Motorsåg och handhållet

Piratkopior på motorsågar!

131 inlägg 51799 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Tosca  
#264799 http://www.blocket.se/sodermanland/Home ... m?ca=9&w=2

Kopia eller original?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Jocke91  
#264807 Tycker det ser ut att vara en välbehållen originalsåg. Har aldrig hört talas om att det har gjorts några kopior av dessa små Homelite sågar, men kan ju ha fel. Dock så tror jag inte det skulle löna sig att kopiera gamla småsågar med tanken på mindre efterfrågan än om dom skulle kopiera en ny storsåg som exempel.

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Tosca  
#264808 Det var ju trevligt att höra.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

totte  
#264818 Instämmer helt med Jocke. Den är så gammal så den har ingen avvibrering, inget att hålla på att använda egentligen, ett samlarobjekt.

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Jim_the_one  
#264829
vetinte skrev:Själv hoppas jag att Kineserna börjar tillverka och lansera kopior på bla sågar från 80-90-00 talet så man slipper dom här j***la datorsågarna.


Jag förstår inte det här motståndet mot "datorsågarna"

Okej d går lite halvskumt första halvminuten eller mindre sen går dom som skinnet.

Okej man kan inte justera förgasaren själv, men f*n vad skönt det är att slippa hålla på att justera förgasaren. :lol:


Och vill man nu vara lite motsträvig å hålla på att justera förgasaren så kan man köpa en 543xp/g. Då får man ju även en "kopia" :lol: :lol:



Nä vill man köpa en stihl eller husqvarna kopia så sågar man sig själv i foten.
Då kan man likaväl gå till jula eller biltema å köpa sig en såg, å dessutom får man garanti med på köpet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264830 Håller med om att denna såg hör hemma i en samling. Det är en konsumentsåg som i sig inte kittlar till det för många samlare, men så pass fint skick på den att den bör bevaras i nåns samling.

Priset på en såg som denna är inte 1/3 av det begärda tyvärr. Tycker nog en trehundring är mer lagom.

För 1500 får man rätt mycket mer såg om man letar lite.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

totte  
#264834 Just, och som samlar objekt är den ju väldigt fin i skicket, men eftersom det inte är ens i närheten av en raritet så är det tveksamt om nån vill betala det priset.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

JensSkoog  
#264952 Här är en artikel på norsk om problemet, och hur Kärcher har vunnit i Kina!
http://www.dinside.no/927118/ser-du-forskjellen
PIRATKOPI.jpg

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

palbin  
#264954 Det är väl inget fel med Kina-made "per se" ... . Mkt som är väst-"branded" är
Kina-tillverkat i vilket fall - och mer blir det ... .

Jag har ett par "TriLink" Kina-tillverkade (och öppet redovisade som ditto)
100 feet kedjerullar - en 3/8LP 1.3mm som jag tycker är jättebra (men vad
vet jag :) ?) - samt en 0.325 1.5mm som jag ej använt än - de kostade knappt
2500 kr styck köpta från en agent i Tyskland ... .

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

totte  
#264961 Kan väl upprepa vad jag sagt några gånger när Kina-grejor kommit på tal. Det görs många bra grejor där, under kvalitetskontroll. Men när beställaren inte har ställt några andra krav än lägsta pris så blir det därefter. Det är alla importörer av billig skit som främst borde stå vid skampålen, och därefter alla som köper smörjan. Vi bidrar alla till ett fruktansvärt slöseri med resurser och till usla arbetsvillkor och miljöförstöring. Ja, jag har en del sånt jag också, inte alls oskyldig.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264986
palbin skrev:Det är väl inget fel med Kina-made "per se" ... . Mkt som är väst-"branded" är
Kina-tillverkat i vilket fall - och mer blir det ... .

Jag har ett par "TriLink" Kina-tillverkade (och öppet redovisade som ditto)
100 feet kedjerullar - en 3/8LP 1.3mm som jag tycker är jättebra (men vad
vet jag :) ?) - samt en 0.325 1.5mm som jag ej använt än - de kostade knappt
2500 kr styck köpta från en agent i Tyskland ... .

Det var rätt dyrt. 1500:- inkl frakt hade varit mer rimligt. Går o hitta billigare än så med om man vill o har nytta av det....

Kina tillverkning är helt ok om det inte ska vara billigt. Kvalité kostar oavsett var man gör det.
Det är svårt o motivera sånt här där de utnyttjar folk på alla led för att sälja produkter som ofta anses bara bättre än de är till ett pris högre än det är värt. Men helt klart är det pengar i det och ska man inte ha samma kunder mer än en gång så är det ju helt ok.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

JensSkoog  
#264991 Kommer i håg hur det var med Japantilverkade prylar. Bara skit och kopior, men se hur det gick. Kina är på väg och kvalitäten kommer. När det sker, och det sker ochså i dag, så går lönerna upp och dom som importerar skit börjar producera skiten annanstans. Man får vad man betalar för, men jag skulle säga att med mycket av det som är gjort i Kina, så får man mycket för pengarna.

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264998 Att det finns "billig skit" gör att jag i alla fall har köpt betydligt fler verktyg än jag hade gjort annars. En tigersåg som jag använt 5 ggr från Biltema, en planslip som jag köpte bara för att vibrera ner rutorna i kittet. De håller än.

Kör man professionellt varje dag med verktyg så är driftsäkerhet viktig, men jag tror de billiga verktygen har gjort att många fler kan göra tex husjobb på egen hand. Så de har sin plats.

Sen kan man filosofera över det som Totte tar upp, arbetsförhållande vid tillverkning och resursutnyttjande. Tänk på det nästa gång ni köper konsumentelektronik, kanske en mobiltelefon för 99:-?

Röjsåg och motorsåg kör jag Stihl/Huskvarna. Det strular tillräckligt ändå. :D

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

stegmaster  
#265003
JensSkoog skrev:Kommer i håg hur det var med Japantilverkade prylar. Bara skit och kopior,

Och då tänker du på?????

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

vetinte  
#265004 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:12, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).