Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 109012 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#241756
JensSkoog skrev:Kommer i håg en gubbe som slo sig på bröstet och sade: "Jag har 40 års erfarenhet med det jobbet!" Da svarade kompisen: "Nä, du har ett års erfarenhet 40 gonger, för du har gjort samma skiten hela tiden och samma felen varje år!"
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

machonisti  
#241757
JensSkoog skrev:Kommer i håg en gubbe som slo sig på bröstet och sade: "Jag har 40 års erfarenhet med det jobbet!" Da svarade kompisen: "Nä, du har ett års erfarenhet 40 gonger, för du har gjort samma skiten hela tiden och samma felen varje år!"

Mitt i tian, Jens. Du är tummad!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JensSkoog  
#241759 Tackar - Hörde den många år tilbaks, och tänker på den varje gong jag känner att mitt tänkande stelnar och jag tror jag inte har ting att lära!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#242051 Nu fan ska ni få höra. På en fråga till Arbetsmiljöverket huruvida utlandsutbildade arborister eller huggare behöver ta motorsågskörkort eller inte, blir svaret. Har man utbildning i annat land, vilket motsvarar kunskaper som fås genom säker skogs kurser. Då behöver dessa INTE !!! Skaffa svenska motorsågskörkort. Alltså är alla med svensk gymnasial skogsutbildning inte tvungna att skaffa motorsågskörkort. Frågar man säker skog får man svaret att motorsågskörkort behöver alla skaffa sig, det är alltså inte sant, svensk skogsskola är fullt tillräcklig enligt Arbetsmiljöverket. :surp: :surp: :ymsigh: :^o :^o :^o

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

T Landström  
#242058 Kan det inte vara så att de som går skogsbruksgymnasium nu får körkortet i skolan?

Jag vet ju att vi fick många "behörighetskurser" när jag gick bygg och även när jag pluggade på högskolan...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#242065
T Landström skrev:Kan det inte vara så att de som går skogsbruksgymnasium nu får körkortet i skolan?

Jag vet ju att vi fick många "behörighetskurser" när jag gick bygg och även när jag pluggade på högskolan...
Jo så är det, men alla med äldre skogsskolor behöver inte skaffa separata motorsågskörkort. Ring och kolla med AMV. AMV har blivit pressade av kommuner vilka hyr in utlandsutbildad arbetskraft som har sin verksamhet i sverige, i de kommunala anbuden krävs motorsågskörkort, det skiter dock kommunerna i, det skulle innebära alltför stora avbrott i de kommunala uppdragen. Kommunerna har alltså "lobbat" och fått AMV att backa för kravet om motorsågskörkort för alla, det enda kravet är som sagt att utföraren av skogliga uppdrag, ska ha kunskaper motsvarande kunskaper som fås genom säker skogs kurser. Således diskriminering av svenskutbildad arbetskraft, man kanske skulle kräva pengarna tillbaks för samtliga kurser. :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242078
anersimyra skrev:Nu fan ska ni få höra. På en fråga till Arbetsmiljöverket huruvida utlandsutbildade arborister eller huggare behöver ta motorsågskörkort eller inte, blir svaret. Har man utbildning i annat land, vilket motsvarar kunskaper som fås genom säker skogs kurser. Då behöver dessa INTE !!! Skaffa svenska motorsågskörkort. Alltså är alla med svensk gymnasial skogsutbildning inte tvungna att skaffa motorsågskörkort. Frågar man säker skog får man svaret att motorsågskörkort behöver alla skaffa sig, det är alltså inte sant, svensk skogsskola är fullt tillräcklig enligt Arbetsmiljöverket. :surp: :surp: :ymsigh: :^o :^o :^o



varför ska dom behöva detta? vi är väl med i EU? som är så bra? alla är lika! och ska ha samma förutsättningar eller hur? jag tycker själv att vi ska gå ur EU men nu är det som det är och då ska fanimej andra länders utbildningar gälla i sverige också!! och alla som vill hit och jobba ska få göra det!! ni som röstat för detta......kom inte å klaga nu inte!!

