Motorsåg och handhållet

Köpa batteridriven röjsåg

6 inlägg 7507 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa batteridriven röjsåg

Sture Andersson  
#232895 Har funderat på att köpa en röjsåg med svärd och batteri på ryggen .Verkar väldigt smidigt ,lätt att gå med, man kan stamkvista ,brunnsröja. Nån med erfarenhet av en sådan?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: batteridriven röjsåg

JensSkoog  
#232948 Ingen erfarenhet, men det hörs mycket bekvämt. Ny batteriteknologi gör ju också att det är möjligt å göra slik redskap som kan göra god jobb, men om dom holler en lång dag i skogen vill jag gerna se.

Användarvisningsbild

Re: batteridriven röjsåg

totte  
#232950 Sök på "röjsåg batteri" i sökrutan uppe till höger, det har diskuterats en del kring batteridrivan verktyg innan.

Avatar Fallback

Re: batteridriven röjsåg

axwell  
#232951
Sture Andersson skrev:ittat på en röjsåg med svärd och batteri på ryggen .Verkar väldigt smidigt ,lätt att gå med ,man kan stamkvista ,brunsröja .Nån med erfarenhet av en sådan.


Nej ingen praktisk erfarenhet, liknande, kanske just denna har kommenterats några gånger här på forumet.

Priset i Sverige brukar ligga på över 10´ +moms för den enklaste modellen, då ingår inte något som hjälper till att bära upp själva sågdelen med kraftöverföringen.

Köp gärna, jag tror att många av oss är nyfikna på om den motsvarar sin kostnad totalt.
Dvs. ingen bensinförbrukning, men ev. batteribyten och gångtider/laddning?

Avatar Fallback

Re: batteridriven röjsåg

Sture Andersson  
#233121 Helt klart inte många sålda i Sverige ,fortfarende ingen här som har provkört den.
Man vill inte köpa den ,och inte veta om det är nått att ha.
Desutom otroligt dyr.

   TS
Avatar Fallback

Re: batteridriven röjsåg

Nonkan  
#233309 Mycket snack om att det är dyrt med batterier.

Ett normalt Li-Ion-batteri ska klara ungefär 2000 laddningar. Generellt på batteridrivna större maskiner med 36V-system (motorsåg, häcksax) är 30-60 min driftstid på 3-4 Ah batterier (Husqvarnas rybburna stora batteri har 26 Ah).

Alltså kan man jämföra en laddning med en tank bensin (väldigt ungefärligt, men man har t.ex. ingen tomgångskörning med batteri).

En n0rmal bränsletank på motorsåg rymmer ca 0,5 L, alltså motsvarar ett batteri ungefär 1000 L bensin (2000 tankar bensin kontra 2000 laddningar).

Räknar man på miljöbensin 2-takt bulk (räknar på ca 19:- exkl moms/l) så blir det alltså bra mycket billigare med batteridrift, även om sågen kostar 15'+moms, ännu större skillnad om man köper miljöbensin i dunk. Sedan tillkommer luftfilter, bränslefilter och liknande, det blir en del på 1000 h körning. En hel del sågar klarar inte ens 1000 arbetstimmar...

Skillnaden är att man lägger ut för maskinens drivmedel på en gång, men att säga att det är dyrt är inte riktigt rätt tycker jag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).