Motorsåg och handhållet

Utsliten av skogsarbete?

16 inlägg 10500 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Utsliten av skogsarbete?

svampbob  
#223154 Jag har just gjort en halvdag i skogen med motorsågen och för mig känns det som väldigt bra och nyttig motion. Jag kan inte tänka mig att jag skulle kunna bli utsliten an sånt arbete i så pass små doser.

Vad ska man göra och hur ska man bära sig åt för att bli utsliten i skogen eller åtminstone mera sliten än av ett liv vid skrivbordet och utan motion. Är det att köra meec såg, lyfta tungt med raka ben samt alltid ha blöta kalla kläder?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Utsliten av skogsarbete?

tallen100  
#223159 Du går ut i meterdjup snö med skyffel svans å yxa å hugger på ackord åt någon, en hel dag :wink: Blir du inte sliten då ja då är du nog i bra form :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Utsliten av skogsarbete?

bmbamse  
#223161 Räcker nog ganska bra att hugga på ackord med motorsåg med...

Att hugga en halvdag det klarar även jag med min halvusla kondition. Det är en motionsform som jag trivs med bättre än någon annan!

Jag har en kompis, några år äldre än mig som pajade ett muskelfäste i ryggen som proffshuggare... Haft förmånen att växa upp med många "gubbar" som arbetat i skogen i hela sitt liv, och när en så'n börjar berätta om yrkeslivet så inser man rätt snart att en vanlig kontorsnisse nog bör ligga någon (eller några) månad i träningsläger innan professionellt manuellt skogsarbete ens kan bli påtänkt... (Mig själv inräknad som kontorsnisse ovan)

Avatar Fallback

Re: Utsliten av skogsarbete?

tallen100  
#223166 Haha ja du har rätt. Det räcker att hugga på ackord med motorsåg, i barmark! Ville bara ta i lite extra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Utsliten av skogsarbete?

Mäki  
#223170 Det är ju inte så många som hugger på ackord med motorsåg längre
men ett gäng jag vill lyfta på hatten för är röjarna ^:)^ .

Det är inte så tyngt att gå en dag med röjsågen och putsa lite i en gallring men att köra
ackord takt i en tät ungskog är påfrestande och är det dessutom så att skördaren redan hunnit
med att påbörja gallringen så kan det inte vara riktigt lätt.

Vill tillägga att jag inte röjer utan kör skördaren som stackarna till röjare måste springa undan.

Användarvisningsbild

Re: Utsliten av skogsarbete?

anersimyra  
#223173 :cry: Gå upp vid 04,00 var dag, res sen någon timma eller två till jobbet. Arbeta sen i vilket väder som dagen bjuder, gör detta år ut och år in, vid 55 börjar det allt kännas jävligt tungt när klockan ringer på efternatten.

Användarvisningsbild

Re: Utsliten av skogsarbete?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223174 Tror att risken för att slita ut sig är större om man går på ackord med motorsåg jämfört med röjsåg då man med röjsågen slipper de tunga lyften. Sedan tror och hoppas jag att arbetsmiljön vad gäller vibrationer, vikt, sele, ljudnivå med mera har blivit betydligt bättre de sista 10-20 åren.

Användarvisningsbild

Re: Utsliten av skogsarbete?

Kse  
#223176
anersimyra skrev::cry: Gå upp vid 04,00 var dag, res sen någon timma eller två till jobbet. Arbeta sen i vilket väder som dagen bjuder, gör detta år ut och år in, vid 55 börjar det allt kännas jävligt tungt när klockan ringer på efternatten.

Låter ju som en helt vanlig dag på jobbet :grin:

Man kan ju bli utsliten var man än jobbar, se bara på dom som sitter på kontor. Verkar ju farligt även där, man kan ju skära sig på ett papper eller nått. :wink:

Man kan ju bli övertränad om man tränar för mycket så bara för att man får motion när man jobbar betyder ju det inte det att man är pigg och glad hela tiden.
Att göra en halvdag i skogen tycker nog dom flesta är uppfriskande och skönt men att göra det för att få mat på bordet året om är nått helt annat.

Användarvisningsbild

Re: Utsliten av skogsarbete?

totte  
#223177
svampbob skrev:Vad ska man göra och hur ska man bära sig åt för att bli utsliten i skogen eller åtminstone mera sliten än av ett liv vid skrivbordet och utan motion.