"frågar man säker skog"!! haha hade du väntat dig nåt annat svar ifrån dom? det är dessutom inte sant!

svensk skogskola är betydligt bättre än alla motorsågskörkort du kan skaffa dig! i synnerhet före ca 1988!.......sedan blev det 3 årig naturbruksgymnasium och det gick utför när det gäller motorsågar och huggning......men uppåt när det gäller många andra ämnen! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242080
machonisti skrev:
JensSkoog skrev:Kommer i håg en gubbe som slo sig på bröstet och sade: "Jag har 40 års erfarenhet med det jobbet!" Da svarade kompisen: "Nä, du har ett års erfarenhet 40 gonger, för du har gjort samma skiten hela tiden och samma felen varje år!"

Mitt i tian, Jens. Du är tummad!


ytterilgare ett exempel på att erfarenhet är hånat här på forumet!! förmodligen ihopdiktat!

jag förutsätter att herrarna i fråga härmed inte ställer några ytterligare frågor här på forumet om nåt egentligen....som ni har lite erfarenhet om!....eller som ni vill veta!för erfarenhet kan man ju bara skratta åt!

synd på jensskoog som jag tycker är en riktigt trevlig "norrbagge"! med mycket ERFARENHETER! .....men de är väl bara att skratta åt antar jag!? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JensSkoog  
#242083 Tjänre Huggarn! Jag läser dina stycken med stort interess, för jag fattar att du har stora kunnskapar och mycket erfarenhet och vet å använda dom båda. Att du skriver med stora bostäver och från levra, som vi kallar det i Norge, är som kryddor i debatten! Jag setter erfarenhet mycket högt och gillar att tänka tilbaks på all den tid jag gick i skogen med min morfar och söp i mig av all den kunnan och erfarenhet han hade. Han bodde halva livet i USA från början av 1900 talet och til slutet av 1930 talet och överlevde som arbetare på höghus i Chicago - som han berättade: Dom som ville lära överlevde, dom som inte ville lära, fall ned och dog! Det jag inte gillar, och inte har gillat i livet, är dom aldri kann eller vill lära och aldri kann eller vill se att det kann finnas bettre måtar å göra ting på, och som inte har kritiska frågor om hur dom jobbar. På såger jag får till reparation och kedjeslipning, läser jag hur killorna använder sågen, och jag gir dom nogra råd. Nogra syper i sig vad jag berättar, och andra lyssnar och kommer tilbaks och har gjort samma skitet gong på gong! Det er den typen jag tänker på när jag berättade om han som hade ett års erfarenhet 40 gonger. Den är i.ö. inte ihopdiktat, den var min f.d. chef favoritberätning från jobb i Finnmark.
Det här blev långt, men jag hoppas att jag får fram vad jag mener: ERFARENHET ER INTE Å SKRATTA AV!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242088 Tjenare Jens! Mycket intressant berättelse jens! du fick fram vad du mener! jag tror inte att jag behöver förklara för dig vad jag försöker få fram här! jag uppskattar även dina inlägg här på forumet! och dom du försöker lära hur man använder såga å kedjorna måste ju ha nån som talar om för dom hur man ska göra? eller hur?...erfarenhet!

min farfars far och morfars far och min gode farfar född 1909 hade ihop med sin svåger x antal hästar som de körde virke med och hyrde ut när det begav sig i början på 1900!(när vi var samma land) :smile: dom hade dessutom flera kolmilor som dom drev då och åkte å sålde kol i bla stockholm under krigsåren i en inköpt volvo lastbil...farfar o svågern startade sedemera ett sågverk med en bolinder ramsåg och en tändkulemotor (beijer 35) enl berättelse så fick jag reda på att det mesta av det virke dom sågade gick till 80% till norge! för uppbyggnad efter kriget... men även tyskland,polen,frankrike och england! dom var entreprenörer! och dom är mina stora förebilder! driftiga och duktiga på alla vis!..blev det problem så fixade dom det!(utan kurser) dom visste hur en "slipsten ska dras"! :smile: det man inte visste lärde man sig!.......genom att själv prova.....eller av dom som visste/hade erfarenhet!

kanske nåt för alla slapptaskar idag att tänka på? varför vi har det så bra som vi har det trots allt?........jo för att folk har JOBBAT och betalat skatt till sveriges statskassa! som är till för sveriges medborgare!!!!

