitter den väl synlig?
Husqvarna 15" 1,5 svärd. Vad jag kan se stämmer hålet i svärdet perfekt.

Hade loss och isär pumpen och det såg okej ut tycker jag. Har stått ett tag och med raps kan det sätta sig om man inte kör rent innan, vilket jag varit för lat för. Men nu är den rengjord ordentligt. Blåst rent sugslang och sil. Samt kanalen till svärdet. Inga hinder.

Pumpdrevet drivs av ett fast drev på axeln. Snäckväxel.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547337 Ta lite bilder när du har det isär. Du ser den i svärdsfästet under vibrationsplåten Upp till höger om du tittar på svärdsfästet.
Tror du har stopp i sugledningen. Sitter i nedre högra hörnet när du lyft pumpen. Hade du den uppe när du lyfte pumpen?
Kanske pumpen går lite trögt? Då delar du den så den snurrar lätt. Kolla kuggen på pumpaxeln med så de är hela o fina.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

JohannesG  
#547628 ALLT från tank till svärd inklusive pumpen är isärplockat och rengjort samt testat, där ska det vara fri väg. Pumpen snurrar lätt och kuggarna ser bra ut. Hittade luftningen, var ju en del av själva fästet. och så en liten kanal ut till bredvid svärdsmuttern. Rengjort, kommer lite olja när jag pillar på den, så bör vara fritt. Men tycker fortfarande inte att den smörjer som den borde.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547685 Hittade du sugledningen?

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

sveakatten  
#547686 Nu vet jag ju inte om jag är rätt person att svara, men har ju liknande problem med min 242a.
Jag hade i bensin i kedje tanken och lät stå med locket uppåt, på morgonen hade det krupit ur en bit som såg ut som en halv tändsticka ur luftningen, såg ut att vara gammal torkad olja, kan ju vara värt ett försök, eller om det går att sticka i genom en ståltråd där?

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

JohannesG  
#547691
Mange skrev:Hittade du sugledningen?

Ja, sitter nere till höger under pumpen. En svart slang med 90 graders böj och en sil i änden. Allt är genomplåst, passagen är fri, åtminstone för luft. Jag har ju skrivit att jag haft isär allt. Känns nästan som jag inte blir betrodd.

Skall kolla vidare på luftningen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547699 Nja, nåt måste det ju va som gör att den inte smörjer. Det är sällan nåt magiskt fel, det bara känns så till man kommit på vad felet verkligen är.
Missar gör alla, ibland får man göra om o ibland så hittar man det man missat.

Vad har du för olja i nu efter rengörningen?

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

JohannesG  
#547705 Ja där är jag helt enig med dig. 😀 Magiska fel på maskiner finns inte. Får ta isär igen och se om jag hittar något nytt.

Med lös pump testade jag att hälla lite olja i inloppshålet och när jag skruvade på pumpen försvann det sakta och kom ut på andra sidan. Det verkar korrekt. blåser jag i hålet i kåpan vid svärdsmuttern bubblar det i tanken, det bör ju visa att den vägen är fri.

Kör med raps. Sågen och dunken står inne över natten så inga problem pga kyla, och det är ju inte ens någon kyla att tala om, bara några minusgrader, så har svårt att se att det påverkar.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

johan eriksson  
#547778 Det hålet?
1548606429_f631c701-b5d1-48f1-96d6-4d0e26b166f2.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

JohannesG  
#547819 Ja. 😀

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

johan eriksson  
#547832 Då är ju avluftningen ok.
Känt med ståltråd i kanalen från pumpen?
Är slangen och anläggningsytan mot pumpen ok så den inte suger luft där?

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

JohannesG  
#547840 Kanalen från pumpen är fri. Häller jag olja i den när pumpen är demonterad kommer oljan snabbt ut i andra änden.
Det är rent och insmort så den bör täta. Och tätar den inte borde det läcka ut tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547848 Nej, det är inte säkert det läcker ut från sugsidan. Är det kladdigt under pumpen när du river isär?
Tänkler på den litte tätningen på trycksidan som ramlar av ibland vid montering.
501 62 43-01 på skiss

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

JohannesG  
#547850 Har inte varit kladdigt de två gånger jag haft loss pumpen. Tätningen på trycksidan är intakt och väl insmord före återmontering.

Problemet är troligast på sugsidan eller med luftning om själva pumpen är hel vilket den verkar vara. Men var? Tycker mig ha gått igenom allt.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547852 Pumpen är excentrisk i ena ändan. När den snurrar går den även in och ut.
Fjäder o brickorna ser till att det är lagom tryck. Pinnen man ställer mängden med är den som pumpaxel ligger mot.
Funkar detta som det ska?

Testa luftning kan du göra när du torrkör. Öppna lock o se om det kommer mer eller ej.

Silen på sugledning är ibland konstiga innuti, men det märks tydligt vid rengörning..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).