Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 481527 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

DenimDude  
#409034
IMG_1474739866.564960.jpg


Stihl MS192, funkar klockrent till vedhuggning och hugga gärdesgård. Trivs inte om det blir grovt eller torrgran... Den krånglade idag, så jag tog Husqvarna 550 xpg istället, gärdesgården blev att se ut som den gått genom en flistugg! Måste bero på utformningen av kedjan?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

TrioBrake  
#409037
DenimDude skrev:
IMG_1474739866.564960.jpg


Stihl MS192, funkar klockrent till vedhuggning och hugga gärdesgård. Trivs inte om det blir grovt eller torrgran... Den krånglade idag, så jag tog Husqvarna 550 xpg istället, gärdesgården blev att se ut som den gått genom en flistugg! Måste bero på utformningen av kedjan?


Vilken överraskning att stihlen krånglade ;)

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

DenimDude  
#409038
TrioBrake skrev:Vilken överraskning att stihlen krånglade ;)


Haha! Nej inte direkt... Men, ta i trä, så har den gått ganska bra faktiskt! Men det är ju inte som en Husqvarna, aka evighetsmaskin

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

TrioBrake  
#409044
DenimDude skrev:
TrioBrake skrev:Vilken överraskning att stihlen krånglade ;)


Haha! Nej inte direkt... Men, ta i trä, så har den gått ganska bra faktiskt! Men det är ju inte som en Husqvarna, aka evighetsmaskin


Tänk om alla sågar kunde gå som en Husqvarna [emoji12]

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

H-kan  
#409127
traktorz skrev:Stihl MS201C-M är ett lätt arbetsredskap, skonsammare mot kroppen än tyngre dito. Med vass kedja, så kan man använda den för hyfsat krävande jobb.

HVA 443XP?
- Menar du kanske den lilla 439, men det är ju ingen XP-såg.
- Eller kanske 543XP(G), omdiskuterad här i forumet? Borde kanske heta just 443?
- Eller T540XP, men den modellen finns ju ännu bara som topphandsåg.

Ref:
Husqvarna 543 XP/XPG
http://www.husqvarna.com/se/produkter/motorsagar/
http://www.husqvarna.com/se/produkter/m ... 967155312/
http://www.husqvarna.com/se/produkter/m ... 966776133/
http://www.husqvarna.com/se/produkter/m ... 967287512/


Det är så många siffror. Jag testade 543 xpg. 439 är ju ingen XP och har färre kW. En sån där topphandsåg verkar ju rätt läskig. Nä, än så länge är jag nöjd med stihlen. Men den är ju inte i närheten av känslan i min 346xpg. Eller vad den nu har för nummer....

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

rikard_e  
#409135 Är det någon här som kört både 339xp och stihls 200/201?

Står i funderingar till att byta

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

traktorz  
#409142 Har själv inte kört 339XP, men den tar ju H30-kedjan (.325"). Nya X-cut från HVA passar ju den också.

Däremot Stihl MS200/201 tar en klenare 3/8" Hobby/Lågprofil kedja, som filas med 4.0 mm rundfil.
Sköter man sin MS201, bl.a. rengör ofta under kedjekåpan, samt ser till att kedjan är korrekt spänd, och företrädesvis sågar med skjutande kedja som är skärpt, så är den ett förträffligt lätt och smidigt arbetsredskap.

Mer plast på nyare sågar gör dessa oömmare än tidigare generationers sågar, vinsten är främst lättare sågar, vilket i de flesta fall är en acceptabel trade off, åtminstone om man har nära till reservdelar hos service-verkstaden.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Hema  
#409156
rikard_e skrev:Är det någon här som kört både 339xp och stihls 200/201?

Står i funderingar till att byta

Har inte hört något negativt om den senaste versionen an MS201 med m-tronic, kampanj 5990:- inkl, året ut om jag kommer ihåg rätt från i fredags.

Husqvarna verkade stå i valet o kvalet om de skulle släppa någon 40cc xp-såg för bensin. Men handtagsväme blir det nig inte tal om. MS201 och HVA-T540 (o 339xp) är från början gjorda som toppgandssåg och därför är motorkroppen omvänd och någon generator för elvärme finns inte heller. Allt för att kunna erbjuda en så kompakt såg som möjligt.

