Motorsåg och handhållet

Fila kedja så det går som smör, hur?

197 inlägg 100971 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

totte  
#243934 Hmm, ja en lämplig kontrast till de rätt stora grejor som du annars favoriserar. Riktigt fint jobbat! Lind är sedan gammalt ett ofta använt material för sniderier, just för att det är lättskuret.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

alias  
#243990
totte skrev:Hmm, ja en lämplig kontrast till de rätt stora grejor som du annars favoriserar. Riktigt fint jobbat! Lind är sedan gammalt ett ofta använt material för sniderier, just för att det är lättskuret.


Då kanske rådet att uteslutande hugga lind bör läggas till i listan (träslaget i sig är ju så mjukt att det känns som att skära med varm kniv i smör) :wink:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

machonisti  
#243991
totte skrev:Hmm, ja en lämplig kontrast till de rätt stora grejor som du annars favoriserar. Riktigt fint jobbat! Lind är sedan gammalt ett ofta använt material för sniderier, just för att det är lättskuret.

Tackar, Totte! Måste framföra att jag beundrar din finputsande emilianska entusiasm fastän jag inte kommenterar varje ny blogg.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

machonisti  
#243993
alias skrev:
totte skrev:Hmm, ja en lämplig kontrast till de rätt stora grejor som du annars favoriserar. Riktigt fint jobbat! Lind är sedan gammalt ett ofta använt material för sniderier, just för att det är lättskuret.


Då kanske rådet att uteslutande hugga lind bör läggas till i listan (träslaget i sig är ju så mjukt att det känns som att skära med varm kniv i smör) :wink:

MVH
Alias

Slut på smörandet!
Fick ett "väggklocke" råstycke i björk av mormor som min morfar sågat och limmat innan han gick bort. Skulle väl redan karvat i projektet men jag måste hjälpa min son med en "angrybird" relief i lind.

Användarvisningsbild

Filkarda?

traktorz  
#244023
Huggarn skrev:
strombom2 skrev:...
3. gör rent filen efter att ha filat ena halvan gå sedan på andra hälften.
...


filen gör jag däremot rent mot byxorna mm vid var tredje tand ungefär! krita filen är inte heller att förakta....fungerar betydligt bättre än vad ryktet säger!
...


Har en gammal sliten filkarda, med vilken jag opportunistiskt rengör filarna med. Skulle behöva köpa en ny filkarda, men det är stört omöjligt att hitta dessa i handeln idag. Tacksam för tips att få tag på en dylik.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244030 Det heter nog också filborste.

Filborste skogma http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=112
Filborste Luna art nr 5698-5005

Filkarda slöjddetaljer http://www.slojd-detaljer.se/kategorier ... da-pid2240
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244309 Et moment som heller ikkje må gløymast, som også er viktigt er at kjeda skal holda på betet.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

traktorz  
#244358 -Hur får man då till så att "kjeda skal holda på betet"?

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244371 Fyra dubbla poster.

Ett bra sätt är att fila i vinklar som håller skärpan bättre.
Att fila lite åt gången och hålla ytans hårdhet är även det nåt som förlänger skärpans liv.

Att inte bli nöjd o sträva efter förbättring är det allra viktigaste.
Det finns ingen gräns på hur bra det kan bli.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244377
traktorz skrev:-Hur får man då till så att "kjeda skal holda på betet"?

Ikkje for lave ryttere og ikkje for mykje høkenebb. Muligt at det hjelper med å passe på å ha kjedet litt stramt på sverdet, iverfall ikkje for slakt/laust.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

traktorz  
#244456
Mange skrev:Fyra dubbla poster.

-Är alltid lite darrig på manschetten innan jag fått morgonkaffet. Skyller på fingertrubbel med den smarta telefonen. :surp: Moderatorerna får gärna ta bort dubletterna.

Mange skrev:Ett bra sätt är att fila i vinklar som håller skärpan bättre.
Att fila lite åt gången och hålla ytans hårdhet är även det nåt som förlänger skärpans liv.

Att inte bli nöjd o sträva efter förbättring är det allra viktigaste.
Det finns ingen gräns på hur bra det kan bli.

Nåväl, det finns nånting som på engelska kallas "diminishing returns", ungefär som att den marginella förbättringen/nyttan avtar, så att i praktiken hittar man efter lite övning, förhoppningsvis den skärpa man finner acceptabel för den aktuella uppgiften.

Personligen kör jag med mall när jag är extra noga, däremellan duger Oregons filhållare för rundfilen utmärkt. Behöver inte rakbladsvassa kedjor för tävlingsbruk, mer i stil med vad signaturerna can och Mange är inne på.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

bosabengt  
#245054 Jag är ute efter en filning som sågar som i smör, inget annat.
Är inte ute efter en hållbar filning.

Ska köra med full kisel nu i veckan å se hur det går. Tyckte dock inte den nya kedjan var jättevass.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245085 Mejsel/Full chisel o bra skärpa är en bra start.

Kan du få den bättre så tveka inte, kör på.
Filar alltid mina nya kedjor innan montering.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245596 Det er muligt at hastigheita på fila "gjennom tanna" har noe å sei. Selv har eg alltid ført fila snabt gjennom tanna men tenkte på å eksperimentera litt med meir lugna drag, ikkje så snabba.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

axwell  
#245599 Är det här rätt sätt att få fram den tillfälliga superskärpan?


Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).