Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 481529 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

swe#kipp  
#17299 Jag startar denna tråd med att skirva om min ena såg sen kan gärna nån annan fylla i med nästa !

372xpg

Denna såg fungerar bra för mig när jag skall fälla grövre träd i skogen samt även gårdsträd som fått växa lite för länge 60cm< tycker jag att sågen mår bra i under 60cm tycker jag inte att den får jobba som den skall, det är inte nån såg som jag gillar att kvista den är trots allt lite stor och klumpig och på min har jag dubbla barkstöd som jag tycker är i vägen vid kvistning utan dom så funkar den att kvista men är tung som sagt !!

372xpg är bra när du har mycket grov virke att kapa och fälla, du spar tid och det sliter inte så hårt på sågen som det skulle göra med en mindre såg modell !!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Bucketman  
#17356 Jag har använt Jonsered 2141, 2145 och 2147 till de mesta. Är dock inget vidare att ta hugga för mycket timmer med 2141. Efter lite moddning av ljuddämparen så blev det däremot lite bättre för grövre, men ändå i underkant. Dock är den väldigt bra att kvista med.

2145 är ju lite starkare och lämpar sig bra för kvistning o lite grövre sågning. Men samma där, inte för mycket grovt för då blire segjobbat.

Min favorit är 2147. Samma viktklass som dom andra men ännu starkare. Bra till mycket kvistning o huggning av timmer. Den är även moddad i ljuddämparen för lite mer "snurr". Den här sågen använder ja mest. Farsan brukar köra 2145:an, och 2141 är numera reservsåg.

Verkar inte vara så många som kör Jonsered här. Jag har kört husqvarna också och ja gillar dom lika mycket, men har bara blivit så att ja kör Jonsered nu. Även Stihl och Partner har använts men de känns länge sedan.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#17361 2147 är ju "samma" såg som Hva 346xp/xpg vilken är en klar favorit för mig :D

Kul att du skrev en rad i tråden !!

//Kipp

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#17414 Husqvarna 55.

Har blivit min favorit "slit och släng" såg härhemma. eftersom den lämpar sig bra till lite allt möjligt.
Vedkapning/vedhuggning samt mindre poster av gallring och slutavv i normaldim.
Perfekt såg alltså för fritids upp till deltidshuggare som kör ut någon enstaka trave/år
Sågen försvann ur HVA´s sortiment för en kort tid sedan, men borde fortfarande gå
att köpa beg i hyggligt skick för en billig slant.

Specs:

Cylindervolym: 53 cm3
Tomgångsvarv: 2500 rpm
Rusvarv: 12500 rpm
Effekt: 2.4 kw vid 9000 rpm
Tankvolym: 0.6 L
Oljetank: 0.3 L
Tomvikt exkl skärutrustning: 5.2 kg (1 hg mer än 346 XPG)
Rek Standardsvärd: 15"
Rek svärdslängder: 13-20"
Tillval/handtagsvärme: nej (?)
Decomp: ja

Nypris: strax under 5000:- sekr


Bild

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#17625 Jag är lite avis på din 55:a det verkar vara en väldigt driftsäker såg och förhållandevis stark :)
jag skulle vilja ha en som utlånings såg men det skulle antagligen bli som med dom andra "man vill att dom körs på ett visst sätt ,,,,mitt sätt" :P

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17672 Körde ett par tankar till med 7900 idag o kan inget annat än berömma den.
Den har fortfarande inte testats med annat än 20" men funktionen på sågen som såda o rappheten imponerar mig! Ska bli kul o se med samma svärd o kedja som på 372.an hur den beter sig.
Med 20" svärd o 73lp kedja presterar den bra mycket bättre än 372.

Körde även ett par tankar med 372 o 36" svärd med semi skip kedja.
Även detta funkar bra.

Andra som fick ut o lufta sig idag var Jonsereds 910, HVA 272 o Dolmar 5000.