Så om HVA skulle ta sig an Stihlkonkurrensen, så kanske det vore bättre att göra en mindre 550 i 540-format och då kunna erbjuda handtagsvämre än att bara bygga om T540:n. Husqvarna på mässan sa att de hade fått en del frågor om ersättare till den nu sedan länge utgående 339:an.

Men detta kanske redan var kända fakta, då man fick nöjet att gå igenom mässan med dig o din polare. Dock så tog ju någon en liten avstickare då o då. :)

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413190
traktorz skrev:Har själv inte kört 339XP, men den tar ju H30-kedjan (.325"). Nya X-cut från HVA passar ju den också.

Däremot Stihl MS200/201 tar en klenare 3/8" Hobby/Lågprofil kedja, som filas med 4.0 mm rundfil.
Sköter man sin MS201, bl.a. rengör ofta under kedjekåpan, samt ser till att kedjan är korrekt spänd, och företrädesvis sågar med skjutande kedja som är skärpt, så är den ett förträffligt lätt och smidigt arbetsredskap.

Mer plast på nyare sågar gör dessa oömmare än tidigare generationers sågar, vinsten är främst lättare sågar, vilket i de flesta fall är en acceptabel trade off, åtminstone om man har nära till reservdelar hos service-verkstaden.


Har precis köpt en 201:a efter min 200. Vet du om svärdet från 200 passar på 201an?
( kan förstås gå ut och skruva och prova men tog den slappa vägen till svar :wink: )

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Ferguson system  
#413191
Uvskogen skrev:
traktorz skrev:Har själv inte kört 339XP, men den tar ju H30-kedjan (.325"). Nya X-cut från HVA passar ju den också.

Däremot Stihl MS200/201 tar en klenare 3/8" Hobby/Lågprofil kedja, som filas med 4.0 mm rundfil.
Sköter man sin MS201, bl.a. rengör ofta under kedjekåpan, samt ser till att kedjan är korrekt spänd, och företrädesvis sågar med skjutande kedja som är skärpt, så är den ett förträffligt lätt och smidigt arbetsredskap.

Mer plast på nyare sågar gör dessa oömmare än tidigare generationers sågar, vinsten är främst lättare sågar, vilket i de flesta fall är en acceptabel trade off, åtminstone om man har nära till reservdelar hos service-verkstaden.


Har precis köpt en 201:a efter min 200. Vet du om svärdet från 200 passar på 201an?
( kan förstås gå ut och skruva och prova men tog den slappa vägen till svar :wink: )


Ja, det er det samme sverdfestet på stihl ms 200 og 201.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413193 Perfekt! Köpte 35 till den nya och har 30 på den gamla!

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Sågomanen  
#418845 Jag har sedan början av 90-talet kört olika Husqvarna motor och röjsågar. Främst p g a Naturbruksgymnasiet utbildade på 242xpg vilken jag trivdes mycket bra med varför det sedan nästan uteslutande blivit Husqvarna.

Nästan betyder att jag köpte en ny Stihl MS201C förra året. Jag använde den till lite vindfällor som var klen 20 cm tall. Sågen är lätt, modern och smidig. Min dåliga erfarenhet av den var att, troligen med dragande kedja, täpptes svärd och kedja till av spån så det kilade fast. Har aldrig upplevt det på en såg tidigare. Jag upplevde den som klen för sin uppgivna effekt. Det blev ett byte till en fin begagnad 339xpNE.

346xpg gamla modellen har jag haft, trevlig men 346xpgNE är trevligare, mer kraft då den är på 50cc och blåsan underlättar start, lite snyggare med grå sidokåpa också :smile:

Den ena jag har har Bengt i Skeppshult trimmat, det blir stor skillnad i effekt....och ljud tyvärr men det är ändå värt det, den påminner i effekt om en 262xpg som jag tycker var en ovanligt lyckad konstruktion men där pratar vi ju mer fäll än kvistningssåg.

254xpg var mer av en allroundsåg som liksom 262xpg höll mycket hög kvalitet med raka rör innan kraven på avgaser började komma. En 346xpgNE är en finfin allroundsåg för den självverksamme. Är det dock mycket grovt börjar behovet av en större såg komma smygande och är det mycket klent, röjning och kvistning räcker en mindre såg bra. Flera här använder ju olika sågar till olika ändamål liksom jag själv.