Det räcker gott med att göra det åtta timmar om dagen i några decennier. Det som känns som en uppfriskande träning när det görs i lagom doser någon eller några halvdagar i veckan sliter ut leder, ger muskel- och senskador och en massa andra krämpor när kroppen aldrig får tillräcklig tid att återhämta sig.

Nästan alla äldre gubbar jag känt, som jobbat tungt fysiskt hela livet har varit utslitna och förvärkta den dag dom pensionerats.

Det som framför allt knäcker kroppen är att lyfta och bära tungt. Våra leder är inte gjorda för att ständigt belastas med mycket mer än kroppsvikten.

Härmed inte sagt att det är hälsosamt att sitta dag ut och dag in på kontor eller i en förarstol, det ger andra typer av hälsorisker. Det är troligen väldigt hälsosamt att jobba lite i skogen på helgerna om man har ett stillasittande jobb.

Användarvisningsbild

Re: Utsliten av skogsarbete?

anersimyra  
#223178 Skogsarbete i lagom dos är rena hälsokuren, själv arbetade jag i en trävaruindustri mellan 19 och 24 års ålder. I arbetet ingick vansinniga lyft och arbetsställningar, det sista året var rygg, axlar, knäleder, höftleder, handleder, nacke, på väg att totalförstöras, efter att ha börjat arbeta i skogen var problemen som bortblåsta, tyvärr blev det en låååång sväng inom trädgård och anläggning vilket knäckte delar av kroppen permanent. Sen tre år tillbaks har jag satsat på skogen på heltid, återigen försvann den värsta smärtan men två veckors huggning i en snorhal slänt knäckte knäna, varför jag nu rullat tummar i tre veckor. Men i det stora hela är skogsarbete utan stress och överdrivet lyftande bland de bättre sysslorna för kropp och själ.

Avatar Fallback

Re: Utsliten av skogsarbete?

tallen100  
#223179
anersimyra skrev:Men i det stora hela är skogsarbete utan stress och överdrivet lyftande bland de bättre sysslorna för kropp och själ.


Kunde inte sagt det bättre själv.

Användarvisningsbild

Re: Utsliten av skogsarbete?

Peteflamingstar  
#223181 Håller med fullständigt! Just nu håller jag på att hugga ur en hagmark åt Länsstyrelsen, vi ska skota ut själva med Terrin sen. Detta jobb är på timme, alldeles lagom grovt och trevligt. Inget vansinnestempo utan alldeles lagom.

Har en jobbarkompis som högg på ackord de första fyra-fem åren av hans arbetsliv. Något han säger som var viktigt (och är så än idag!) var att allting "runtomkring" arbetet fungerade bra; ordentliga varma kojor med omklädningsrum, extra huggarkläder för att byta vid regn osv. Detta ser man ofta att det slarvas med, en annan både byter om och käkar i bilen jämt. Med bra förutsättningar går det så klart bättre att orka jobba!

Användarvisningsbild

Re: Utsliten av skogsarbete?

machonisti  
#223182 Är ingen professionell huggare, endast uppväxt bland skogsfolk. Gubbar som jobbat dagsverk i skogen är överlag sjuka, uppnötta höfter, knän, rygg eller andra förslitningsskador.
Så kommer en som jag då sedan och tycker att det är frisk att vara i skogen. Jag som inte ens jobbat under deras förutsättningar.

Nåja världen har inte varit rättvis och är det knappast nu. Inte en chans att jag med många andra på forumet skulle vilja leva på skogen under ackordlöneform.
Men som mången annan skrivit instämmer jag ändå i lyckoruset. Hellre i skogen med snö i nacken än på ett svettigt gym, med speglar så att man kan imponera på sig själv!

Avatar Fallback

Re: Utsliten av skogsarbete?

tallen100  
#223185 Helt rätt. Inte konstigt att gubbarna förr var utslitna i tidig ålder, först knalla kilometervis i bästa fall, med all utrustning på axlarna. Sen slita hela dagen med blöta kläder å kanske pausa en stund i en dragig koja, å sen pulsa hem om det var rimligt avstånd å rusta med ved där, lagård å allt annat.

Användarvisningsbild

Re: Utsliten av skogsarbete?

T Landström  
#223188 Om dom fick komma hem på kvällen...
Min farfar körde med häst i skogen och han kom hem på lördagkväll...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).