Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 481519 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

dhaglund  
#476763 Jag tänker nog som du att en 50 och 60 cc såg ligger lite nära varann. Därför skulle jag välja den större. Å andra sidan har min min MS361 på 60 cc inga problem med 20 tums svärd. Jag antar att det beror på hur ofta du behöver den större sågen. Behöver du den ofta, köp 60 cc. Mer sällan, då gör det ju inget att den blir lite tyngre.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476764 Viss da ikkje må vera HVA så skal jo ikkje den nye stihl 462, som er på litt øve 70 kubikk veia meir enn 6 kg meiner eg, er jo ikkje så mykje meir enn 560 utan varme. Meiner den vege 5,6 kg. Da er jo som dhaglund og du sjølv nok har tenkt på bruksområdet som er avgjerande.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Hema  
#476766
dhaglund skrev:Jag tänker nog som du att en 50 och 60 cc såg ligger lite nära varann. Därför skulle jag välja den större. Å andra sidan har min min MS361 på 60 cc inga problem med 20 tums svärd. Jag antar att det beror på hur ofta du behöver den större sågen. Behöver du den ofta, köp 60 cc. Mer sällan, då gör det ju inget att den blir lite tyngre.

Ja för kroppen är det såklart bättre med en lättare såg, jag var dock mer inne på att sågen skulle hålla och om man då har ett stort behov av att kapa/fälla stort så skulle det snarare motivera till en större sågmodell.

Jag upplever att det är stor skillnad mellan 50cc respektive 60cc. Fast steget mot 70cc ärsåklart större. Bästa vore väl om trådskaparen kunde få prova en 60cc respektive 70cc och utifrån den upplevelsen välja passande såg.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476775
Hema skrev:Lite nyfiken på varför du är sugen på att använda 3/8-kedja?


Jag var nyfiken på detta för några år sen och provade ett antal sågar under 65cc med 3/8 73LP.
Jämförde med .325 21LP.
Det var rätt lärorikt. Man fick en hel del erfarenhet av detta test om hur sågar går och vad kedjan kräver.
I kapning gick några lika bra med 3/8 som .325, andra sämre.

Rätt förvånande så presterade tex 262 sämre med 3/8 än .325 med samma skärtandstyp och svärdslängd.
Lika förvånande att Dolmar 5000 presterade bättre med 3/8 med samma skärtandstyp och svärdslängd..

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Hema  
#476780
Mange skrev:
Hema skrev:Lite nyfiken på varför du är sugen på att använda 3/8-kedja?


Jag var nyfiken på detta för några år sen och provade ett antal sågar under 65cc med 3/8 73LP.
Jämförde med .325 21LP.
Det var rätt lärorikt. Man fick en hel del erfarenhet av detta test om hur sågar går och vad kedjan kräver.
I kapning gick några lika bra med 3/8 som .325, andra sämre.

Rätt förvånande så presterade tex 262 sämre med 3/8 än .325 med samma skärtandstyp och svärdslängd.
Lika förvånande att Dolmar 5000 presterade bättre med 3/8 med samma skärtandstyp och svärdslängd..

Skulle du vilja påstå att det har o göra med motorkaraktären på respektive såg. Att en med bättre grunddrag funkade bättre med 3/8, än med en högvarvig där 0.325:an funkade bättre på högvarviga, som då ex. den stora kvistsågen 262:an?

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476815 Ja, karaktären/konfigurationen i sågens motor är avgörande.
För att kedjan ska komma till sin rätt och sågen inte bli överbelastad så krävs det att den håller varvet bra utan att gå varm.
Inte alla klarar det och då är .325 o föredra.
3/8 kedjan är grövre o tar mer kraft/tand.
Lite som .325 beter sig på såg som är bättre med 3/8Hobby

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

dhaglund  
#481416
JensSkoog skrev:
dhaglund skrev:Det är väldigt lite "stil" i den här tråden.

