Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 483089 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762073 Sågen avlastas på stocken i arbete.
Inte så lätt att förbättra den tekniken.
Transportselar och väskor etc har kanske underlättat vid transport men i arbete vet jag inte nåt som underlättat direkt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762076 Finns ju förvisso Dimon-lyft och dylikt, även om den egentligen är gjord för häcksaxar.

Edit Dimonlyften - ett alternativ till midjeröjaren?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762106 Jo, det finns lite grejer till röjning. "Cyckelstyret" till motorsågen har ju gjorts i en del varianter.
Apuri har nog ännu. https://doczz.net/doc/6954341/bruksanvisning
Finsk handtagstillsats för grovröjning med motorsåg (video)
Jobu gjorde en variant, några andra med och HVA har ju sin 365xpH
Bra när det är lite grovt för röjare o samtidigt lite klent för motorsågen

Men för att underlätta huggning finns nog inte mycket som funkar.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Torleif  
#763761 Jag har funderat på samma sak men inte hittat någonting som skulle fungera för mina behov. lösningen blev att jag kvistar något eller några träd med yxa emellanåt så ryggen får omväxling mellan statiskt och dynamiskt arbete.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

prodigys  
#797976 Börjar fundera på en ny motorsåg då den billiga stigan jag har bokstavligt talat börjar trilla isär och jag saknar lite kraft. Kapar lite ved för husbehov(mindre än 5m³ per år) och kanske fäller 5-6 träd.

Har nyligen kört en husqvarna 545 på jobbet som jag gillar men det känns ganska dyr för mitt användande. Någon som har tips på en såg med liknande kraft men kanske lite billigare? Märke spelar ingen roll och har ingen vidare återförsäljare i närheten så kommer beställa på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798003 Sätt dit bitarna som ramlar av, spar dina pengar o kör vidare glad i hågen!

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Hema  
#798011
prodigys skrev:Börjar fundera på en ny motorsåg då den billiga stigan jag har bokstavligt talat börjar trilla isär och jag saknar lite kraft. Kapar lite ved för husbehov(mindre än 5m³ per år) och kanske fäller 5-6 träd.

Har nyligen kört en husqvarna 545 på jobbet som jag gillar men det känns ganska dyr för mitt användande. Någon som har tips på en såg med liknande kraft men kanske lite billigare? Märke spelar ingen roll och har ingen vidare återförsäljare i närheten så kommer beställa på nätet.

Något runt 50cc låter lagom.
HVA 346, 350, 351, 353

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).