fre 06 sep 2013, 20:15#235909har ett par kortare ekstockar jag tänkte planka upp, och av rena hobbyskäl tänkte jag göra det själv med motorsågen.
Vad är det enklaste sättet att såga upp dem i 45 mm plank? Timmerjigg etc eller bygga nån enkel styrning själv?
Nån som har något till salu flåbilligt?
Motorsåg och handhållet
timmerjigg?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

fre 06 sep 2013, 20:21#235910Spika fast en brädbit som siktmärke.
Flytta brädan.
Ha tungan rätt i mun å såga rakt...
Flytta brädan.
Ha tungan rätt i mun å såga rakt...
fre 06 sep 2013, 20:34#235915Om du vill ha dom 45 mm tjocka torrmått så ska du sätta på ett par millimeter när du sågar den.
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
fre 06 sep 2013, 21:20#235934Klyva med motorsåg på en höft typ. Här snackar vi om två tum, inte millimeter.
Re: timmerjigg?
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- fre 13 sep 2013, 08:30
fre 13 sep 2013, 08:30#236548Här kommer lite bilder på eksågning med motorsåg.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
mån 30 sep 2013, 20:27#238671jaha, köpte en jigg och testade idag på ekbiten jag hade. Grymt kul, gjort 5 tumtjocka plankor som ligger på tork i garaget. Blev dock lite vågigt, körde med pixelkedja med 15 grader. Det samt svärd som var på håret för kort får en ju att fundera på längre svärd och nån form av bättre kedja, tips mottages.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
tis 30 maj 2017, 17:46#457198Tjusigt!
För oss stackars norrlänningar är det där höjden av exotiskt, vi ser bara ekar på bild...
För oss stackars norrlänningar är det där höjden av exotiskt, vi ser bara ekar på bild...

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).