:lol: :lol:

Saknar du inte en liten såg i samlingen, dhaglund ?
Jag skulle aldrig orkat gå med min ms360 hela dan, och heller inte med min ms261, men 200'an och 192'an är "heldagssågar" i klengallring och trädgårdsjobb.


Därför så nu har jag blivit ägare till en Stihl 024 AV Super (AVSEQW). Den är lättare än mina andra sågar och otroligt nog fungerar hantagsvärmen fortfarande trots att sågen är så gammal att det står "Made in West Germany" på den! Sågen känns skapligt stark och är ganska lätt. Jag öppnade upp ljuddämparen lite och justerade förgasaren därefter men jag tror inte att detta påverkar effekten allt för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#481466
dhaglund skrev:Därför så nu har jag blivit ägare till en Stihl 024 AV Super (AVSEQW). Den är lättare än mina andra sågar och otroligt nog fungerar hantagsvärmen fortfarande trots att sågen är så gammal att det står "Made in West Germany" på den! Sågen känns skapligt stark och är ganska lätt. Jag öppnade upp ljuddämparen lite och justerade förgasaren därefter men jag tror inte att detta påverkar effekten allt för mycket.

:-bd :-bd

Vad bra, @dhaglund, grattis :grin:

Har inte ägd någon 024'a, men servat många, och ofta har jag tänkt att holler en
såg i gång och drar bra efter så många år med ägare som inte tar hand om sågen
als, så måste det vara en bra såg.
024 gick det många av här till stugägare och hobbysågare, och
då vet man ju hur dom behandlas. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Axel67  
#501537 Hej , är ny här.
Har några Ekar och andra stora Tallar och även grova Björkar på tomten , så jag kör med en HVA555,60cc
långt blad. Är som att skära i smör! Till grenkapning på vanliga träd användes en HVA440.
Har sålt av 1473m2, av tomten , så nu har jag bara drygt 7000m2 kvar med många ekar och andra grova träd.
Ekarna är i storleken 525cm i omkrets, de är skyddade, men har ett antal runt 200cm varav några måste "ansas".

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Hema  
#501550 Är du helt nöjd eller sugen på något större?

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Axel67  
#501633 Helnöjd med dessa.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

HannuRöj  
#558790 024 AV!
Jag har 024 nånstans under skroten. Det ska bli min nya projekt! Eller omedelbart efter Husqvarna 350, som ventar på mig att täta läckande oljetanken...🤔
Ett par år sen jag fixade 026. Man kan aldrig ha för många veteranmotorsåg!

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

jonsskl  
#746336 Finns det någon som har erfarenhet av Echo-motorsågar?

372xpg

Denna såg fungerar bra för mig när jag skall fälla grövre träd i skogen samt även gårdsträd som fått växa lite för länge 60cm< tycker jag att sågen mår bra i under 60cm tycker jag inte att den får jobba som den skall, det är inte nån såg som jag gillar att kvista den är trots allt lite stor och klumpig och på min har jag dubbla barkstöd som jag tycker är i vägen vid kvistning utan dom så funkar den att kvista men är tung som sagt !!

372xpg är bra när du har mycket grov virke att kapa och fälla, du spar tid och det sliter inte så hårt på sågen som det skulle göra med en mindre såg modell !![/quote]

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

DennisCA  
#757726 Funderar på att skaffa en äldre såg att ha som projekt och renovera (och slutligen använda, allt-i-allo men huvudsakligen vedkapning). Tänker 70 och 80 tals modeller, vad för modeller från den tiden skulle ni rekommendera? Jonsered, Husqvarna, Partner tänker jag på.

En Jonsered 380 finns till salu och det är en 80 tals modell, säljaren vill ha 800kr för den. Är det bara jag men känns det mycket för en gammal motorsåg? Är det ändå en marknad för gamla sågar som drar upp priset?

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

jonsskl  
#757728 Det beror på skicket. Jag gillade skarpt Husqvarna 254XP.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).