sen det totala vansinnet som pågår i detta land idag det talar vi så klart tyst om......för annars........

tycker du att jag är ovillig att lära nytt jens?....nej då.....jag är ganska frågvis av mig! den som har nåt nytt att komma med när det gäller motorsågar eller trädfällning är hjärtligt välkommna att komma med förslag! har inte hänt mycket på den fronten de senaste 50 åren mer än en massa trams så som körkort mm! inkl kapa stolar ur stubbar mm och andra vinstdrivande projekt runt det hela! det är business numera! så tycker jag.....ni andra får tycka precis vad ni vill! bra va? "säker skog" är en vinstdrivande verksamhet med lobbyister överallt för att det ska bli lagkrav mm! tro inget annat! ja nu gör jag mig mer eller mindre osams med folk som jag känner igen ganska väl men det bjuder jag på! :lol:

det hela handlar om "riktskär" "fällskär" och "brytmån" det är ju otroligt komplicerade saker vi pratar om!! :wink: och dessutom tar dom i när det gäller både bredd och längd på brytmån pga att dom betraktar alla som idioter!! vinkeln på riktskär är den mest skrattretande! 60-75 grader! troligtvis för att brytmån alltid ska hålla ihop när man fäller?....jag har aldrig någonsin i min karriär gjort ett större riktskär än 5-10 grader! varför förstöra virke i onödan?.......förlåt......jag gjorde det när jag gick motorsågskörkortet! det kan ju vara förödande när man hugger fina frötallar! men det får ni inte lära er på motorsågskörkortet va?...nej tänkte väl det!! :wink:

vi tar ett ytterligare exempel! ..."grönt kort" vi var ca 20 pers på den "utbildningen" jag gick på! kostade vad jag kan minnas ca 5700 + moms per pers! fyra dagar med en massa ??????)))(//&&%%%¤¤##"""" .om jag fattade saken rätt tjänade den snubben som var "egen"114000 + moms på 4 dagar!! :surp: det enda han hade gjort förutom att snacka lite (eller förvisso ganska mycket)var att ha kopierat en jävla massa papper för prov mm! vi snackar 59 kr på clas i sjön!! :smile: är det nån som vill starta en utbildnings verksamhet! :wink: kontakta mig via pm tack.......jag menar allvar!!

svetsning,bonde,gruvbrytning mm skulle jag gärna gå en "kurs" i! :grin: men gör det att jag vet vad jag pysslar med då ? ...nej så klart inte....krävs många många år för det!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242095
anersimyra skrev:Nu fan ska ni få höra. På en fråga till Arbetsmiljöverket huruvida utlandsutbildade arborister eller huggare behöver ta motorsågskörkort eller inte, blir svaret. Har man utbildning i annat land, vilket motsvarar kunskaper som fås genom säker skogs kurser. Då behöver dessa INTE !!! Skaffa svenska motorsågskörkort. Alltså är alla med svensk gymnasial skogsutbildning inte tvungna att skaffa motorsågskörkort. Frågar man säker skog får man svaret att motorsågskörkort behöver alla skaffa sig, det är alltså inte sant, svensk skogsskola är fullt tillräcklig enligt Arbetsmiljöverket. :surp: :surp: :ymsigh: :^o :^o :^o

Går det att få det verifierat i från AMV så man kan se det på deras papper .

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

gunn  
#242108 Vad har hänt med folk? Jag minns då motorsågen helt slog ut timmersvansen och alla i skogen skaffade motorsåg. Det enda problemet då och senare, för vissa enstaka personer, var om de inte fick sågen att gå, f.ö. så jobbade de i djupsnö, ibland helt ensamma hela vintrarna och långt från allmänna vägar. Jag har aldrig från dessa dagar fram till nu hört talas om någon som skadade sig med motorsågen. Jag har själv använt motorsåg sedan 60-talet och motorsågskörkort låter som ett skämt i mina öron.
Varför ska folk som har båda tummarna i röven och även huvudet gå motorsågskurs och använda sådana för dem livsfarliga maskiner som en motorsåg

