Motorsåg och handhållet

Sågkedjors mått och egenskaper

16 inlägg 17678 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågkedjors mått och egenskaper

Waldteufel  
#228100 Följer alla trådar i detta ämne med stort intresse men en del luckor hos mig förblir oifyllda. T.ex. Varför envisas alla tillverkare stt hålla sig kvar i tum-systemet? Hur lätt är det att snabbt se åt vilket håll storleken/avståndet rör sig vid ex.vis .325 och 3/8?
Kan någon förklara "stötvinkel" vore jag tacksam.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjors mått och egenskaper

totte  
#228173 Hej och välkommen hit!

Fråga 1: Amerikanska marknaden är den största sågmarknaden och de här tum-måtten har varit standardiserade så länge så det är nog väldigt svårt att ändra på. En enskild tillverkare kan ju inte börja ändra på det.

Fråga 2: Förstår inte riktigt vad du menar, kan du förklara bättre?


Fråga 3: Sågtanden sedd från utsidan:
stötvinkel.jpg

Avatar Fallback

Re: Sågkedjors mått och egenskaper

Waldteufel  
#228292 Tack för ditt svar.
Fråga 2 är eg. Ingen fråga till forumet utan endast en belysning av problemet att uppfatta förändringar i tum-systemet vid olika angivelser, ex .325 jämfört med 3/8. Vilket är störst eller minst vid en snabb läsning? Man får ju ha miniräknaren i ständig beredskap. Amerikanarna borde verkligen tänka om, som i så mycket annat ...

   TS
Användarvisningsbild

Chain Pitch - Drivlänksdelning

traktorz  
#228297 Lite huvudräkning är ju allt som behövs. Det rör sig ju här trots allt inte om några svåra bråktal, så att omvandla 3/8" skrivet på bråkform till decimalform - det behöver inte ta mer än en bråkdels sekund med huvudräkning; T.ex. börja med att ta hälften som skrivs antingen 1/2 eller med tre decimaler, 0.500. Dela det ytterligare med två och du får 1/4, som då även kan skrivas decimalt som 0.250. Ursrprungliga frågeställningen handlade om åttondelar, så dela ytterligare en gång med två och du får 1/8 som skrivs decimalt som 0.125. Multiplicera med tre och 3/8 kan alltså även skrivas på decimalform som 0.375. Voilà!

Vi har ju också en gång i tiden haft imperiska mått, se t.ex. tumstocken, vilken lyckligtvis är ersatt av en metrisk- eller meter-stock.

Jag har också funderat på skillnaden mellan drivlänksdelningen 3/8" (.375") & .325". Skillnaden på bara 13% emellan de två, är för liten för att ha en avgörande skillnad i karaktären, snarare har det bara blivit den diffusa och primära selektionsparametern för de dolda men väsentligare skillnaderna såsom skärlänkens bredd och profilhöjd för en sågtand. 13% skillnad i hur tätt sågtanden hyvlar i virket är knappast den dominanta parametern.

traktorz skrev:Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"
Matematiskt är det bara 13% skillnad de två emellan. Således är det en annan parameter än just delningen som svarar för åtskillnader i karaktären. Kan tänka att drivlänksbredd och profilhöjd istället är kardinalparametrar för kedjornas individuella karaktärer.


Ref:
Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"
viewtopic.php?f=12&t=16754&p=224349#p224349
http://www.oregonproducts.com/AppGuideMoreInfo.htm

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjors mått och egenskaper

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228350 Nu är det faktiskt så att 3/8 inte är 0,375 utan 0,366, vilket jag lärde mig i följande tråd:
viewtopic.php?f=12&t=8942&p=105977&hilit=+alltid%2Anytt#p106106
Det finns mycket info på det här forumet :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Skillnad i delning på 3/8" resp. 0.325"

traktorz  
#228360 Så matematiskt är det bara 11% skillnad de två emellan, om nu 3/8" bara är ett närmevärde.

Kollade just på en 3/8"LP kedja med tumstocken, som knappast är ett precisionsinstrument för att mäta mil (thousands of an inch).

Avståndet mellan 40 länkar är ~37.3 cm, vilket i tum blir delningen: 37.3/40/2.54=0.367", dvs något avvikande från förväntade .375" (3/8").

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjors mått och egenskaper

totte  
#228375 Skillnaden ligger som sagt inte så mycket i delningen som sådan utan i att den traditionella 3/8-kedjan har större tänder och mer spånutrymme och är allmänt lite kraftigare, jämfört med standard .325. Det har blivit en praxis att 3/8 är avsedd för större sågar och .325 för lite mindre.

Numera finns det ju också 3/8 hobby, som den ofta kallas. Den kedjan har istället små tänder och den större delningens funktion är att färre tänder samtidigt skall vara i träet. Den är optimerad för att vara lättdriven och passa på små och motorsvaga sågar.

Det är som traktorz säger, det är tandens utformning, utformning av ryttare och en hel del andra parametrar som främst avgör kedjans egenskaper.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjors mått och egenskaper

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229997 Ska glädja er med att informera om att det fanns en .375 kedja som användes av McCulloch ägare förr. Även Sabre och några till gjorde denna och det var i stora drag samma som 3/8 idag.
.404, .375 etc är decimal form av tum. Mig veterligen finns ingen delning angiven i mm.
De som inte gick att få in i snygg bråk form fick bli decimal form.
Att det finns olika o har funnits många fler är för olika egenskaper i de olika delningarna.
Storlek är en faktor, hållbarhet och användarvänlighet en annan.

