Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 482066 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757731 Alltför gamla sågar har dåliga säkerhetsanordningar. Personligen är min favorit Jonsereds 2147 som är tuffare än många större sågar. Den är relativt liten men jag har den också för att fälla stora träd. En del små sågar är rena leksaker.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

DennisCA  
#757732 Det är väl nån gång på 70 talet (mitten/slutet) som säkerhetsanordningarna började närma sig modern standard såvitt jag vet, så jag lade stoppet där. Det viktigaste är väl kastskyddet.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757734 Jo, alla de nyare Jonsered/Husqvarna som vi har är ganska bra. Bästa säkerheten får man genom att alltid hålla i sågen med bägge händerna då motorn är igång. Det har hänt att sågen då man håller den i en hand har svängt sej och sågat folk i baken :-). Tomgången måste ibland vara inställd så att kedjan rör sej. Det är bättre hos de nyare sågarna men vissa gamla gick bara inte på tomgång så att kedjan inte rörde sej. Man bör också kolla att det inte finns sprickor i oljetanken för då läcker de olja hela tiden - ganska eländigt. Det kan ha fallit ett träd på sågen och även om den går så kan den läcka. Avstängningen kan krångla då plastmojängen slits men det är en billig reservdel. Fjädrarna i kopplingen kan vara dåliga och de skall bytas bums - inte så dyra.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

jonsskl  
#757737 Jag gillar min 26 år gamla Dolmar. Lite tung, men mycket driftsäker och tillräckligt stark för fällning av enstaka grova träd.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

DennisCA  
#757740 Ex på vad som finns här på denna sida pölen, vissa annonser går på finska.

Jonsered 451 AV 750kr
https://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/M ... ?ca=18&w=3

Husqvarna 240 och Jonsered 380, 800kr styck. Husqvarnan ser ut att sakna kastskydd, men jag tror modellen bör ha så kanske det har blivit skadat.
https://www.findit.fi/sv/1788363.htm

Jonsered Raket 525 1000kr
https://www.tori.fi/keski-pohjanmaa/Jon ... ?ca=18&w=3

Husqvarna 242, en såg med bra rykte enligt vad jag läst till mig. Fast dyr 1400kr okänt årtal men tror den fanns på 80 talet.
https://www.tori.fi/pohjois-karjala/Hus ... ?ca=18&w=3

Husqvarna 242 XP 1500kr
https://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/H ... ?ca=18&w=3

Raketen och 451an känns intressantast tycker jag som projektsågar. 242xp ser lite väl modern ut men kanske en bättre såg om man vill komma igång direkt. Men jag har inte bråttom.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757744 Vi hade en Jonsered som var ett hack mindre än 451:an. Den körde vi med utan problem tills man inte mera fick reservdelar till den. Det är ju ett problem med äldre sågar men man kan kanske få nån billig reservdelssåg ?

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

DennisCA  
#757745 Ja det är ju det största problemet, men å andra sidan brukar de väl hålla. Och jag har svarv, fräs och svetsar så vissa saker kan nyfabriceras om det inte är något komplicerat. Får en kick av att hålla igång gamla grejer, som ett finger mot konsumtionssamhället.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757746 Samma här, men vissa gjutna plastmojänger är svåra att tillverka själv.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757749
DennisCA skrev:Det är väl nån gång på 70 talet (mitten/slutet) som säkerhetsanordningarna började närma sig modern standard såvitt jag vet, så jag lade stoppet där. Det viktigaste är väl kastskyddet.

De äldre Jonseredsågarna hade en broms för kastskyddet som bestod av en kloss som trycktes mot trumman. Den lösningen är betydligt sämre än lösningen med ett band som Partner och Husqvarna körde med vid samma tidpunkt.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

DennisCA  
#757797 451an såg ut att vara en väldigt bra såg, jag läser typ bara bra omdömmen om den. Jag har bjudit på den, texten påstår den är i fungerande skick så det kanske inte blir nåt större projekt annat än rent kosmetiskt.

Men jag hittade några riktigt billiga sågar (Husqvarna 44, Jonsered 450) som säljs som projekt, 50kr styck. För det kunde man skaffa båda sågarna och ha nånting att jobba på utan nån större förlust om det går riktigt fel.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757799 Tycker nog de sista är mer lämpliga projekt.
Ge inte mycket för dem, det tar det roliga ur det.
Som jag ser det:
En vanlig samlar såg som är hyfsat komplett max 300kr
Sen stiger pris efter "vill ha", "behöver", skick, modell etc.
Men en såg som ska sitta resten av mitt liv på hylla i min samling kan jag tyvärr inte ger massor för.
Man behöver oftast tre för att få en komplett, lite delar till och tid/arbete.
Efter det är den fin att ha på hyllan.
Kul att ha där med, men inte ofta 3000kr kul.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

DennisCA  
#757800 Nä jag samlar inte, utan de sågar jag skaffar ska alla användas om de går att fixa. Jag tycker inte om att ha en massa grejer som inte kan rättfärdiga sin plats på hyllan.

Jag köpte nu den där 451:an, prutade litet och det gick. Om säljarens ord är pålitligt så är det en såg i såpass bra skick att jag kan nyttja den direkt och kapa resten av veden med den. Får se....

Jag köper de två andra sågarna också och se om dom går att få i skick. Sen om jag har tre fungerande motorsågar i slutändan är det nog svårt att motivera mera sågar med tanke på vad jag skrev ovanför. Förutom reservdelssågar isåfall, det är förmodligen bra att skaffa för den dagen de behövs.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757805 Jag far aldrig till skogen utan minst två fungerande sågar. Det är så snopet att köra hem mitt på dagen om sågen börjar krångla - och det händer nog. Och blir en såg i knipa så kan man såga bort den med den andra.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

jonsskl  
#757806 Ja, det är en klok princip!

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

forest.  
#762055 Hittar ingen lämplig tråd för frågan men provar i denna, är det så att det funnits en typ av sele med upphängning för motorsåg för att avlasta kroppen och om finns det någon kvar bild vore kul.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).