Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 482027 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kvistsågar i 50cc-klassen: Husqvarna 550

SawTroll  
#221416
Bonn-Pelle skrev:"I det närmaste identiska sågar så när som på RevBoost™ i den 800 kr dyrare XP-modellen. Även en kosmetiskt högre effektangivelse samt högre maxvarvtal på den exklusivare modellen. Är det kanske så att 545 är en andra-sortering av premiummodellen 550?"
Mja, som jag har hört så togs 545an fram för att erbjuda de som har en 238/242 hemma, och vill byta upp sig.
Men tror nog att 543XP när den släpps kommer att ta marknaden från 545. Med 543 XP får du en högvarvig XP såg till ett lågt pris, samt möjlighet att få den med handtagsvärme-


545 er ikke "andre sortering", den er laget spesielt for å yte dårligere enn 550xp (trangere spylekanaler, og annen programvare, uten "revboost"), men er samme kvalitet.

543xp er ikke specielt lovende etter det jeg har sett, hverken Autotune eller Revboost - men tiden vil vise hva den er god for....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Husqvarna 543XP/XPG

traktorz  
#222714
SawTroll skrev:545 er ikke "andre sortering", den er laget spesielt for å yte dårligere enn 550xp (trangere spylekanaler, og annen programvare, uten "revboost"), men er samme kvalitet.

543xp er ikke specielt lovende etter det jeg har sett, hverken Autotune eller Revboost - men tiden vil vise hva den er god for....


Husqvarna 543XP/XPG

Ser att t.ex. modellerna Husqvarna 545 & 555 som ju också tillhör proffssegmentet, saknar visserligen XP attributet i varunamnet, men har alla features som toppmodellerna förutom just RevBoost™, vilken verkar vara en funktion unik för de svenskutvecklade sågarna.

543XP är ju en såg från företagets japanska utv.avd. så förmodligen har den ett antal österländska designvinklingar, på gott och ont.

Annars har den nya 543XP en motorkonstruktion med friskluftsspolning (X-Torq®), men saknar AutoTune™, kanske inte alltid en nackdel med en enklare förgasar-konstruktion med tanke på tillförlitlighet och underhåll.

543XP har på papperet bra effekt, stor bränsletank, bra oljeflöde, jämförelsevis bra bullernivåer & vibrationsnivåer, så vårt intresse finns kvar än så länge. Återstår att se hur den uppträder i verkligheten; Ser fram emot att läsa omdömen här, när den väl kommer ut på marknaden...

Ref:
viewtopic.php?f=12&t=12648&st=0&sk=t&sd=a
http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 130306.pdf
http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO ... 914-38.pdf

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

palbin  
#223626 3120xp med 42" svärd är är jättebra såga vedkubbar (eller vad
de skall kallas) av typ 1 meter-diameter-stockar - sågen som i
denna konfiguration känns mkt otymplig i sig blir balanserad
och fin i kontakt med en fet stock och tuggar på som bara den
... . Inget man vill pröva såga instick med precis kanske, men
för tillräckligt feta grejer på vedbacken är den IDEAL ... .

PS. Detta är väldigt roligt/intressant oxå kan tilläggas - om man
är lite intresserad av motorsågande för dess egen skull - vidgar
dimensionerna lite - för stockar under kanske 70 cm eller så (vet
inte exakt - har inte mätt) känns sågen för stor - men därefter
kommer den till sin rätt - även allehanda konstiga feta stubbar
göres processen kort med ... . DS.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Panne79  
#223894 Slänger mig som nybörjare in i den här tråden. :wink: Jag har en Stihl MS 171 30cm svärd (som första såg) sen ca tre år tillbaka. Hugger och kapar upp ca 25 m2 ved/år. Den har funkat klockrent. Inga problem alls med den. Känner dock att jag skulle vilja ha något lite snabbare, större och starkare. Jag har ett skifte som är dags att avverka inom något år och har tänkt göra det själv. Känns inte som att 171:an är rätt såg för jobbet.
Idéer på andrasåg (eller kanske förstasåg man ska säga)?

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

totte  
#223900 Vad är det för omfattning, dimensioner och trädslag på beståndet du skall avverka? Inte lätt att ge råd om såg utan att veta det. Och tänker du hålla på framöver att göra avverkningar i nån omfattning, också viktigt. Samt vilken budget du ungefär har tänkt dig.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Panne79  
#223901
totte skrev:Vad är det för omfattning, dimensioner och trädslag på beståndet du skall avverka? Inte lätt att ge råd om såg utan att veta det. Och tänker du hålla på framöver att göra avverkningar i nån omfattning, också viktigt. Samt vilken budget du ungefär har tänkt dig.


