Motorsåg och handhållet

Tankning bränsle olja i motorsåg

46 inlägg 24445 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

bondenfredrik  
#689889 Gammal tråd som jag hittade, men svar på min fråga fanns inte, men samma kategori 😀
Jag var och hämtade 20liter bensin ca 2 veckor sedan, kom hem för att se att jag tagit fel dunk med mig, alltså dieseldunken, vad jag minns var den tom vid påfyllning av bensin, men ej säker. snål som man är och bråttom till skogen fyllde man på 2 taktsolja som vanligt, tankade kombidunken, for iväg till skogen, det gick några dagar förren första sågen gav upp ( husqvarna 543 xp, slutade gå på tomgång, svår startat, och till sist så svårstartad att efter 20 drag gick den igång men dog direkt, tändstiftet vått och svart) hade vid detta laget glömt dieseldunken och tog därför nästa såg husqvarna 545, vilket gick bra i ca 4-5 dagar tills detta gav upp på liknande sett, sakta men säkert började gå sämre tills det helt slutade starta.
Kommer detta promblem från dieseldunken, eller är det något helt annat? var skulle ni felsöka?
Själv tänkte jag först byta ti ren bensin utan diesel 🤭 och byta tändstift och filter, och dra tills tennisarbågen stoppar mig i några veckor framåt. tack för svar 😀

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

tallen100  
#689892 Kan inte tro att det skulle ha med dieseldunken att göra, hade det varit såpass med diesel kvar i dunken så hade sågen gått dåligt och blårykt redan på andra tanken och du hade inte kunnat starta sågen kall på blandningen.

Men byt stift och bränsle och prova, det är ju rätt ände att börja i.

Avatar Fallback

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

bondenfredrik  
#689893 Då tänker vi lika, konstigt att den skulle gå ca 10 tankar med detta bränsle utan större bekymmer, sedan helt plötsligt lägga av, isåfall skulle det varit att tändstiften tagit styrk av dieseln, men så pass insatt är jag inte att jag kan mera om det..

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

Joakim S  
#689897 Kan det ha med att densiteten är högre på diesel, och att därmed bensinen kanske lägger sig uppe på dieseln. Det kan förklara varför första sågen gick så länge.

Avatar Fallback

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

tallen100  
#689899
Joakim S skrev:Kan det ha med att densiteten är högre på diesel, och att därmed bensinen kanske lägger sig uppe på dieseln. Det kan förklara varför första sågen gick så länge.

Nej det ska blanda sej, om du tex blandar 75% diesel med 25% bensin så hamnar du i närheten av fotogen, så har du en gammal bensin/fotogen traktor kan du tex göra så. 😀
Senast redigerad av tallen100 mån 28 dec 2020, 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

Joakim S  
#689901
tallen100 skrev:
Joakim S skrev:Kan det ha med att densiteten är högre på diesel, och att därmed bensinen kanske lägger sig uppe på dieseln. Det kan förklara varför första sågen gick så länge.

Nej det ska blanda sej, om du tex blandar 75% diesel med 25% bensin så hamnar du i närheten av fotogen, så har du en gammal bensi/fotogen traktor kan du tex göra så. 😀

Ok. Ja, densiteten är ju rätt lika på de 2.:)

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

totte  
#689902 Skulle tro att det har bildats nån beläggning som har fått förgasaren att sätta igen, möjligen fått nålventilen att kärva så den flödar. Det våta och sotiga stiftet indikerar att den fått för mycket. Isär och rengöra kan vara det som behövs.

Avatar Fallback

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

bondenfredrik  
#689912 Fick igång båda med nytt bensin i tanken, å nytt tändstift. Startade direkt, tror största boven i dramat var bränslefiltret som jag blåste ur, det fraggade precis som diesel när jag blåste ur dem..

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

totte  
#689927 Bra det, då slapp du ta isär och rengöra! Då fick vi lära oss att inte tanka bensin i en dunk som det varit diesel i, utan ordentlig rengöring emellan.

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

Rotvältaren  
#689948 Går det att utesluta att du fått dåligt bränsle från macken? Har hänt ett flertal här att man fått dåligt bränsle från den lokala macken vilket lett till att jag inte vågar tanka där längre.

Avatar Fallback

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

tallen100  
#689951 Ja jag tvivlar på att lite diesel skulle ställa till det så, men konstigt om bensinen skulle vara dålig oxå, sågarna gick ju bra några dagar var.... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

JensSkoog  
#689955
bondenfredrik skrev:Fick igång båda med nytt bensin i tanken, å nytt tändstift. Startade direkt, tror största boven i dramat var bränslefiltret som jag blåste ur, det fraggade precis som diesel när jag blåste ur dem..

Diesel har ju an annan viskositet än bensin. Kan det ha gjort att
ett bränslefilter som redan inte var optimalt, blev gensatt?

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689961 Jag tror inte det är diesel som ställt till det heller. Har sett de som gått på 20% diesel, så en svätt i botten tror jag inte märks.
Gissar nog hellre på bränslet, ser det oftare.
Även nyinköpt som strular.

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

totte  
#689976 Vi vet ju inte heller vad som kan ha dolt sig på botten av dunken med diesel. Vattenbemängd algsörja kanske?

Användarvisningsbild

Re: Tankning bränsle olja i motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689982 Ja, det klart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).