Hur de klarar påfrestning och önskad effekt på drev etc. Att ha en riktigt smal drivlänk och hög effekt på drev kan ha sina nackdelar om det behövs mycket effekt att dra runt den under belastning.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjors mått och egenskaper

Waldteufel  
#230062 Intressanta och belysande frågor och svar. Tack för det.
Min ståndpunkt i fråga om tum eller mm är den att vi har ju ett metersystem som vi skall använda i st f det otympliga tum-systemet. Jag inser och förstår att den amerikanska marknaden är den som styr tillverkarna men det skulle väl kunna gå att få mm-mått i alla produktangivelser också. Vidhåller att snabba jämförelser är betydligt enklare vid mm än vid tum. Sen kan det väl vara så att man vänjer sig vid det ena eller andra men som sagt ...
Tillåt mig skicka ut en fråga om svärdets storlek (längd): Har ni någon erfarenhet av att längre svärd än standardsvärd (ca 38 cm) hos en 50cc-såg försämrar maskinens styrka? Det borde ju rimligtvis finnas en storleksgräns för vad en såg med en viss kraft orkar att dra runt under belastning, kan man ange den gränsen utifrån fysiska faktorer? Eller vad säger erfarenheten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjors mått och egenskaper

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230071 Tror det är mer tradition som gör att de håller kvar i tum. Ändra på detta känns lite konstigt när man är van i det. Att prata cm i svärdslängd faller sig inte naturligt för mig.
Majoritet av tillverkare av svärd o kedjor har alltid varit i Nord Amerika där tum är det som gäller så det faller sig naturligt att de använder det nu med.
I motorsågens gryning var det ett virr varr av delningar, stort sett en till var tillverkare och ibland en till var modell. Standardisering var tvunget och efterlängtad.

Att ändra detta nu skapar mer förvirring än det gör nytta. Däremot kanske det skulle funka att fasa ut efterhand det kommer nytt.


Större än 15" ska du nog inte ha eller behöva. Är det så att det behövs, behövs nog mer brum med.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjors mått och egenskaper

totte  
#230079 Ja det där med svärdslängd är inte enkelt, men håller med Mange, normalt är 15" vad du bör köra på en 50 cc såg. Det går att köra längre svärd upp till 20" om det är en stark och bra såg för sin storlek. Men det hänger på vad man har för kedja, hurpass vasst och rätt filat det är och framför allt på hur man hanterar det, det går att plåga ihjäl en såg om man inte är varsam.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjors mått och egenskaper

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230149 Håller i stora drag med Mange och Totte här! men det finns en till faktor att beakta, nämligen vilket trädslag du ska hugga! ska du såga tall och gran så funkar det skapligt ok med 18" på en 50cc! men ska du hugga tex ek eller bok eller liknande så är 15" smärtgränsen för en 50cc enligt mig! visst går det men........ :???: ek är hårt.....men jämfört med tex bok så är det som att såga i en balja med smält smör! :smile:

jag kör generellt 325 upp till 15" (men kör även 20" 325 på hva 560) över så kör jag normalt 3/8! inte nödvändigtvis för att 3/8 skulle "skära" bättre, utan för att det på långa svärd annars blir lite många tänder att fila! kan vara nåt att tänka på vid exvis rotkapning av vindfällen då det ju brukar bli en del filning! :lol: man har ju tröskat igenom en å annan "storm" nu! så man har ju lärt sig vad som funkar bäst! :wink:

/Huggarn.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjors mått och egenskaper

karlastrid007  
#230162 Fällde en Riktigt stor bok igår och jag hann inte såg upp den av rädsla för att min hvq 353 skulle plågas för hårt. Ska ut o fila och såga upp resten nu. Jävlar vad hårt bok är alltså. Ask kan också vara hemskt.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjors mått och egenskaper

JensSkoog  
#230163 [quote="Waldteufel"]Följer alla trådar i detta ämne med stort intresse men en del luckor hos mig förblir oifyllda. T.ex. Varför envisas alla tillverkare stt hålla sig kvar i tum-systemet?

Det metriska kommer nog med tiden, men så tar det mycket tid å arbeta det inn. Jag sier till killen på trelasten: 2"x4" och han svarar 98x48, menn så er han 45 år yngre enn jag! Tror det er 50-60 år siden vi blev metriska på trelast?

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjors mått och egenskaper

JensSkoog  
#230164
karlastrid007 skrev:Fällde en Riktigt stor bok igår och jag hann inte såg upp den av rädsla för att min hvq 353 skulle plågas för hårt. Ska ut o fila och såga upp resten nu. Jävlar vad hårt bok är alltså. Ask kan också vara hemskt.


Bok er hårt, men skøn ved å jobba med, och så turkar den hemskt snabbt. Ask er versta skitet jag vet å såga, især på våren. Kedjor och sverd blir tilgrisat och det er omøjligt å få det rent utan specialmedel. Sliter hårt på kedjorne också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).