Till att börja med en liten avverkning. Ca 0,5 ha. Tall med genomsnittlig diameter 40-50 cm 1 meter ovan mark tror jag :???: Samt att jag kommer gallra ur ett annat bestånd med gran (25-35 cm). Också ca 0,5 ha. Samt fortsätta med att plocka ut ved (björk) Ca 25 m3 / år. Budget ligger väl runt 5-6000 kr.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

axwell  
#223903 Här har du en bra såg för det jobbet, gott och väl tillräckligt stark för det jobbet.
Mycket bra pris för en japansk kvalitetssåg, Husq 543 har inte en chans.

http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... sag-CS51EA

Min nästa såg som komplement till min nuvarande Tanaka(Hitachi) 43 cc som väger 4.0 kg men har sämre avvibrering.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

totte  
#223916
axwell skrev:Här har du en bra såg för det jobbet, gott och väl tillräckligt stark för det jobbet.
Mycket bra pris för en japansk kvalitetssåg, Husq 543 har inte en chans.

http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... sag-CS51EA

Min nästa såg som komplement till min nuvarande Tanaka(Hitachi) 43 cc som väger 4.0 kg men har sämre avvibrering.


Är väl en riktigt bra såg och ett attraktivt pris, tänk bara på att du har tillgång till service och delar. En 50 cc såg är nog lämpligt för det är ju rätt grova grejor du skall syssla med. Men det var ju i och för sig inte så mycket av den grova tallen så en 45 cc skulle funka om du inte busar för hårt med den, och med tanke på att du kört lill-Stihlen utan att mörda den i vedkapning så tror jag att det går bra.

Skulle säga att i HVA:s sortiment är 445 eller 450 bra val eller motsvarande Jonsered som väl är CS 2245 S eller CS 2250. Lite större är 455 resp 2255, men då nåt kg tyngre.

Från Stihl har du t ex MS 251, 45 cc, som har ett bra pris eller, om du går upp lite i pris, MS 261 på 50 cc.

Ett annat alternativ är ju att hitta en måttligt begagnad proffssåg Hva 346 eller Stihl.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Panne79  
#224010 Tack för det totte! Finns ju lite att välja på där. En beggad proffssåg ligger ju nära till hands... Får kolla utbudet.
Annars har jag varit så jäkla nöjd med min lilla stihl. Men jag har ju inget att jämföra med heller. Lite kort svärd är väl det jag reagerat mest över plus att den är lite slö då kanske.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Panne79  
#224011 http://www.entreprenadbutiken.se/husqva ... eries.html

Bra pris på den?

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

totte  
#224022
Panne79 skrev:Tack för det totte! Finns ju lite att välja på där. En beggad proffssåg ligger ju nära till hands... Får kolla utbudet.
Annars har jag varit så jäkla nöjd med min lilla stihl. Men jag har ju inget att jämföra med heller. Lite kort svärd är väl det jag reagerat mest över plus att den är lite slö då kanske.


Den lilla Stihlen är en förträfflig liten såg, till det man skall ha den till. Men i det grova du skall ta ner kommer den fullständigt till korta och risken är stor att den får jobba ihjäl sig. Du kommer att bli förvånad när du får nåt att jämföra med :lol:

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Panne79  
#224627 Ok, har dykt på ett erbjudande. En husqvarna 359 för 4500:-. Ny!! Är det ett bra köp ni som vet? Mycket motor. 59cc och 2,9 kW.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

totte  
#224638 Och du är säker på att den inte är en kopia? Ingen särskilt lämplig sågverkssåg, vad jag tror. 60 cc är i underkant, och den är nog mer optimerad för varv än för vridmoment. Kan ha fel, har inte kört den själv.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Panne79  
#224661 Jag hade inte tänkt att ha den som sågverkssåg. Den ska komplettera min lilla Stihl när jag ska avverka och hugga ved. Ganska säker på att det inte är en kopia. Dom hade köpt in ett väldigt stort parti.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

totte  
#224688 Åh, ursäkta, jag rörde ihop det här med en helt annan tråd, därav detta konstiga svar :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).