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#242111
Huggarn skrev:
anersimyra skrev:Nu fan ska ni få höra. På en fråga till Arbetsmiljöverket huruvida utlandsutbildade arborister eller huggare behöver ta motorsågskörkort eller inte, blir svaret. Har man utbildning i annat land, vilket motsvarar kunskaper som fås genom säker skogs kurser. Då behöver dessa INTE !!! Skaffa svenska motorsågskörkort. Alltså är alla med svensk gymnasial skogsutbildning inte tvungna att skaffa motorsågskörkort. Frågar man säker skog får man svaret att motorsågskörkort behöver alla skaffa sig, det är alltså inte sant, svensk skogsskola är fullt tillräcklig enligt Arbetsmiljöverket. :surp: :surp: :ymsigh: :^o :^o :^o



varför ska dom behöva detta? vi är väl med i EU? som är så bra? alla är lika! och ska ha samma förutsättningar eller hur? jag tycker själv att vi ska gå ur EU men nu är det som det är och då ska fanimej andra länders utbildningar gälla i sverige också!! och alla som vill hit och jobba ska få göra det!! ni som röstat för detta......kom inte å klaga nu inte!!

"frågar man säker skog"!! haha hade du väntat dig nåt annat svar ifrån dom? det är dessutom inte sant!

svensk skogskola är betydligt bättre än alla motorsågskörkort du kan skaffa dig! i synnerhet före ca 1988!.......sedan blev det 3 årig naturbruksgymnasium och det gick utför när det gäller motorsågar och huggning......men uppåt när det gäller många andra ämnen! :smile:
Visst är det sant att säker skog säger att: ALLA som är verksamma i sverige ska ha motorsågskörkort, vi har haft diskussioner med både säker skog och amv hela våren angående detta.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#242113
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Nu fan ska ni få höra. På en fråga till Arbetsmiljöverket huruvida utlandsutbildade arborister eller huggare behöver ta motorsågskörkort eller inte, blir svaret. Har man utbildning i annat land, vilket motsvarar kunskaper som fås genom säker skogs kurser. Då behöver dessa INTE !!! Skaffa svenska motorsågskörkort. Alltså är alla med svensk gymnasial skogsutbildning inte tvungna att skaffa motorsågskörkort. Frågar man säker skog får man svaret att motorsågskörkort behöver alla skaffa sig, det är alltså inte sant, svensk skogsskola är fullt tillräcklig enligt Arbetsmiljöverket. :surp: :surp: :ymsigh: :^o :^o :^o

Går det att få det verifierat i från AMV så man kan se det på deras papper .
Det tror jag nog inte, vi har inför en kommunal upphandling där motorsågskort krävs frågat om en utlandsutbildad arborist behöver ta svenskt motorsågskörkort, säker skog bollar frågan till amv, och de tillbaks till säk,skog, amv:s senaste svar var att utbildningen från utlandet ska motsvara säker skogs utbildning, alltså torde svensk tvåårig skogsskola duga lika bra som något annat.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Homo abies  
#242116
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Nu fan ska ni få höra. På en fråga till Arbetsmiljöverket huruvida utlandsutbildade arborister eller huggare behöver ta motorsågskörkort eller inte, blir svaret. Har man utbildning i annat land, vilket motsvarar kunskaper som fås genom säker skogs kurser. Då behöver dessa INTE !!! Skaffa svenska motorsågskörkort. Alltså är alla med svensk gymnasial skogsutbildning inte tvungna att skaffa motorsågskörkort. Frågar man säker skog får man svaret att motorsågskörkort behöver alla skaffa sig, det är alltså inte sant, svensk skogsskola är fullt tillräcklig enligt Arbetsmiljöverket. :surp: :surp: :ymsigh: :^o :^o :^o

Går det att få det verifierat i från AMV så man kan se det på deras papper .
Det tror jag nog inte, vi har inför en kommunal upphandling där motorsågskort krävs frågat om en utlandsutbildad arborist behöver ta svenskt motorsågskörkort, säker skog bollar frågan till amv, och de tillbaks till säk,skog, amv:s senaste svar var att utbildningen från utlandet ska motsvara säker skogs utbildning, alltså torde svensk tvåårig skogsskola duga lika bra som något annat.

Det som gäller är att kunskapsnivån skall (vara "rätt" (se aml.) och) kontrolleras med dokumeterat godkänt resultat genomfört teoretiskt o praktiskt prov. :ugeek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).