Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 484011 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

simon  
#44073 Du får kanske börja snegla på STIHL också snart? :grin: :grin: (Kör förresten en Avensis privat :lol: )
Jag får nog hålla med dig Rank. Det lilla som jag har jämfört mellan märkena så tycker nog jag att STIHL har lite
smartare lösningar på en del detaljer. Brukar jobba med en kompis ibland och han har en husqvarna modell ? motsvara min 280 tror jag. Har fått en känsla att STIHLen är lite rappare i varvet än den Huqvarna som han har iaf.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

swe#kipp  
#44114 Jag kan bara konstatera att alla såg märken har bra och mindre bra modeller Hva har tex 346 och 372 som är erkännt bra sågar Stihl har 361 och 200/200t som skall vara riktigt vassa sågar Dolmar har ju 5000 och 7900 som är topp sågar inom sina klasser !
Så det är nog mest en fråga om man har bra handlare/service där man bor och jobbar och vilken såg som känns bäst i händerna :)

Själv kör jag med Hva för jag gillar hur dom går och känns när jag kör dom !
Väntar med spänning på att min trimmade 346xpg skall dimpa ner med posten (är som ett litet barn på julafton) !!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

swe#kipp  
#44272 Har idag haft en religiös upplevelse (som JAG tror att det känns) fick hem min nytrimmade 346xpg och det är sjukt vad den går jag kan lägga mer tryck på den nu med 8 pins drev än vad jag kunde innan med ett 7pin :surp:
Känns som att min 357xpg inte har nån plats kvar i mitt sågande då denna lilla gobit göra samma jobb i princip :D
Kan bara rekomendera er andra som gillar extra fart i era sågar att leta upp nån som kan trimma åt er eller gör det själva om ni har kunnandet :)
Jag vet att vesslan har en trimmad från Bengt i skeppshult min är INTE från honom 😈

   TS
Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

simon  
#44521 Vad innebär trimmningen? Vad har dom gjort med sågen? Drar den inte mer bränsle?

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

swe#kipp  
#44550 jo visst drar den lite mer bränsle vilket är svårt att komma ifrån om man vill ha mer effekt i en motor men det är inte nått jag oroar mig för, jag har fått en stark och lätt såg som kommer att passa mig kanon :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44587 Effekt o bränsle hör ju lite ihop.. Det är bränslet som ger effekt!

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

nexon  
#46265 Är en glad innehavare av 2 st stihl sågar 260 och 441, kör mest med 441 då den är av vibrerad och har värme i handtaget till skillnad från 260. 441 kör jag nu med till allt där jag pysslar nu. Det är utgallring av lövträd i ett granbestånd. så det är allt mellan små kvistar till träd med 60 cm i omkrets. Är lite tung till kvistning men det har igen sig när man fäller. Bättre bränsle ekonomi och oljeförbrukning jämnfört med 260.
260 har blivit reserv såg och små pyssel såg, men det vet den inte om ännu. Får den reda på det så kanske den inte vill starta sen.
Filter på 441 an behöver inte rensas alls ofta. mkt bra anser jag.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46296
Rank skrev:

Selv har jeg MS 192 CE, 026 og MS 361.


Hur är det att jobba med Stihl MS 192? Jag har en 200 och är mycket mycket nöjd. 192:an är ju lättare men håller den och har den tillräckligt med kraft? Jag funderar på att köpa en 192T (topphand) för att ha som såg när jag klättrar.
Men det skulle vara kul att höra vad du tycker om 192:an.

Martin

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46331
Men det skulle vara kul att höra vad du tycker om 192:an.

Martin


Jo er meget fornøyd, har sendt deg en PM med litt mer detaljer.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49063 Nån som känner till Jonsereds 2200-serie ? Jag har haft två 2147:or men den har de tydligen slutat tillverka och jag undrar vilken modell som är efterföljare till den. 2245 och 2250 verkar inte riktigt vara proffssågar.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

swe#kipp  
#49091 Nisse det är 2153 som är efterföljare .

   TS
Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49198 Hmm, jag hade väntat mej en 22-model som efterföljare till 2147. Med lägre bränsleförbrukning (påstår de åtminstone) och kedjespännare utan verktyg - kunde vara bra ibland då man kvistar.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nonkan  
#53425
Nisse Husberg skrev:Hmm, jag hade väntat mej en 22-model som efterföljare till 2147. Med lägre bränsleförbrukning (påstår de åtminstone) och kedjespännare utan verktyg - kunde vara bra ibland då man kvistar.


Jonsered baserar modellnamnen på generation + cylindervolym, så när de hottade upp 2147 med större cylinder så blev nya namnet 2153. Det är exakt samma uppgradering som på HVA 346 > 346 NE, men HVA tyckte modellnamnet 346 var så inarbetat så de ville inte byta. Dessutom hade de redan en 353.

22-generationen på proffssågar lär ta ett tag, vilket jag tycker är bra. De måste testa de nya 2-taktsmotorerna ordentligt innan de börjar sätta dem på proffsmodeller, för när de kommer måste de verkligen fungera. Sen är ju 22-motorerna ganska stora (bulliga) pga "dubbelförgasaren" och friskluftskanalerna i cylindern. På en stor såg (typ HVA 576 XP) spelar det inte så stor roll, för den sågen är stor ändå, men ska man kvista blir det stor skillnad med en bullig såg.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53439 Jo, jag vill absolut inte ha en större såg än 2147. Den är väldigt smidig vid kvistning - det är otroligt så det kan vara trångt då man fäller en luden gran eller tall som stått i skogslaggen.

Jag hoppas i alla fall att de får den nya serien att starta snabbare. Den gamla förgasaren är annars bra men den skall ha minst 10 ryck innan den fått tillräckligt bränsle för att starta då den har stått en tid och är kall. Och sedan skall man bara inte röra gasen innan den gått en stund.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Fiat 4WD  
#55527 Dagens!
ang kvistning å åtkomlighet så är nya Hva 346 fortfarande utomordentligt kompentent. Bytte en 346 XPG-04 mot en alldelles ny 346XPG. Som en liten julklapp till mig själv. Men det var ett uppköp.
Såsomtidigare Riktigt rapp, stark och smidig. Dessutom uppdaterad med primer och dekomperssionsventil vilket jag inte trodde var så bra som det var. Användbar hela tiden å minskar belastningen på rygg å leder dessutomig. Smidiggtm att starta sågen i trånga lägen oxå.

/Anders

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).