Motorsåg och handhållet

Info om Mcculloch Power mac 310?

14 inlägg 7886 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Info om Mcculloch Power mac 310?

jonaxe  
#231494 Tjääna! Hitta en gammel Mcculloch power mac 310 ute i vedbon idag, det är ingen som har lust att dela lite trevlig information om den sågen till mig?
Det ända jag vet är att den tillhört min morbror, det var hans första såg.
Tack på förhand!
Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

jonaxe  
#231495 Ev. stavfel beror på sprucken display på mobilen förresten..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

totte  
#231498 Hej du,

Var inte mycket data som jag hittade om den här: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

YEAR INTRODUCED: 1977
YEAR DISCONTINUED: 1993
ENGINE DISPLACEMENT: 2.1 cu. in. (34.4 cc)
NUMBER OF CYLINDERS: 1
CYLINDER BORE: 1.496 in.
PISTON STROKE: 1.200 in.

Vet att den brukar kallas Mini-Mac och att den är sågskruvarens mardröm, fruktansvärt bökig och trång att jobba med. Om den går så går den som en skållad råtta. Om den inte går så är den synnerligen svår att övertala till att göra det. Den automatiska oljepumpen brukar regelmässigt lägga av och är nästan omöjlig att reparera, men det finns manuell pump så man kan köra ändå.

M a o en utsökt liten utmaning för den händige!

Avatar Fallback

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

jonaxe  
#231508 Tackar för svaret Totte!
Vettefan om jag orkat ge mig på och pilla på en såg till nu, dem mesta lediga tiden går åt till min Psrtner 400, mem nån vacker dag det regnar kanske det kan bli lite pill!
stod å drog och håll på en bra stund förut, men den är död än så länge!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

totte  
#231513 Skruvar du isär den och sen får ihop den rätt så är det närapå bronsmedalj. Får du den och gå också så är det silver på prispallen och oljar den sen kedjan automatiskt så blir det guld :lol:

Avatar Fallback

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

jonaxe  
#231542 Haha det låter fint det! ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231555 Låt inte Totte skrämma upp dig det kan inte va värre än Tottes EMILA proj. Som jag är väldigt imponerad av här på forumet. Har man bara tid så löser det mesta sig Lycka till med McCullochen.

Användarvisningsbild

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

totte  
#231559 Haha, snygg passning Åke och tack för uppskattningen! Cittran har sina sidor att pyssla, men det är inte lika trångt som i en mini-mac :lol:

Användarvisningsbild

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

anersimyra  
#231578
totte skrev:Hej du,

Var inte mycket data som jag hittade om den här: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

YEAR INTRODUCED: 1977
YEAR DISCONTINUED: 1993
ENGINE DISPLACEMENT: 2.1 cu. in. (34.4 cc)
NUMBER OF CYLINDERS: 1
CYLINDER BORE: 1.496 in.
PISTON STROKE: 1.200 in.

Vet att den brukar kallas Mini-Mac och att den är sågskruvarens mardröm, fruktansvärt bökig och trång att jobba med. Om den går så går den som en skållad råtta. Om den inte går så är den synnerligen svår att övertala till att göra det. Den automatiska oljepumpen brukar regelmässigt lägga av och är nästan omöjlig att reparera, men det finns manuell pump så man kan köra ändå.
Ha ha ha, i mitten av nittiotalet började jag skruva sågar och slipa kedjor på kvällar och helger, gravt stensågade kedjor. Men FRAMFÖRALLT dessa sågar som varenda gammal gubbe kom släpande på, gjorde att jag snabbt la ner verksamheten :lol:
M a o en utsökt liten utmaning för den händige!

Användarvisningsbild

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

anersimyra  
#231579
totte skrev:Hej du,

Var inte mycket data som jag hittade om den här: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

YEAR INTRODUCED: 1977
YEAR DISCONTINUED: 1993
ENGINE DISPLACEMENT: 2.1 cu. in. (34.4 cc)
NUMBER OF CYLINDERS: 1
CYLINDER BORE: 1.496 in.
PISTON STROKE: 1.200 in.

Vet att den brukar kallas Mini-Mac och att den är sågskruvarens mardröm, fruktansvärt bökig och trång att jobba med. Om den går så går den som en skållad råtta. Om den inte går så är den synnerligen svår att övertala till att göra det. Den automatiska oljepumpen brukar regelmässigt lägga av och är nästan omöjlig att reparera, men det finns manuell pump så man kan köra ändå.

M a o en utsökt liten utmaning för den händige!

Avatar Fallback

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

Brumsten  
#231608 Mini-Mac var en föregångare till 300 serien och hade ingen kedjebroms, dom såldes av Wilhelmssons i Huddinge som var generalagent för Mc-C.
Agenturen upphörde när B&D köpte Mc-C. i slutet av 70 talet.
300 serien fanns i fyra versioner, 310 ,320,330,340. med topphandtag och bakhandtag, med och utan inbyggd kedjeslip som var helt värdelös.
Kort sagt en riktig skitsåg, enl. Mc-C. byggd för att hålla 20 timmar.
Jag hade det tveksamma nöjet att sköta service och reklamationer på dessa maskiner under några år
och det var ett rent helvete, allt som kunde gå sönder gick sönder.
300 serie-sågar har under senare sålts som Mc-C. Bear-Cat.

Avatar Fallback

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

Brumsten  
#231609 Mini-Mac var en föregångare till 300 serien och hade ingen kedjebroms, dom såldes av Wilhelmssons i Huddinge som var generalagent för Mc-C.
Agenturen upphörde när B&D köpte Mc-C. i slutet av 70 talet.
300 serien fanns i fyra versioner, 310 ,320,330,340. med topphandtag och bakhandtag, med och utan inbyggd kedjeslip som var helt värdelös.
Kort sagt en riktig skitsåg, enl. Mc-C. byggd för att hålla 20 timmar.
Jag hade det tveksamma nöjet att sköta service och reklamationer på dessa maskiner under några år
och det var ett rent helvete, allt som kunde gå sönder gick sönder.
300 serie-sågar har under senare sålts som Mc-C. Bear-Cat.

Användarvisningsbild

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

totte  
#231616 OK Brumsten, du har ju givetvis rätt, det var föregångaren som kallades Mini, jag slarvade där. Dom här blev ofta kallade för Mini-Mac i vardagslag, men heter inte så egentligen. Sen är vi nog överens om att det är skit samma i övrigt och en gräslig grunka att skruva i.

Avatar Fallback

Re: Info om Mcculloch Power mac 310?

jonaxe  
#231665 Jag får la tacka för all information, om det skulle bli så att jag ger mig på å pilla på den, så skriver jag i tråden hur det slutar!
mvh

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).