Senaste tillskottet i förrgår blev en 439. Jag har sneglat på den på hyllan hus den lokala Husqvarna återförsäljaren men jag har hittills dissat den då den inte såg ut som en Husqvarna brukar göra, att den är made in Japan och saknar XP beteckningen. När jag efter ett par års betraktande av den från början tilltänkta efterföljaren till 339xp bestämde mig för att tycka att Husqvarna är innovativt som ser fler marknader och låter tillverka modeller som man inte själv utvecklat från grunden så köpte jag en 439. Första intrycket är att den ser annorlunda ut och att den är mycket lätt och välbalanserad. Den heter inte XP men har den grå sidokåpan från XP serien. Mycket lätt att dra i snöret och praktiskt med återfjädrande stoppknapp. Bra balans med 14 tums svärd som jag uppgraderade till från standard 12 tum och låg tyngdpunkt i kroppen. Nu är den bara körd ett par timmar men förvånansvärt rapp motor. Hade det stått XP på den hade jag inte ifrågasatt det.

Någon som vet varför den eller en annan såg inte ersatt 339xp? För liten/krympande marknadsför små proffssågar?

550xpg hade ju problem i början och min som skulles ta fri från "barnsjukdomar" tog gott om tid på sig att kalibrera in sig vilket yttrade sig i fyrtaktande, blårök trots Aspen och seg uppvarvning. Nu är den dock bättre. Förr var det med få undantag bara att ta sågen ur kartongen och den gick bra från början. Samma sak med röjsågarna. Har kört mycket 250rx och 252rx sedan de kom. Bara att starta ur kartong och köra och i princip oförstörbara. Min 555:a behövde tillvänjning av den yttre miljön men sedan går den bra. Däremot är den inte lika kvick i uppvarvning som min gamla 252rx trots trimning hos Bengt. Den blev bättre men inte riktigt samma vrid i botten.

Nog om mina egna erfarenheter men ville bidra lite. Någon som har kört semiprofessionella sågarna, t ex 353:an?

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

t4bb3  
#426649 Ska köpa en ny motorsåg och egentligen min första. Känner att jag inte har koll på vad jag borde skaffa, har tidigare bara använt motorsåg utan att tänka på vad det är. Men har har använt sågar från alla tre märken (Husqvarna, Jonsered och Stihl).

Har "bara" 24 hektar att sköta om och det är primärt veduttag/gallring jag kommer att göra.

Vad är lämplig såg?

Ser nu att Husqvarna 435/440/445 för stunden är på kampanj till ett pris som känns lämpligt. Men vill ju inte köpa något som inte kommer att funka i längden.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426651 ML Marktjänst! Hur upplever du 439:an mot 201:an?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Sågomanen  
#426655 T4bb3: om dina ha är produktiv skogsmark har du ändå en hel del skog och mer förväntat arbete genom framtida tillväxt och veduttag. Då du mest kommer hugga ved behöver du en del kraft och slitstyrka. De sågar du nämner är inte alls usla gentemot många andra men de har av naturliga skäl inte samma egenskaper som en proffssåg (läs XP).

Vill du ha en såg som du kan kvista effektivt med behöver du en varvvillig motor och sådär är XP oslagbara samt att du har vevhus i magnesium, ofta handtagsvärme för kalla/blöta arbetspass och minsta möjliga vikt i relation till effektuttaget. En ny proffssåg kostar från 6-7 000:- uppåt 9 500:-. Ligger det utanför din budgetram så titta på en fin begagnad Husqvarna 254xp, 346xp för ca 3-4 000:- så får du en fin slitstark såg som fortfarande matchar nya sågar som kostar dubbla priset. Gillar du nytt och garanti så slå till på en kampanjsåg men efter några år kan den börja uppvisa slitage större än proffsserien, köpa nytt igen eller renovera...

Annars finns ju lite äldre semiprofessionella Husqvarna som klassiska Husqvarna 55 som säljs frekvent på Tradera för en tusenlapp eller två som är prisvärt. Kraftig motor och bra slitstyrka men en del vibrationer men för ett par timmar på vedbacken.

Vill du testa Stihl finns ms271 som säljs för strax under 5 000:-, bra kvalitet och stark motor men inte samma varv som proffssågar men ändå prisvärd. Fundera mer på exakt vad du ska använda sågen till och hur mycket till respektive arbetsmoment. Mitt tips är som du säkert läst dig till en begagnad proffssåg. Då slipper du fundera över hur en sådan vore när du går och hugger :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).