Motorsåg och handhållet

Stihl MS 201, bra köp?

53 inlägg 40818 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Brumsten  
#302846 Hej, Meraproblem-tronik, ett krav för tvåtaktarens överlevnad av miljöskäl.
Ta tex. Stihl:s kapmaskin 500i, där måste maskinen nollställas med en dator vid filterbyte, hur är det med sågarna?.
Det är visserligen en maskin med direktinsprutning, men det kommer nog även på sågarna var det lider.
Nu för tiden använder ju tillverkarna slutförbrukarna som produktutvecklare, det är ju billigare än egna långa fälttester
när vi nu inte har så många skogshuggare kvar.
Alla tillverkare säger ju att dom nya maskinerna har genomgått långa fälttester när dom lanseras, ändå fungerar dom inte.
Fick i veckan höra att många sågar från en stor tillverkare har levererats med orunda cylindrar som orsakar stort slitage
på kolven, den slits ner på både insugssidan och avgassidan, och sågen slutar gå på tomgång.
Men det är väl småsaker i dessa oroliga tider när det gäller landets framtida styre.
Ha de.
Ha de.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302923 Visst kan problemen öka med m-tronic, men även sågar med vanliga förgasare tycks ju kunna krångla rejält nuförtiden så jag vet inte om en vanlig förgasare är någon garanti för ett problemfritt sågägande.

Min 261 m-tronic har gått som en klocka sedan dag ett oavsett temperatur och andra faktorer så ibland verkar ju till och med en datorstyrd såg kunna fungera...frågan är väl mest om den fungerar bättre än en identisk konventionell såg...och om skillnaden i funktion motiverar prisskillnaden.

Får titta in till handlaren och höra om den nya sågen verkar vara på ingång snart, annars kanske det är lika så gott att slå till på den nuvarande modellen och förhoppningsvis slippa eventuella barnsjukdomar och liknande - om det skulle bli sådana.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

johan eriksson  
#303029 Någon som har en MS200 att sälja av er som går i bytestankar? Funderar på att byta upp mig lite, har första generationen av 020 idag och är nöjd.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

tikkapikka  
#303460 Handlade idag en ms 201 så nu har jag väl ett bra komplement till min 550xp då jag verkligen kommit igång med att vara i skogen det sista året. Kvista vindfällen står på menyn för ms 201 till helgen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304119
johan eriksson skrev:Någon som har en MS200 att sälja av er som går i bytestankar? Funderar på att byta upp mig lite, har första generationen av 020 idag och är nöjd.


Jag har precis köpt en 201:a och ska sälja min 200:a.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

cato  
#305056 Har i helgen provat min nya ms 201 underbar såg, lågvikt varvvillig känner mig nöjd att ha den som komplement till 260,n inget att klaga på så långt

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201, bra köp?

tikkapikka  
#308663 Min nya ms 201 har nu gått ett antal tankar och senast idag följde den med ut för att reda upp vindfällen av gran med diameter upp mot 35 cm. Blev faktiskt förvånad över den lilla ettriga sågen, största pluset var att jag nyss skadat min axel och lätt såg kändes skönt. Lite trög är den ju nu i början men det lossnar väl vad det lider.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201, bra köp?

johan eriksson  
#308673 Hittade en MS200 idag till vettigt pris och möjlighet att kolla på den innan affär, ser fram emot att prova den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).