EDIT.
080202
Har nu testat sågen med 36" svärd o semiskip 73LP.
Ska testa o klämma dit vanlig 73LP.
Det var ingen match med semiskip...
Senast redigerad av Mange lör 02 feb 2008, 21:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#17685 En 7900 bör prestera bättre än en 372:a den är ju ca: 10´cc större :)
Det skall bli kul att vid tillfälle få prova en Dolmar 5000 samt en 7900 !!

   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#18211
Skogshuggarn skrev:Husqvarna 55.

Har blivit min favorit "slit och släng" såg härhemma. eftersom den lämpar sig bra till lite allt möjligt.
Vedkapning/vedhuggning samt mindre poster av gallring och slutavv i normaldim.
Perfekt såg alltså för fritids upp till deltidshuggare som kör ut någon enstaka trave/år
Sågen försvann ur HVA´s sortiment för en kort tid sedan, men borde fortfarande gå
att köpa beg i hyggligt skick för en billig slant.

Specs:

Cylindervolym: 53 cm3
Tomgångsvarv: 2500 rpm
Rusvarv: 12500 rpm
Effekt: 2.4 kw vid 9000 rpm
Tankvolym: 0.6 L
Oljetank: 0.3 L
Tomvikt exkl skärutrustning: 5.2 kg (1 hg mer än 346 XPG)
Rek Standardsvärd: 15"
Rek svärdslängder: 13-20"
Tillval/handtagsvärme: nej (?)
Decomp: ja

Nypris: strax under 5000:- sekr


Bild


Håller med Dej skogshuggarn 55 är mycket bra till allt möjligt, har 2 st och dom har funkat kanon.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#18660 Oj!

Har slarvat lite med att kolla i den här tråden,,,, :oops:

Kipp

Än är det inte försent att skaffa fram en bra 55á :wink:,,, ja kanske tom en ny (Se Manges inlägg).

M_Guld

Min pensionerade far som jobbat många år i skogen vill gärna köra 55án när han hänger med på lite småjobb, och det är ett gott betyg tycker jag.
Sågen har fö gått "klockrent" sedan köp, men då är jag oxå noga med att serva och hålla efter grejorna.

Ett sämre betyg är att vi fn har 630 visningar och endast en handfull sågmodeller representerade i den här tråden, men kom ihåg att,,,,, "det blir ju inte bättre än vad vi själva gör det till".

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18933 Husqvarna 3120xp

motor :118 cc
Hk: :8,4
Varv :12 000
Vikt :12,2 ex skärutrusning
Kjejda : .404 1.6 eller 3/8 1.6
Svärd :från 20 tum till 42
Kostnad :14 000 ink moms
Oljepump: Automatiskt samt manuell

Användnings område:
Stor fällsåg för Ek, större almar, att såga av rotben vid sågverk, används huvudsakligen i Kannada och syd/nord amerika.
Används även i sågverk.

Avatar Fallback
Maltesson  
#19286 Husqvarna 455 Rancher

Detta är 55ans efterträdare, och fungerar mycke bra enligt mig. Har huggt en del ek och asp med den, o med 18" kunde jag hålla samma tempo som min polare som kör en Stihl 361

Den har tyvärr ingen handtagsvärme, osså drar den mycke soppa, men förutom det är jag mycke nöjd med den

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#19313 Tack för ditt inlägg Maltesson :)
så 455:an drar mycket soppa ?
trodde att deras motorer skulle vara snåla, kul att du hänger på 361:orna med den vilka ju skall vara riktigt bra sågar !!

   TS
Avatar Fallback
Maltesson  
#19354 Ja som Hva beskriver sina X-Torq motorer så ska dom ju vara mycket bränslesnåla, men så är som sagt inte fallet om du frågar mig.

Men den har ett väldigt högt vrid, och för att bara ha 3,4 hk(eller 3,5, uppgifterna varierar) drar den förvånadsvärt bra, den går inte alls att gämföra med tex en 346:a

Användarvisningsbild
Thunborg  
#20161 Dagens träd 5 st 5,20 m timmer + 1 st 4.5 m massa :lol:
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Thunborg  
#20163 Större bild :shock:
Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).